כיצד יוכל רה"מ להשהות ההליכים הפליליים נגדו עד לתום כהונתו?

נתניהו יוכל לנקוט בשלוש דרכים שונות על מנת לשמור על חסינותו. נקודת המוצא שלו היא טובה, מאחר שרוב ראשי סיעות הקואליציה צפויים לאפשר לו להימנע מההליך

זמן צפייה: 05:25

הנושא סביב חסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני ההליכים המשפטיים נגדו עוד לא ברור. בכל הריאיונות עמו, סירב נתניהו להתחייב שלא יפעל כדי להשהות את ההליכים, ונראה שהקואליציה העתידית לכאורה, לא תעצור בעדו.

לנתניהו יש נקודת מוצא טובה – רוב ראשי סיעות הקואליציה, כמו משה גפני, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, בצלאל סמוטריץ' ועוד, למעט משה כחלון, מוכנים לאפשר לו לשמור על החסינות שלו, וישנן שלוש דרכים לבצע זאת.

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת | צילום: חדשות עשר

הראשונה היא "החוק הצרפתי" בגרסה ישראלית, שתעצור את כל ההליכים נגד נתניהו עד תום כהונתו. הבעיה היא שהחוק מצריך חקיקה ראשית, כלומר שבג"ץ יצטרך לאשר זאת – מה שקשה להאמין שיקרה.

האפשרות השנייה היא לתקן את חוק החסינות, כך שיחייב את היועץ המשפטי לממשלה לבקש מהכנסת להסיר את החסינות. החיסרון במהלך שכזה, הוא שאי אפשר לקבל הסכמה מראשי הקואליציה שכאשר הדיון יגיע, הם אכן יתמכו בו.

הדרך השלישית היא ליזום דיון בהסרת חסינותו לאחר שיבטיח את התנגדות חברי הכנסת מהקואליציה. אפשרות זו היא הכי מסובכת, אך הכי מתוחכמת – להשאיר את המצב הקיים, כלומר לא להעביר חוק, אך לחייב את ראשי הקואליציה לתמוך בו ושלא יסירו את החסינות. עם זאת, לא בטוח שבשלב זה יהיה ניתן להכניס אפשרות זו לתוך הסכם, וקשה להבטיח שיהיה אפשר לאכוף זאת.

נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה
נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

כאמור, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לפני כחודש וחצי על הגשת כתבי אישום כפוף לשימוע נגד נתניהו בגין שוחד והפרת אמונים. כתב האישום לא יוגש בפועל עד לאחר השימוע, שיתקיים רק אחרי הבחירות, ככל הנראה בקיץ. החלטת בית המשפט בתיקי ראש הממשלה צפויה להתקבל בתוך כשנה.

בתיק 1000, הוא פרשת המתנות, יואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים כפוף לשימוע. זאת, לאחר שעל פי החשד קיבל טובות הנאה במאות אלפי שקלים, בעיקר בדמות סיגרים ושמפניות, מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, שנגדו הוחלט לסגור את התיק. מנדלבליט לא קיבל את עמדת המשטרה שהמליצה להעמיד את נתניהו לדין באשמת שוחד – והסתפק בהפרת אמונים בלבד.

בתיק 2000, העסקה שנרקמה בין ראש הממשלה למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, קבע מנדלבליט, כפי שפורסם בחדשות 13, כי נתניהו יואשם במרמה ובהפרת אמונים כפוף לשימוע. זאת, לאחר דיונים משפטיים ממושכים ומורכבים, לאחר שרבים מבכירי הפרקליטות סברו כי מדובר בתיק שוחד, ואחדים מהם סברו כי אין להגיש כתב אישום בפרשה כלל. מוזס יואשם במתן שוחד. נגד ח"כ איתן כבל הוחלט לסגור את התיק.

בתיק 4000, העוסק בבזק-וואלה, יואשם נתניהו כי קיבל שוחד משאול אלוביץ', הבעלים של אתר החדשות "וואלה", בדמות סיקור אוהד, בתמורה לקידום ענייניו של האחרון, בעיקר בכל הנוגע במיזוג בין חברות התקשורת "בזק" ו"יס". כמו כן יואשם במרמה ובהפרת אמונים. אלוביץ' ואשתו איריס יואשמו במתן שוחד כפוף לשימוע, כמו גם בשיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה. בנוסף, אלוביץ' יואשם גם בעבירת הלבנת הון ובעבירת דלווח במטרה להטעות משקיע סביר. זאב רובינשטיין, המקורב לבני הזוג נתניהו, יואשם בסיוע למתן שוחד. בעניינם של שרה ויאיר נתניהו הוחלט לסגור את התיק, ובעניינה של רקעיית רה"מ הוחלט לסגור את התיק גם בפרשה 4001.