החומר שהשיגה המשטרה ללא סמכות צפוי להיות מושמד

לאחר פרסום דו"ח מררי, במשרד המשפטים צפויים לקיים דיון בימים הקרובים עם בכירים במשטרה ובפרקליטות כדי להחליט מה לעשות עם החומר שהשיגה המשטרה ללא סמכות באמצעות תוכנת פגסוס. ככל הנראה, החומר יושמד רק לאחר שיוודאו באופן סופי

זמן צפייה: 02:59

בימים הקרובים תיערך ישיבה במשרד המשפטים בהשתתפות בכירי המשרד, בכירי הפרקליטות ובכירי המשטרה בנוגע לחומר שהוציאה המשטרה באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO במאות תיקים ללא סמכות. נכון לעכשיו, ההערכה היא שיוחלט להשמיד את החומר, אולם במשרד המשפטים רוצים לוודא שהם לא צריכים לבדוק דברים נוספים לפני שהחומר יושמד.

בכירים במערכת אכיפת החוק הצביעו היום (שלישי) על חשיבותו של הדו"ח: "הרבה זמן לא היה דו"ח רציני ומעמיק כמו דוח מררי". לדבריהם, צוות מררי בילה שעות רבות מול מחשבי המשטרה ואסף מסמכים רבים. הגורמים אמרו לחדשות 13 כי אסור להקל ראש בממצאים שהתגלו וכי מדובר בממצאים חמורים, אולם לדבריהם אף אחד לא נהג בזדון בניגוד לסמכותו.

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

הגורמים גם הצביעו על הפער הגדול בין הפרסום בעיתון כלכליסט, שהציג תמונה של האזנות ללא צוים כלל לאזרחים שאינם חשודים, כדוגמת מנכלי משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו בתחקיר, דבר שהתגלה כלא נכון לבין הממצאים האמיתיים. עם זאת, הוסיפו הגורמים שטוב שהצוות קם בשל הפרסום ומצא את מה שמצא.

אתמול פרסמה ועדת מררי, שבדקה את פרשת שימוש המשטרה בתוכנת "פגסוס" של NSO, את ממצאיה הסופיים, ומהם עולה כי משטרה לא ביצעה שום פעולת ריגול ללא צו, אך כן היו מקרים שבהם המשטרה חרגה מהצו, כפי שפורסם בחדשות 13. צוות הבדיקה, בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עמית מררי, קבע כי לא נמצאה אינדיקציה לכך שהמשטרה ביצעה חדירה בלא צו לטלפונים הניידים של האנשים ששמותיהם פורסמו בתקשורת באמצעות תוכנת "פגסוס", אך עולה כי "לאורך השנים לא יוחסה ע"י מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים".

המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים
המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

בין היתר, הוועדה מצאה כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, על אף שהמערכת הופעלה לאחר קבלת צווים שיפוטיים, זאת משום שהמערכות לא הותאמו מבחינה טכנולוגית לסמכויות המשטרה. מכיוון שלפי נהלי המשטרה אין לעשות שימוש בחומרים אסורים אלה, יש בעצם קבלתם חריגה מסמכות.

עוד מצאה הוועדה כי נשאבו נתונים עודפים ללא היתר, אך הם נשאבו באופן גורף, לא הועברו ליחידה החוקרת ולא נעשה בהם שימוש. לדברי מררי, יש צורך בתיקון חקיקה או בהחלשת התוכנה, כפיתרון לליקויים שנמצאו. לצד זאת נכתב בדו"ח כי "לאחר שבחנו את ההיבטים הטכנולוגיים ואת תכלית האזנות הסתר לשם המאבק בפשיעה, שוכנענו כי בכפוף לכך שיבוצעו השינויים הטכנולוגיים הנדרשים יש מקום לאפשר למשטרת ישראל לחדש את השימוש במערכות".

NSO
חברת NSO | צילום: רויטרס

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל קיבלה לידיה את דו"ח ועדת מררי. מהדו"ח עולה באופן ברור כי בניגוד לפרסומי השווא, השימוש ביכולות הטכנולוגיות של משטרת ישראל, היה אך ורק לצורך מניעה ופיענוח של עבירות פשע חמורות, ובכפוף לצווי בית משפט וכי לא נעשתה כל פעילות מכוונת בניגוד לחוק".

"מה שהיו לטענות קשות כלפי התנהלות המשטרה, התבררו כשגויות אך לצערנו הן גרמו לנזק גדול באמון הציבור במשטרה ואנו מחויבים לפעול בכדי להשיבו. אנו רואים בכך הוכחה לכך שמשטרת ישראל פעלה ביושרה, בהתאם לנהלים ולפיקוח קפדני כשלנגד עינינו המאבק בפשיעה ובעבריינים ושמירה על ביטחונו של הציבור", הוסיפו.