גנץ מגיב ליועמ"שית: "מינוי רמטכ"ל - צורך חיוני, אתייעץ גם עם נתניהו"

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הודיעה כי מינוי רמטכ"ל במקומו של כוכבי בתקופת בחירות יכול לצאת לפועל רק אם מדובר בצורך חיוני. שר הביטחון השיב כי אכן מדובר בצורך חיוני. הוא הבהיר כי יתייעץ עם כלל הגורמים בהם נתניהו אך קרא לו: "אל תחבל בעניין"

זמן צפייה: 01:20

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מבהירה הבוקר (רביעי) כי "מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות", זאת לנוכח הודעת לפיד בנט על הקדמת הבחירות.

"ככלל", אמרה בהרב-מיארה, "בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין. זאת, בהתאם לאמות המידה המפורטות בהנחיות היועמ"ש הקבועות בנושא זה ובעמדות עקרוניות כפי שגובשו אגב פיזור הכנסת בעבר".

"המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי), ד"ר גיל לימון, הבהיר את הדברים על דעת היועצת המשפטית לממשלה, במסגרת מענה שהועבר הבוקר לפניית היועץ המשפטי של מערכת הביטחון", נמסר מטעם היועצת המשפטית לממשלה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"היועץ המשפטי למערכת הביטחון התבקש לקיים בדחיפות בחינה פרטנית של האפשרות למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, תוך התייחסות לחיוניות בקידום הליך המינוי בעת הזו. לאחר קבלת עמדתו, הדברים ישובו וייבחנו ע"י היועצת המשפטית לממשלה".

שר הביטחון גנץ השיב הבוקר ליועמ"שית ואמר: "אני מתכוון להתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטים, כולל רה"מ לשעבר נתניהו, בשביל לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן הנכון והסביר למשימת ההיערכות מהחלטה שכזאת באופן שלא יפגע בצה"ל. כל התנהגות אחרת היא ערבוב לא נכון של ביטחון ופוליטיקה".

עוד אמר גנץ: "המשבר הממשלתי שבו אנחנו נמצאים ובגינו נצביע הערב על פיזור הכנסת מחייב אותנו בצד שימורה של דמוקרטיה להבטיח שקיים גם דרג מקצועי חזק ואיתן ויספק רציפות ניהלות למדינת ישראל. מאחר וכל אדם קרוב אצל עצמו, וכך גם אני - אחד המקרים המובהקים ביותר הוא מינוי הרמטכ"ל הבא שהוא צורך חיוני, אסטרטגי, ארגוני ראשון במעלה. זהו מינוי שיש לו השפעה קריטית על בטחון המדינה בהיבטים השונים". את הדברים אמר גנץ בכנס אלי הורביץ שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה.

בני גנץ בפתח ועדת חוץ וביטחון
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

בשבוע שעבר הודיע שר הביטחון בני גנץ כי הוא מתחיל את תהליך מינוי לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל. כזכור, הרמטכ"ל ה-22, רא"ל אביב כוכבי, צפוי לסיים את תפקידו רק בעוד כחצי שנה, ב-1 בינואר 2023, אך גנץ מעוניין לשמור על יציבות צה"ל ולמנות רמטכ"ל חדש לפני התפרקות הממשלה.

גנץ הדגיש בהודעתו כי הוא תיאם את תהליך המינוי עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם הרמטכ"ל כוכבי, והודיע לאלופים אייל זמיר, הרצי הלוי ויואל סטריק שהוא מזמין אותם אליו בשבועות הקרובים לשמוע את החזון שלהם על צה"ל. הרצי הלוי, שמכהן כסגן הרמטכ"ל, היה ונותר המועמד המוביל. לצידו, אלוף יואל סטריק, לשעבר מפקד זרוע היבשה, והאלוף אייל זמיר, סגן הרמטכ"ל הקודם.