"קשה לתאר סיבה שאישור מכירת הצוללות יוסתר מהצמרת הביטחונית"

שגריר ישראל בגרמניה לשעבר, יורם בן זאב, התייחס לראשונה לאישור המכירה למצרים, שהתרחשה במהלך כהונתו בברלין: "אם הרמטכ"ל לא מודע לסוגיה - משהו פה לא בסדר"

יורם בן זאב, שגריר גרמניה בישראל
יורם בן זאב, שגריר גרמניה בישראל | צילום: החדשות 13

שגריר ישראל בגרמניה לשעבר, יורם בן זאב, התייחס הערב (ראשון) בריאיון ראשון לאישור מכירת הצוללות למצרים – שהתרחש במהלך כהונתו בשגרירות בברלין. "כששמעתי שהרמטכ"ל ושר הביטחון לא ידעו על האישור – אני מוכרח להודות שהייתי מאוד מופתע", אמר בריאיון לחדשות 13. "קשה לי לתאר סיבה מוצדקת לכך".

בן זאב, במסגרת תפקידו בגרמניה, היה שותף הסוד לאישור הראשון שנתן ראש הממשלה נתניהו לגרמנים למכור צוללות למצרים. עד לפני שבוע וחצי – נתניהו טען שבכלל לא נדרש לאשר עסקה כזאת, כי הגרמנים אמרו שהם לא זקוקים לאישור. "אם ישראל הייתה מתנגדת, הגרמנים לא היו שוברים את המאזן ומוכרים", טען בן זאב.

הבקשה לאשר את המכירה למצרים עלתה כבר בתקופה בה ישראל רכשה מגרמניה את הצוללת הרביעית והחמישית. אז כיהן אוהד אולמרט כראש הממשלה, והוא התנגד לעסקה. הגרמנים אכן נמנעו ממכירת צוללות למצרים במשך מספר שנים. כאשר ישראל רצתה לקנות את הצוללת השישית, הגרמנים העלו שוב את בקשתם.

"היה לחץ גרמני, כאשר היועץ לביטחון לאומי, אוייזגן, באופן קבוע העלה את הנושא המצרי", סיפר בן זאב. "הנימוק שלו היה: 'המצרים מממנים בקנייה המלאה את הצוללת שאנחנו נותנים לכם במחיר הפסד'. לפחות גורם אחד – אולי אפילו יותר התנגדו לנושא. ברוח הדברים של אולמרט, הם אמרו שהצוללת למצרים בעייתית לביטחון ישראל".

יורם בן זאב, שגריר גרמניה בישראל
יורם בן זאב, שגריר גרמניה בישראל | צילום: החדשות 13

בינואר 2010 פגשו נתניהו, שר הביטחון דאז אהוד ברק, והשגריר בן זאב את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל – ואז ניתן האישור למכור את הצוללת. "כמובן עם כל מיני הגבלות", סייג בן זאב.

נתניהו הנחה אז את השגריר לא לדווח כמעט לאיש על האישור, בנימוק של מניעת הדלפות. "הייתה הנחיה שלא לדווח לגורמים אחרים. נאמר לי למי כן לדווח, ואכן כך דיווחתי ישירות למשרד ראש הממשלה – בעצם לזרוע שלה במועצה לביטחון לאומי, אבריאל בר יוסף".

אחרי שבן זאב כבר עזב את השגרירות בברלין התברר שהיועץ החדש לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, בכלל לא ידע שניתן אישור ישראלי לעסקה בין גרמניה למצרים. "נדמה לי שבשלב מסוים עמידרור מוציא את בר יוסף מהלופ".

"קשה לי מאוד להאמין שבאמת הגורמים הכי בכירים – נבצר מהם לדעת שהתרחש צעד כל כך משמעותי באיזון האסטרטגי במזרח התיכון", אמר. "אם הרמטכ"ל שלי ושר הביטחון שלי לא מודעים לשאלה ביטחונית מהדרגה הכי גבוהה שיכולה להיות, אז משהו לא בסדר פה".

ראש הממשלה נתניהו נכנס לצוללת
ראש הממשלה נתניהו נכנס לצוללת | צילום: רויטרס

ביום שישי התפרסמה בחדשות 13 שורת מסמכים, שנכתבה על ידי גורמים ביטחוניים, המראה כיצד האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון היה בקיא בפרטי מכירת הצוללות הגרמניות למצרים – לכל אורך הדרך ובזמן אמת – ואף עדכן בפרטים את כלל ראשי מערכת הביטחון.

באוגוסט 2012, ראש המטה המדיני ביטחוני, עמוס גלעד, כתב מסמך שבו טען כי עומד על הפרק חוזה חתום בין גרמניה למצרים לאספקת שתי צוללות לצבא המצרי. המכתב הופנה לשר הביטחון ברק, מנכ"ל משרדו, הרמטכ"ל בני גנץ, ראש המוסד תמיר פרדו וראש אגף המודיעין במוסד. חודש לאחר מכן, שיגר גלעד לאותה התפוצה מסמך שבו נכתב כי גרמניה חתמה על חוזה לקניית הצוללות, ומציין כי אם מצרים תהפוך עוינת לישראל, יש סיכוי שהאישור לא יינתן.

רה''מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי
רה''מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי | צילום: רויטרס

במארס 2014 קיים שר הביטחון יעלון דיון בלשכתו, ובפתח דבריו ציין שישראל העבירה בשם כל הגורמים בקשה רשמית לגרמניה להימנע ממכירת הצוללות למצרים. במסמך שנשלח בנובמבר 2014, דיווח שגריר ישראל בגרמניה יעקב הדס כי סוגיית מכירת הצוללות למצרים עלתה בפגישה של רה"מ נתניהו עם שר החוץ הגרמני. לדבריו, נתניהו הביע התנגדות נחרצת למכירת הצוללות למצרים. השגריר ביקש להראות את המסמך שכתב לעמוס גלעד, ולדן הראל, מנכ"ל משרד הביטחון.

במאי 2015 כתב גלעד כי הוא "מציין לטובה את המפגש עם שרת ההגנה של גרמניה שעסקה במכירת הצוללות למצרים", וציין כי במקביל מתקדמים בתהליך על הפיצוי שתקבל ישראל מהגרמנים על מכירת הצוללות למצרים. למסמך זה היו מכותבים שר הביטחון יעלון, מנכ"ל משרד הביטחון, הרמטכ"ל איזנקוט ומפקד חיל הים אלי שרביט.

מטעם ראש הממשלה נמסר בתגובה: "השקר נחשף. עלילת הדם של בוגי יעלון ובני גנץ כנגד ראש הממשלה נתניהו בעניין הצוללות המצריות התנפצה לרסיסים בחשיפת בערוץ 13. יעלון עודכן כל הזמן במגעים עם ממשלת גרמניה, על ידי אגף מיוחד במשרד הביטחון, שהיה אחראי על המגעים ושהיה מתואם גם עם ראש הממשלה. ברצותם לקושש קולות בוגי יעלון ובני גנץ סיפסרו בבטחון מדינת ישראל, בסודותיה, והאשימו את ראש הממשלה בבגידה. בושה".