חשיפת הקלטות אסון מירון: "על אוחנה ושבתאי לפרוש מיידית"

הפרסום בחדשות 13 של הקלטות הדיון המכריע שבוע לפני אסון מירון עוררו זעם בקרב משפחות הקורבנות והעלו שאלות קשות. "אפשר היה למנוע את האסון הנורא", אמר בועז, אביו של יעקב אלחנן שנהרג: "אוחנה והמפכ"ל צריכים לקחת אחריות"

זמן צפייה: 02:29

החשיפה אמש בחדשות 13 של הקלטות הדיון לאישור ההילולה במירון בשנה שעברה עוררה סערה. ההקלטות הדרמטיות מדיון שהתקיים שבוע בלבד לפני האסון החזירו שוב את מירון לראש הכותרות. העובדה שעלו נורות אזהרה באותו דיון ואלה לא טופלו, מעלות בדיעבד שאלות קשות.

"לאחר שמיעת ההקלטות שנחשפו מתברר בצורה חד משמעית שאפשר היה למנוע את האסון הנורא על ידי עצירת האירוע כמו שנעשה שנה לפני כן או צמצומו ותגבור הכוחות ומשנה זהירות כמו שנעשה השנה", אמר הבוקר (חמישי) בועז, אביו של יעקב אלחנן סטרוקובסקי, שנהרג באסון יחד עם 44 בני אדם נוספים.

[brightcove_iframe video_id='news-13-programs-2206152042' autoplay='0' credit='' desc='נציג ועדת החמישה בדיון שבוע לפני אסון מירון' poster='' kid='1_a241jsnt' duration='']

עוד הוא אומר לחדשות 13: "בהקלטות שומעים בבירור על מודעתם המלאה של השר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה לסכנות הרבות בקיום האירוע שהיה צפוי שיהיה הרבה יותר גדול ממה שנערכו עליו ועל הלחץ מצד השר אוחנה לקיימו בכל מקרה למרות שמודה שאינו בקי בהיסטוריה של אירועי לג בעומר במירון".

האב השכול קורא לשר לשעבר אוחנה ולמפכ"ל שבתאי לשים את המפתחות: "עליהם לגלות בגרות ולקחת אחריות על האסון האזרחי הגדול בתולדות מדינת ישראל ולפרוש מיידית מתפקידיהם הציבוריים".

הבוקר התייחס השר לביטחון פנים עמר בר לב להקלטות ואמר בריאיון לגלי צה"ל. "על סמך הידע המאוד מוגבל שלי במשפטים והאזנה להקלטה, אני אחליט מי צדק ומי טעה?", שאל בר לב בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל בגלי צה"ל. "בדיוק בשביל זה יש ועדת חקירה ממלכתית. הסקנו את המסקנות באירוע מירון שהתקיים השנה".

עוד אמר בר לב: "המסקנה העיקרית הייתה שהאחריות על הגדרת צורכי הבטיחות לא תהיה על המשטרה ולכן נקבע פרויקטור שזה היה תפקידו ועל פי ההנחיות שלו פעלה המשטרה. גם במצעד הגאווה בתל אביב, העירייה מינתה פרויקטור והוא קבע את עקרונות הבטיחות וכך פעלה המשטרה".