ביהמ"ש קבע: משפחת נתניהו תחויב להעיד בתביעת הדיבה שהגישה נגד אולמרט

בית המשפט לחקור על דוכן העדים את ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר במסגרת תביעת הדיבה שהגישו נגד אולמרט - בעקבות דרישתו שהמשפחה תעבור בדיקה פסיכיאטרית על ידי רופא מומחה מטעמו, לאחר שטען כי הם לוקים בנפשם

זמן צפייה: 00:20

בית המשפט אישר לפרקליטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עו"ד אמיר טיטונוביץ, לחקור על דוכן העדים את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר במסגרת תביעת הדיבה שהגישו נגד אולמרט. השופט אף דחה את בקשת נתניהו שביקש לבטל את רשימת עדי אולמרט, בהם רופאם האישי של בני המשפחה, דוקטור ברקוביץ', עד המדינה ניר חפץ ופרופסור עוזי ארד. שלב ההוכחות יחל ב-12 ביוני בבית משפט השלום בתל אביב.

המהלך מגיע בעקבות דרישתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מראש האופוזיציה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר לעבור בדיקה פסיכיאטרית על ידי רופא מומחה מטעמו. זאת בתגובה לתביעת הדיבה שהגישו השלושה נגדו, לאחר שטען כי המשפחה לוקה בנפשה. לדבריו, כדי להוכיח "את האמת שבדבריו", עליהם לעבור את הבדיקה או למחוק את התביעה. פרקליטיו של אולמרט טענו כי לראש הממשלה לשעבר ידוע שגברת נתניהו עברה טיפולי נפש במוסדות רפואיים שונים, וכי הדברים שאמר אינם בגדר גנאי אלא תיאור מצב של בני אדם הראויים ל"טיפול הולם ויחס ראוי".

הפרסומים בנוגע לכך שמשפחת נתניהו לוקה במחלת נפש, משקפים את המציאות", טענו עורכי דינו של אולמרט, אמיר טיטונוביץ ואפרת עקל. "אולמרט בסך הכול הביע את דעתו, בתום לב, ומתוך חרדה כנה ואמיתית לגורלה של מדינת ישראל, תחת שלטון נתניהו". עוד נכתב בכתב ההגנה כי "לנתבע יש יסוד סביר להאמין בכך, שגם מר נתניהו וגם בנו זכו לטיפולים נפשיים, ושיש אפשרות סבירה לכך, שגם הם לוקים בנפשם". כמו כן, נכתב כי "להפרעות נפשיות רבות קיים, כידוע, קשר גנטי".

בחודש ינואר התייצבו בני משפחת נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב במסגרת דיון מקדמי בתביעה שהגישו נגד אולמרט. עם תחילת הדיון, טען עורך דינו של אולמרט, אמיר טיטונוביץ, כי "אין כתובת ברורה למגורים של משפחת נתניהו", ובתגובה השופט קבע שכל מסמך יועבר למשרדו של יוסי כהן, עורך דינם של משפחת נתניהו, וזו לכאורה תהיה הכתובת להמצאת מסמכים.

עו''ד אמיר טיטונוביץ המייצג את אהוד אולמרט
עו''ד אמיר טיטונוביץ

בהמשך, עורך דינו של אולמרט הביע חשש בפני השופט שאם יינתן פסק דין נגד יאיר נתניהו, אז הוא לא יוכל לשלם אותו כי "הוא מציג את עצמו כחסר כול". בתגובה, השיב לו עו"ד כהן: "אנחנו דורשים פיצויים והתנצלות".

במהלך הדיון, שאל השופט את אולמרט, "באלו אמצעים נקטת כדי לבדוק אם הדברים אמת או לא אמת", והוא השיב בתגובה: "שמעתי הקלטות של בני המשפחה, עקבתי אחרי ההתנהלות שלהם". עוד נזף השופט באולמרט על כך שהוא לא עונה לשאלותיו. בהמשך, טען אולמרט כי "התייעצתי עם מומחים שמכירים אותם (משפחת נתניהו) והעידו בפני על התנהגויות שנכנסות להגדרה של מה באופן פופולרי נקרא התנהגויות לא נורמליות ומוטרפות".

לאחר מכן, תקף עו"ד כהן את עו"ד של אולמרט: "יש דברים שלא אומרים ולא כותבים. לקחתם נושא כאוב והפכתם אותו לקרקס. אם היינו מדינה מתוקנת, המשטרה כבר הייתה עוצרת את אולמרט". בתגובה, השיב לו השופט: "תודה לאל שאנחנו לא במדינה כזאת". עוד הוסיף כהן לדבריו: "יושבת משפחה, שבעיניי היא מהמשפחה המפוארות בישראל, והיא צריכים לשמוע שראש ממשלה לשעבר, שאגב הוא עם עבר לא נקי, קורא להם חולי נפש?".

לאחר ששמע את טענות עורכי הדין, הציע השופט למקד את הדיון בתביעה סביב שאלת הבעת הדעה: "אני חושב שאפשר לוותר על הטיעון של 'אמת דיברתי' ולחסוך דיונים יקרים וגם ניהול לא נכון של הזמן. אני מציע שהנתבע יודיע לפרוטוקול שהאמירות שאמר היו בבחינת הבעת דעה ושהוא לא יודע אם זה אמת או לא ושהוא לא חושב שבית המשפט צריך להכריע בנושא. בסופו של דבר, בעת הזאת, לשני הצדדים צריך להיות אינטרס לא להפוך את העניין הזה לקרקס".