מבקר המדינה: לא אפתח בבדיקה פרטנית בפרשת אום אל-חיראן

אנגלמן דחה את בקשת יריב לוין, והודיע כי לא ייעשה בירור בעניין הטענות כלפי מח"ש, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. לדבריו הנושא ייבחן במסגרת ביקורות מערכתיות בתוכנית העבודה של השנה הבאה

זמן צפייה: 09:12

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הוציא היום (שלישי) מכתב לפיו הוא דוחה את בקשתו של יו"ר הקואליציה יריב לבין לפתוח בבדיקה פרטית בעניין הטענות כלפי מח"ש, משטרת ישראל ופרקליטות המדינה בפרשת אום אל-חיראן. אנגלמן ציין כי הנושא ייבחן במסגרת ביקורות מערכתיות בתכנית העבודה של השנה הבאה.

במכתב ששלח בנושא, ציין אנגלמן כי "לאחר שבחנתי את הדברים לעומקם ושקלתי היבטים שונים של הנושא, לרבות האתגרים שבפניהם ניצבת מערכת אכיפת החוק, ובשים לב לחוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות על פיו תפקיד ביקורת המדינה על מייצגי המדינה בערכאות הינו במיקוד על ביקורת מערכתית ולא פרטנית, החלטתי לא לקיים בירור פרטני אלא לכלול במסגרת תכנית העבודה של משרדי לשנת העבודה הבאה ביקורת מעקב מערכתית בנושא הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ניסנקורן לנציב תלונות הציבור: לברר הטענות בפרשת אום אל-חיראן

מנדלבליט עונה לנתניהו: לאירוע אום אל-חיראן אין קשר לרה"מ

שי ניצן עונה לנתניהו: "יש גבול כמה שקרים אני יכול לסבול"

אום אל חיראן
אום אל חיראן | צילום: נסיה מוסקוביץ'

עוד מוסיף המבקר, כי "הנני סבור כי בכל מערכת ציבורית קיים צורך והכרח מתמיד לבדוק, לזהות ליקויים ולתקנם, שכן העשייה אינה מתקיימת ללא ביצוע שגיאות במעלה הדרך. הדבר תקף לגבי כלל משרתי הציבור בישראל, וכמובן אף לגבי המערכות בראשן אתם עומדים, אשר אמונות על חקר האמת ועשיית הצדק במדינתנו. עלינו לקיים בקרות ובדיקות לצורך זיהוי הפגמים, תוך חתירה מתמדת לשיפורם, על מנת שנוכל לטייב את פעילותינו, ובלבד שהדבר נעשה בשקיפות, ביסודיות, בשיח מכבד ובשים לב לאתגרים ולמכלול הנסיבות הרלוונטיות באותה העת".

כזכור, מוקדם יותר השבוע שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה לנציב תלונות הציבור השופט בדימוס דוד רוזן, וביקש שיבדוק את הטענות שהועלו בשבוע החולף בנוגע לאירועי אום אל-חיראן, בהם נהרג אבו-אלקיעאן. "הדיווחים בעניין עוררו שאלות בנוגע להתנהלות הפרקליטות ומח"ש והעלו סוגיה חברתית כאובה וחשובה לסדר היום", טען ניסנקורן.

"בתקופה שבה שלטון החוק נתון תחת מתקפה יום-יומית ונטולת רסן, שכל מטרתה לייצר דה-לגיטימציה לשומרי הסף, עלינו לבור את הבר מן התבן על מנת להמשיך ולשפר את המערכת". השר הוסיף כי הבדיקה המקצועית "תסייע לחזק את המערכת ואת אמון הציבור בה", אולם הבהיר כי "אסור להתבלבל: כל ניסיון לקשור את האירוע הטראגי לתיאוריות קונספירציה שקריות הוא תלוש ומחפיר, ובינו לבין בירור ענייני אין כל קשר".