המשטרה ממליצה להעמיד לדין את ליצמן בעבירות מרמה והצעת שוחד

פרסום ראשון: התגבשה תשתית ראייתית נגד סגן שר הבריאות בעבירת הפרת אמונים, בפרשת הסגרתה של הנאשמת בפדופיליה מלכה לייפר, ובהצעת שוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון

זמן צפייה: 03:05

המשטרה הודיעה הבוקר (שלישי) כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת הפדופילית מלכה לייפר ועבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון - שנחשפה לראשונה בתוכנית "המקור" בחדשות 13.

החקירה נגד השר נקראה "תיק 1452", במסגרתה נחקרו מספר אירועים בהם עלה החשד שליצמן ניצל לכאורה את מעמדו ומרותו במשרד הבריאות במטרה להשפיע על שיקול דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו במשרד.

לכתבות נוספות בנושא >> 

תחקיר "המקור": כך פעל ליצמן לביטול הצו נגד המסעדה הקבועה

חמישי ב"המקור": כך פעל סגן שר הבריאות ליצמן למען עברייני מין

ועדה רפואית קבעה: מלכה לייפר מתחזה לחולת נפש

ליצמן
ליצמן | צילום: דוברות משרד הבריאות

[brightcove_iframe video_id='programs-hamakor-articles-20190523-2252' autoplay='0' credit='' desc='תחקיר המקור בפרשת בית העסק לממכר מזון' kid='1_9rjfiyyf' duration='603'']

האירוע הראשון שנחקר הוא פרשת הסגרתה של מלכה לייפר לשלטונות אוסטרליה בגין עבירות מין בקטינות. ליצמן נחקר כי ניסה להשפיע על חוות דעתם של מספר פסיכיאטרים עובדי משרד הבריאות, אשר מונו על ידי בית המשפט בירושלים לקבוע את כשירותה הנפשית של לייפר. אחת החשדות נגד ליצמן היא הדחה בעדות - כלומר הנעה או ניסיון הנעה של אדם בחקירה משטרתית שלא ימסור תלונה או הודעה, או שימסור הודעת שקר או שיחזור בו מהתלונה.

לפני כשלושה חודשים תחקיר "המקור" חשף גילויים חדשים בתיק לייפר, ממנו עלה בין היתר כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

כמו כן, בתחקיר הוצג כיצד ליצמן פעל לכאורה לאורך השנים עבור לפחות עשרה אנסים ופדופילים, רובם חרדים. בין היתר, ליצמן ואנשיו נכנסו לעימותים של ממש עם הגורמים המעורבים, והם קשורים גם למתחים בין שירות בתי הסוהר ומשרד הבריאות סביב לחצי ליצמן. רוב המקרים הללו נחקרים במשטרה ורוב הפסיכיאטרים כבר העידו במשטרה.

מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה
מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה | צילום: חדשות 13

החקירה השנייה נגד ליצמן התעסקה בהתערבות פסולה לכאורה של השר בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק בתחום המזון שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעקבות ממצאי תברואה חמורים שנמצאו בו והביאו לתחלואה ש מספר אנשים שאכלו מתוצרתו.

הפרשה נחשפה לראשונה בתחקיר "המקור" בחדשות 13, ממנו עלה כי מסעדת גולדיס (GOLDY’S) הירושלמית עמדה בפני הליך שימוע ב-28 ביוני אשתקד לאחר שבכמה בדיקות שונות נמצאו חיידקי ליסטריה בסלטים שהיא מכינה ומשווקת לציבור. בתום ההליך, הורה משרד הבריאות על הפסקת ייצור הסלטים ואסר לשווקם.

כמה ימים לאחר השימוע, ראשי שירות המזון הארצי ובכירי לשכת הבריאות המחוזית נדרשו להגיע למסעדה, שם פגשו את השר ושישה מעוזריו. בפגישה, כפי שניתן ללמוד ממיל ששלח אחד ממשתתפיה למנהלו במשרד הבריאות, ליצמן לא קיבל את ממצאי בדיקת המשרד וקבע כי "זו עלילה" וכי הוא אוכל שם באופן קבוע ומעולם לא חלה. אני קונה פה אוכל כל שבוע, מדובר בחבר שלי ואני רוצה לעזור לו", הבהיר ליצמן, כך על פי המייל.

על פי עדות שנמסרה למשטרה, ליצמן ביקש בהמשך מבעל העסק ומעוזריו לעזוב, ונשאר בחדר רק עם עובדי לשכת הבריאות המחוזית. במייל שתפסו החוקרים נכתב כי ליצמן הציע לעובדים הצעה יוצאת דופן: "אני מקבל המון פניות מעסקים בירושלים, אני רוצה לדעת מה אני יכול לעשות בשבילכם", אמר, כך לפי הנכתב. עוד תואר כי אחד הנוכחים דיבר על שכר הבסיס הנמוך, וליצמן השיב: "כן איך אפשר לעזור לכם במשכורת".

"שקיפות רק לאנשים חשובים". ליצמן בכנס שקיפות בבריאות 2015 (ארכיון)
"שקיפות רק לאנשים חשובים". ליצמן בכנס שקיפות בבריאות 2015 (ארכיון) | צילום: ללא קרדיט

נוסף לכך, המשטרה חקרה חשדות נוספים נגד ליצמן בהם פעל לכאורה על מנת להשפיע באופן פסול על הדרגים המקצועיים במרכז לבריאות הנפש ובמשרדים נוספים למען מספר אסירים, חלקם שפוטים בגין עבירות מין, והכל במטרה לסייע להם להשתחרר בתום שליש מתקופת מאסר. עם זאת – לטענת המשטרה חלק מהאירועים התיישנו ולא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכחת החשדות.

מלשכתו של ליצמן נמסר: "כפי שהודענו לאורך כל הדרך, סגן השר ליצמן פעל בכל שנות תפקידו לטובת אזרחי ישראל, בשקיפות מוחלטת ועל פי חוק. לשכת ליצמן נוהגת במדיניות ברורה של דלת פתוחה, לסיוע ועזרה לציבור. זאת, ללא אפלייה בין האוכלוסיות והמגזרים וללא בירור מצבם של הפונים אליו לסיוע, אלא לפי החוק והיושר. מהודעת המשטרה אף עולה בבירור שגם המשטרה סבורה שלא נעברה כל עבירה במירב סעיפי החשדות בהן נחקר סגן השר ליצמן. לגבי הטענות האחרות אנו בטוחים ללא ספק כי לאחר בחינה מדוקדקת יתגלה כי לא נפל כל פגם במעשיו של סגן השר. יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת על החוק, ואין ספק כי הדבר יוכח במהרה".