גרסת דוברו של רה"מ בחקירה: "לא הייתה כוונה להטריד את פילבר"

יונתן אוריך ועופר גולן קשרו עצמם לאירוע במהלך חקירתם: "הסרטון היה חלק מקמפיין הליכוד" • במשטרה ובפרקליטות רואים את הנושא בחומרה, ואמרו כי השניים ביצעו עבירה שעונשה עד 3 שנות מאסר

זמן צפייה: 04:24

כוורת רה"מ בחקירה: דוברו של ראש הממשלה, יונתן אוריך, והדובר של משפחת נתניהו, עופר גולן נחקרו היום (שני) במשטרה וקשרו עצמם לאירוע הטרדת עד המדינה, שלמה פילבר.

"כל הסרטון היה חלק מהרעיון של הקמפיין, כל הכוונה הייתה תקשורתית, כלומר לפרסם את זה בתקשורת סביב קמפיין הליכוד", אמר אוריך בחקירתו. "לא הייתה שום כוונה להטריד את פילבר או להשפיע עליו". לדבריו, הוא אינו יודע מי עמד מאחורי תכנון האירוע, וראש הממשלה נתניהו לא היה מודע אליו.

בתוך כך, במשטרה ובפרקליטות רואים את המעשים בחומרה רבה, ואומרים כי אוריך וגולן עברו עבירה שעונשה הוא עד שלוש שנות מאסר.

עוד בחדשות 13:

בעל הרכב שהשמיע מסרים ליד בית פילבר: "גורם אנונימי פנה אליי"

החשד להטרדת עד המדינה: החקירה נפתחה עקב פניית פילבר למשטרה

חשד: בכירים במטה הבחירות של הליכוד הטרידו את עד המדינה פילבר

יונתן אוריך, שלמה פילבר, עופר גולן
יונתן אוריך, שלמה פילבר, עופר גולן | צילום: חדשות 13

בד בבד, ראש הממשלה נתניהו התייחס לחקירת שני דובריו. "החרמת הטלפונים של יועצי הקרובים היא פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ובזכות לפרטיות שעומדת לכל אזרח. אנחנו לא חיים במשטר אפל ואסור לנהוג כך", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "המטרה היא להלך אימים על סביבתי הקרובה ובדרך זו לשלול את יכולתי להגיב למבול ההדלפות הפליליות שנמשך נגדי ללא הפסקה. למה את זה לא חוקרים?"

המשטרה פתחה בימים האחרונים בחקירה נגד בכירים במטה הבחירות של מפלגת הליכוד בחשד שהטרידו את עד המדינה בתיק 4000 ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. ראש הממשלה טען בתגובה לפרסום כי מדובר ברדיפה.

בין היתר, מנהל קמפיין המפלגה עופר גולן נחקר באזהרה ודובר הליכוד יונתן אוריך ובכירים נוספים נחקרו או ייחקרו בהמשך. במשטרה בודקים אם חברי כנסת ופוליטקאים קשורים לעניין. במערכת אכיפת החוק רואים את העניין בחומרה ואף כינו את המעשים "פעילות עבריינית מאפיונרית".

שלמה פילבר בבית המשפט
שלמה פילבר בבית המשפט | צילום: חדשות עשר

על פי החשד, השניים דאגו לכך שישלחו רכב של חסידות ברסלב לביתו של פילבר, וישמיעו מתחתיו כינויי גנאי. בשבועות האחרונים החלה בדיקה חשאית של המשטרה, שהפכה חקירה באזהרה בימים האחרונים. המשטרה אישרה את הפרסום ומסרה כי "החקירה מתנהלת בליווי ופיקוח של פרקליט המדינה ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

כזכור, בחודש פברואר חתם מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, פילבר, על הסכם עד מדינה בפרשת "בזק" שטלטלה את המדינה והמערכת הפוליטית ולימים התגבשה לכתב אישום כפוף לשימוע בתיק 4000. חלק מסעיפי ההסכם בין הצדדים כוללים ויתור מצד המדינה על העמדתו לדין פלילי של פילבר תמורת המידע שימסור, ועל כן לא יישב בכלא. עוד עלה, כי הוא יועמד לדין משמעתי בלבד. בנוסף, ככל הנראה לא יוכל לשמש עוד בתפקיד בשירות המדינה.

כנגד פילבר עמדה המלצה לכתב אישום מצד המשטרה בתיק בזק. כל הפעולות שאותן עשה פילבר בעברו לכאורה, ובגינן יש המלצה להגשת אישום, יהיו חלק מ"עדות הניקיון" שאותה יידרש לתת במסגרת ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

בחקירותיו הרבות, נתניהו עומת עם עדויותיו של פילבר ואמר לחוקריו כי "לא עשיתי שום דבר שלא עבר את כל הוועדות המקצועיות במשרד. אם פילבר אמר שאני נתתי לו את ההוראות אז זה קשקוש מוחלט". עוד הוא נזהר בחקירה בכבודו של עד המדינה, ואמר כי "לכל אדם יש את יכולת העמידה שלו והוא לא עמד בתנאי המעצר. לא רוצה להסביר ולגנות אותו, אלא כל מה שהוא אומר זה לא נכון".

אשת ראש הממשלה הכחישה בפני החוקרים כי מחקה מסרונים ואמרה כי ניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של הזוג, הוא זה שמחק אותם. "בשעה שישבנו עם ניר והוא אמר לי למחוק מסרונים, זה היה בתקופה שיצאו כל מיני ידיעות והקלטות מהבית לתקשורת. הוא גם אמר לי שהנייד שלי נמצא לפעמים אצל פקידות ומי יודע מה יש שם. נתתי לו את הפלאפון והוא מחק מה שרצה", סיפרה.

לפי ההערכות, העדות שפילבר נתן קשורה בעסקת מכירת וואלה NEWS לאחד האנשים הקרובים לראש הממשלה. כאשר במשטרה ניסו לשכנע את פילבר לחתום על עסקת עד מדינה, הם נתנו בתור דוגמא את המקרה של ארי הרו. נאמר לפילבר שגם הרו היה מסובך לפני שהוא חתם על הסדר עד מדינה כאשר על פי הערכות הוא סיפק מידע בתיק 1000 ותיק 2000.