עשרות מקרים של התעללות: אישום נגד 3 מטפלים נוספים במעון לאנשים עם מוגבלות

על פי כתבי האישום שהוגשו נגד שלושת המטפלים במעון לחוסים "כפר בני ציון" בראש העין, הם נהגו להתעלל ולתקוף את החוסים במקרים שונים, בין היתר על ידי דריכה עליהם, דחיפות וסטירות. "הכתה ואיימה על אחד החוסים על ידי סימון תנועת של שיסוף גרון לעברו"

מעון חוסים "בני ציון" בראש העין

כתבי אישום נגד שלושה מטפלים נוספים במעון "כפר בני ציון" בראש העין הוגשו היום (חמישי) בגין פגיעה בחסרי ישע. כתב האישום הראשון הוגש לבית המשפט המחוזי היה כנגד מרח נבריסי בת ה-26 מג'ת, ושני כתבי אישום נוספים הוגשו לבית משפט השלום בפתח תקווה כנגד אדם קשקוש בן ה-30 ועאתיאן קשקוש בן ה-22, תושבי קלנסווה.

השלושה נאשמים, כל אחד על פי חלקו, כי במסגרת עבודתם כמטפלים במעון נהגו להתעלל בחוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים שעל טיפולם הופקדו, תקפו אותם ונמנעו מלדווח על תקיפות להן היו עדים שבוצעו בחוסים על ידי איש צוות אחר.

אלימות
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

על פי כתבי האישום אשר הוגשו על ידי עו"ד מיטל אילן, שלושת הנאשמים עבדו בתקופות שונות כמטפלים במעון לחוסים "כפר בני ציון" בראש העין. הנאשמים נמנו על צוות אשר הופקד על טיפול בכ-15 דיירים בגילאי 20-50, בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים המאופיינים בין היתר במוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד. מתוקף תפקידם כמטפלים במעון היה עליהם לדאוג לצרכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה.

כתב האישום נגד נבריסי כולל חמישה אישומים המפרטים עשרות מקרים בהם התעללה ותקפה את החוסים בהזדמנויות שונות במהלך עבודתה במעון בין השנים 2018-2022. בין היתר, הכתה נבריסי את החוסים בראשם ובגופם, דרכה עליהם, דחפה אותם, צבטה אותם וסטרה להם.

במספר הזדמנויות נעצה בחוזקה מפתח בחלקים שונים בגופם של החוסים. באחד המקרים ביקשה נבריסי להפחיד ולאיים על אחד החוסים לאחר שהכתה אותו, על ידי סימון תנועת של שיסוף גרון לעברו. בחלק מן המקרים המפורטים ביצעה הנאשמת את העבירות כשהיא לבדה ואילו במקרים אחרים בנוכחות ואף בהשתתפות מטפלים נוספים במעון. נבריסי נאשמת בריבוי עבירות של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי, תקיפת חסר ישע על ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש ובאיומים.

מעון חוסים ''בני ציון'' בראש העין
מעון חוסים ''בני ציון'' בראש העין

כתב האישום כנגד אדם קשקוש כולל חמישה אישומים המפרטים ריבוי מקרים בהם התעלל ותקף את החוסים בהזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון בין השנים 2015-2022. כתב האישום כנגד עאתיאן קשקוש כולל שמונה אישומים המפרטים ריבוי מקרים בהם התעלל ותקף את החוסים בהזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון בין השנים 2018-2022.

אדם ועאתיאן נהגו כלפי החוסים חסרי הישע באגרסיביות ותוקפנות, תקפו אותם בצורה קשה והטילו עליהם אימה. בין היתר, נהגו כל אחד מהנאשמים להכות את החוסים בראשם ובגופם, לדחוף אותם ולאחוז בחוזקה בחלקים שונים בגופם. כמו כן, אף נמנעו מלדווח למשטרה או לעובד סוציאלי על תקיפות להן היו עדים שבוצעו בחוסים על ידי איש צוות אחר, ובכך אפשרו את המשך התקיפה וההתעללות בחסרי הישע.

אונס, שוק, הטרדה מינית, אלימות. אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: RF123

בחלק מן המקרים המפורטים בכתב האישום כנגד עאתיאן הוא ביצע את העבירות כשהוא לבדו ואילו במקרים אחרים בנוכחות ואף בהשתתפות מטפלים נוספים במעון.  אדם קשקוש ועאתיאן קשקוש נאשמים בריבוי עבירות של תקיפת חסר ישע על ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש ובהפרת חובת דיווח. במקביל לכתבי האישום הוגשה כנגד שלושת הנאשמים גם בקשת מעצר עד לתום ההליכים המשפטיים.

מהפרקליטות נמסר בתגובה לכתבי האישום בפרשה: "לא בכל יום אנו ניצבים, לא אנו כפרקליטות ובוודאי לא כחברה, בפני מעשים כה חריגים בחומרתם ובהיקפם. כתבי האישום מתארים מסכת קשה וארוכה של התעללות פיזית ונפשית, אכזרית במיוחד, כנגד חסרי ישע אשר אינם יכולים להגן על עצמם. כואבת במיוחד העובדה שהנאשמים הם מי שהיו אמונים על הטיפול בחוסים, ובמקום זאת נהגו להתעלל בהם כדבר שבשגרה, באופן בלתי אנושי ובלתי נתפס. הפרקליטות תמשיך במאבקה הבלתי מתפשר באלימות מכל סוג שהוא, ובייחוד כזו המופנית כלפי חסרי ישע".