קידם אינטרסים של יזם נדל"ן: כתב אישום נגד ראש עיריית חדרה

צבי גנדלמן מואשם בקבלת דבר במרמה ושיבוש מהלכי משפט, לאחר שהיה בניגוד עניינים חמור מול הקבלן שמואל לוי. "מחקר תיעוד פגישות עם לוי". בעקבות האישום, היועמ"ש הגיש בקשה להשעייתו

ראש עיריית חדרה, צבי גנדלמן בבית המשפט
ראש עיריית חדרה, צבי גנדלמן בבית המשפט | צילום: חדשות עשר

כתב אישום בגין מרמה והפרת אמונים הוגש היום (שלישי) לבית משפט השלום בחיפה נגד ראש עיריית חדרה, צבי גנדלמן. פרקליטות מיסוי וכלכלה, על דעת פרקליט המדינה עמית איסמן, מייחסת לגנדלמן גם עבירות של קבלת דבר במרמה, שיבוש הליכי משפט ועבירה לפי חוק המחשבים. במקביל הגיש היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בקשה להשעייתו של גנדלמן.

העבירות בוצעו לכאורה בתקופה שלאחר בחירתו של גנדלמן לראשות העיר ולראשות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באוקטובר 2013, ועד לפרוץ החקירה ביוני 2018. לפי כתב האישום, גנדלמן היה בניגוד עניינים בין תפקידו הציבורי לבין רצונו להיטיב עם שמואל (סמי) לוי, קבלן ויזם נדל"ן בעל אינטרסים כלכליים משמעותיים בעיר חדרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ברגר העיד על איום מרומז של אלוביץ': "כדאי שניפרד כידידים"

חשד: אמא סרסרה בבתה בת ה-15 לשירותי מין – 6 גברים נעצרו

אם הנערה האוטיסטית שנאנסה: "אני מרוסקת – הוא גמר את הילדה"

לוי מילא בעבר מגוון תפקידים במנגנון העירוני, לרבות ממלא מקום ראש העיר, וקידם את מועמדותו של גנדלמן במערכת הבחירות של 2013, תוך שהוא מנצל את כוחו הפוליטי ויכולת ההשפעה שלו על הבוחרים בעיר. עם בחירתו, ולאורך השנים שלאחר מכן, חש גנדלמן מחויבות אישית עמוקה כלפי לוי וחשש שזה יפעל למניעת בחירתו בעתיד, כך לפי כתב האישום.

גנדלמן לא דיווח על ניגוד העניינים ליועצת המשפטית של העירייה או לכל גורם אחר, לא חתם על הסדר ניגוד עניינים כנדרש בדין, ולא פסל את עצמו מלדון בענייניו של לוי במסגרת תפקידו הציבורי. הוא נתן ללוי גישה ישירה ללשכתו, באופן תדיר, וטיפל בבקשותיו להעסקה וקידום עובדים בעירייה.

בנוסף, על פי כתב האישום גנדלמן לא פסל עצמו מלדון במיזמי נדל"ן בחדרה שבהם היה ללוי עניין, ואף דן בבקשה של חברה בבעלותו של לוי להכשיר חריגת בנייה בבניין משרדים במרכז העיר. גנדלמן לקח חלק בהחלטה שאישרה את הבקשה, חתם על היתר בנייה לפרוייקט נדל"ן שבו היה ללוי אינטרס כלכלי מהותי, והיה שותף למתן היתר בניה לבית אבות סיעודי על קרקע בבעלות לוי.

ראש עיירית חדרה, צבי גנדלמן , מארק ניימן, לע''מ
ראש עיירית חדרה, צבי גנדלמן | צילום: מארק ניימן, לע''מ

בכתב האישום מפורט כיצד בסוף ינואר 2018 התקבלה בלשכת ראש העיר בקשה לקבל את יומני הפגישות של גנדלמן, לפי חוק חופש המידע. בעקבות כך, גנדלמן ומנהלת לשכתו סיכמו שימחק מיומנו הממוחשב חלק מהפגישות שהופיעו בו, ובהן הפגישות עם לוי. בכך גרמה מנהלת הלשכה לכך שיופק מהיומן הממוחשב פלט כוזב. בנוסף, הוסכם כי היא תעביר לממונה על חופש המידע בעירייה הערכה מופרזת של שעות העבודה הנדרשות לטיפול בבקשה, כדי לגרום לפונה למשוך את הבקשה.

כתב האישום מתאר גם איך לאחר שנודע לגנדלמן כי חבר מועצת העיר מסר הודעה במשטרה, שנסובה בין היתר על יחסיו עם לוי, הוא עדכן באמצעות נהגו את לוי בדבר מסירת ההודעה, והעביר לו מסר להתרחק מהעירייה בתקופה הקרובה, בכוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית.

גם נהגו של גנדלמן נאשם בעבירה של שיבוש הליכי משפט. כתב אישום נוסף הוגש במסגרת הסדר טיעון נגד מנהלת הלשכה בעבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה ועבירה לפי חוק המחשבים.

את הבקשה להשעייתו של גנדלמן הגיש מנדלבליט עקב הגשתו של כתב האישום המייחס לו שורה של עבירות מתמשכות שנעשו כולן במהלך כהונתו הציבורית ובזיקה מובהקת אליה. בבקשה נאמר כי לנוכח אופיים וחומרתם של המעשים המיוחסים לו, סבור היועמ"ש כי המשך כהונתו עלול לגרום לפגיעה קשה באמון הציבור ובערכים של טוהר המדיות ושלטון החוק.