שופטי העליון לצד רון קובי: "לא מתקבל על הדעת שייערך שימוע"

השופטים הציעו כי במקום מועצת העיר תוקם ועדה ציבורית בראשות קובי. משמעות המהלך, אם יאושר, תהיה הדחת חברי המועצה שניסו להוביל לסילוקו ודחיית השימוע. המדינה תצטרך להשיב עד 5 באוגוסט

זמן צפייה: 01:39

בית המשפט העליון דן היום (שני) בסוגיית העברת התקציב בעיריית טבריה, ברקע כישלונו של ראש העיר רון קובי לבצע זאת. השופטים, מני מזוז, אסתר חיות וחנן מלצר, הציעו כי במקום מועצת העיר תוקם ועדה ציבורית בראשות קובי שתמלא את תפקידי המועצה, עד למועד השימוע שלו - שייערך בשלושה באוקטובר. המדינה תצטרך להודיע עד חמישה באוגוסט אם היא מקבלת את ההצעה.

הוועדה הציבורית, על פי הצעת השופטים, תמונה על ידי שר הפנים ותהיה מורכבת מעובדי מדינה. משמעות המהלך, במידה שיאושר, תהיה כאמור דחיית השימוע על מנת לאשפר לראש העיר להעיבר את התקציב, והדחת חברי המועצה שניסו להביא לסילוקו. המדינה מסרה בשם שר הפנים אריה דרעי כי הוא מבקש שבוע כדי לבחון את ההצעה, ואילו רון קובי מסר כי ההצעה של בג"ץ מקובלת עליו.

לכתבות נוספות בנושא >> 

תקציב עיריית טבריה לא עבר - קובי יזומן לשימוע לפני פיטורים

לאחר שתקציבה לא אושר: דרעי הכריע כי מועצת העיר טבריה תפוזר

הצרות של רון קובי: כיצד נקלע ראש עיריית טבריה לסכנת הדחה?

רון קובי, ראש עיריית טבריה
רון קובי, ראש עיריית טבריה | צילום: חדשות 13

במהלך הדיון התייחס השופט מזוז לדחיית השימוע: "בשלב הזה, כשיש טענות ניגוד עניינים קשות, בעיני לא מתקבל על הדעת שייערך שימוע. כדי לא לפגוע באינטרס הציבורי, השימוע יידחה בעוד כמה חודשים וזה ייתן פרספקטיבה טובה לשר הפנים הבא".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הצהירה בדיון כי "יש פה טענה שנוגעת לניגוד עניינים אישי ומוסדי, ומעוגנת באמירות בעייתיות של השר שאמור להכריע על המשך כהונתו של קובי".

רפאל טרבלסי,  חבר מועצת העיר לשעבר, התייחס להצעת לבג"ץ: "ההצעהניתנה ללא ראיית התמונה הכוללת. אף ראש עירייה במדינת ישראל הוא לא מעל הדין. צדקה השופטת חיות כשאמרה שאין טעם בארכה, היות שלא ניתן להעביר תקציב גם בעוד חודשיים בלי חברי המועצה, אלא אם השימוע יכריע לטובת הישארותו של ראש העירייה. כל עוד לא נערך שימוע לא עושים קיצורי דרך באופן חד צדדי. היות ועמדתנו לא נשמעה היום בדיון, בכוונתנו לומר שהיא תשמע. לא ניתן יד לאכיפה בררנית".

אסתר חיות
אסתר חיות | צילום: חדשות 13

לפני כשבוע הוציא בג"ץ צו ביניים וקבע כי השימוע לפני הדחה של ראש העיר קובי יתקיים רק לאחר דיון בעניינו בבית המשפט העליון - שנערך היום.

לפני כשבועיים, נכשל ראש העיר טבריה בניסיון האחרון להעביר את תקציב העייריה. בתום הישיבה, תשעה מחברי מועצת העיר הצביעו נגד התקציב, לעומת שישה שהצביעו בעד, ולמעשה גרמו לפיזור המועצה. במשרד הפנים תוקם ועדה שתבחן את חלקו בכישלון. במידה ותחליט כי הוא אשם - קובי יודח מתפקידו.

שר הפנים דרעי הכריע כי לא יאפשר הארכות נוספות לאישור תקציב ברשויות שלא אישרו את תקציבן עד כה, בתום הארכה בת 14 ימים מעבר לתאריך הקובע. בעקבות החלטתו זו, יפוזרו מליאות המועצה ברהט, ירכא, עוספיה וטבריה.