עדויות מתיק 1000 חושפות: הקשר בין ראש המוסד למילצ'ן ופאקר

בעדויות שניתנו במסגרת החקירה, ניתן ללמוד על דרכו של יוסי כהן לראשות המוסד, ועל הקשר הקרוב שלו עם המיליארדרים. מילצ'ן העיד: שאלו אותי אם יוסי יהיה נאמן לזוג

זמן צפייה: 05:11

האם ראש המוסד מונה ברגע האחרון על חשבון מי שעד אז יועד לתפקיד? מאז שמונה יוסי כהן לתפקיד התפרסמו מספר פעמים ידיעות על הדרך שבה התנהל מינויו. בעדויות של תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסמו הערב (שני) במהדורה המרכזית בחדשות 13, ניתן ללמוד על דרכו של כהן לראשות המוסד, ועל הקשר הקרוב עם המילארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

תמיר פרדו, ראש המוסד שקדם לכהן, העיד בתשאול כי "בערך ב-2011, פנה אליי מילצ'ן וביקש שאקיים פגישה עם ראטן טאטא (המיליארדר ההודי שחשב להקים עסק עם מילצ'ן). מילצ'ן ביקש שיוסי כהן יהיה נוכח באותה פגישה. סירבתי שכהן יגיע". בדרך כלל, לא נהוג שלבכירים במוסד יש קשר ישיר עם מיליארדרים שרוצים לעשות עסקים, אך כהן תמיד הצטיין ביצירת קשרים כאלו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חופשות, סיגרים ושמפניה בבריכה: תמלולי חקירת תיק 1000 נחשפים

סבא"א: פקחים מצאו שרידי אורניום באתר לא מוכרז באיראן

נסראללה: האפשרות של מלחמה אמריקנית נגד איראן ירדה ב-99%

ארנון מילצ'ן, יוסי כהן, ג'יימס פאקר
ארנון מילצ'ן, יוסי כהן, ג'יימס פאקר | צילום: רויטרס

בתוך כך, מילצ'ן סיפר בעדותו כי "מאוד אהב את מאיר דגן", ראש המוסד לשעבר. "שם (במוסד, כאשר כהן היה בכיר תחת דגן) הכרתי את יוסי", סיפר מילצ'ן. "בשלב מסוים כשתמיר (פרדו) נכנס, יוסי היה מועמד לראש מל"ל. אחת התכונות ששאלו אותי אם הוא יהיה נאמן לזוג". החוקר תהה - "מי שאל?", איש העסקים צחק בתגובה, ענה "אבא ואמא", והוסיף: "אמרתי שלדעתי הוא יהיה מאוד נאמן".

כשכהן כיהן כראש המועצה לביטחון לאומי, מילצ'ן הכיר לו את ג'יימס פאקר. "מבלי ידיעתי הוא התחיל רומן שחלק ממנו בכתב. היו ביניהם כל מיני חילופי מכתבים. 'איי לאב יו', 'איי לאב יו', לבבות, אכל ארוחת ערב עם אשתו (של יוסי)", סיפר מילצ'ן.

ג'יימס פאקר
ג'יימס פאקר | צילום: רויטרס

"בשלב מסוים נפגשנו בלונדון יוסי, ג'יימי ואני. קראנו ליוסי כדי לדבר על החברה שנקים יחד. אחרי רבע שעה פאקר, עם כל הבעיות האישיות שלו, התפרץ בבכי. יוסי אמר שגבר רציני לא מתבייש לבכות. נתן לו מחמאות. יוסי, אני מניח, עם החושים החדים, הבין שהוא איש רגיש", העיד איש העסקים. החוקר שאל בתגובה: "לא רק רגיש, קצת לא יציב נפשית, נכון?". על כך השיב מילצ'ן כי הוא "מניח שכן".

כחלק מחקירות תיק 1000, העידה הדס קליין, העוזרת של מילצ'ין ופאקר, כי כהן גם היה מגיע לשחות בבריכה המחוממת של פאקר ועישן מהסיגרים שהיו במקום - כמו נתניהו. "הוא פחד מאוד שביבי יידע שהוא בא לשם. באחת הפעמים כשהוא שמע ששרה הגיעה במפתיע לבית (של פאקר) בקיסריה הוא עשה אחורה פנה ולא בא - ביטל", טענה קליין.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu And His Wife, Sara Attend A State Memorial Ceremony At The Tomb Of The Patriarchs, A Shrine Holy To Jews And Muslims, In Hebron
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה | צילום: רויטרס

בהמשך מילצ'ן העיד כי "עד שהוא ניתק את הקשר איתי, פאקר הגדיר את נתניהו כגבר המרשים ביותר, 'אני החבר הכי טוב שלו בעולם ויוסי הוא המרגל מספר אחת ואנחנו הולכים להקים חברת סייבר ביחד'. אני שתקתי ואז שמעתי מיוסי שהוא (פאקר) הציע לו עשרה מיליון דולר דמי חתימה. לא הסכמתי. תקימו אתם לבד. פאקר נתן לו אולטימטום, כי יוסי כל הזמן אמר אני 98% בפנים. יוסי ענה שהוא 100% בפנים".

מעדותו של זאב פלדמן, מנכ"ל חברת הסייבר של פאקר ומילצ'ן לשעבר, עולה כי לחברה כבר הודיעו שיוסי כהן מגיע: "פאקר חשב שיילכו עם כהן ויעשו חברה של מיליארד דולר. אני חושב שכהן לא ידע שימונה (לראש המוסד) עד יום המינוי, כי באותו יום הוא היה אצלי לפגישה שנייה להמשך חפיפה. הוא נראה לי כמי שהשלים עם המעבר למגזר העסקי. לאחר המינוי בשיחה שלי עם מילצ'ן, ארנון סיפר לי שהוא השתדל מאוד לקדם את מינוי כהן למוסד. הוא אמר לי שהוא שכנע את דגן, שתמך ביוסי, שידבר עם ביבי".

בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן
בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן | צילום: חדשות 13

לאחר מינויו של כהן, מילצ'ן סיפר כי "האמת שאני הסתכלתי בטלוויזיה הייתי בשוק, כשהוא (נתניהו) עלה במדרגות הייתי משוכנע שהוא מכריז שזה לא יוסי". אולי מגיע בכלל קרדיט לכהן, הוא ויתר על עשרה מיליון דולר דמי חתימה, כך או כך – מערכת היחסים שבנה עם פאקר היא לא משהו להתגאות בו.

בתגובה לחשיפה נמסר מלשכת ראש הממשלה: "שקר וכזב" על העובדה שביקש שכהן יהיה נאמן לנתניהו. מלשכתו של ראש המוסד נמסר כי "לא היה ולא נברא" לכלל הדיווח.