800 עצורים ב-18 מדינות: מבצע בינלאומי ענק נגד סוחרי סמים

הרשויות בארה"ב ובאוסטרליה פרצו לאפליקציית הודעות מוצפנות ששימשה לתקשורת בין עברייני סמים, ראשי ארגוני פשיעה בכירים ברחבי העולם וסלבריטאים. "המבצע מהדהד סביב הפשע המאורגן בעולם"

אוסטרליה, מבצע בינלאומי ענק נגד סוחרי סמים
מבצע בינלאומי ענק נגד סוחרי סמים | צילום: רויטרס

ארצות הברית ואוסטרליה פתחו היום (שלישי) במבצע בינלאומי משותף ללכידתם של ראשי ארגוני פשיעה וסמים. אלה, התכתבו ביניהם באפליקציית הודעות שאליה הצליח לפרוץ ארגון הביון האמריקני FBI. עד כה נעצרו 800 בני אדם המעורבים בפרשה, ב-18 מדינות שונות ברחבי העולם, בהן אוסטריה, שבדיה, בריטניה, גרמניה וניו זילנד. במבצע משתתפים 4,000 שוטרים ברחבי אוסטרליה ו-9,000 שוטרים בכל העולם, כשעד כה נעצרו כ-100 ראשי ארגוני פשע בכירים וסלבריטאים מוכרים.

המבצע התנהל באופן סמוי משנת 2018, אך כאמור היום יצאו לדרך המעצרים של עבריינים שלא ידעו כי נטמנה להם מלכודת דרך אפליקציית המסרים, שנחשבה מבחינתם פשוטה ומוצפנת. ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, אמר כי המבצע "היכה קשות בפשע המאורגן - לא רק במדינה זו, אלא מהדהד סביב הפשע המאורגן ברחבי העולם". עוד הוסיף כי "זה רגע קו פרשת מים בהיסטוריה של אכיפת החוק באוסטרליה". שמו של המבצע באוסטרליה הוא "איירונסייד", והשם הכללי של כל המבצע "טרויאן שילד".

אוסטרליה, מבצע בינלאומי ענק נגד סוחרי סמים
מעצר חשוד בפרשה | צילום: רויטרס

מפקד המשטרה האוסטרלית, רייס קרשו, התייחס לפרשה ואמר כי "היינו בכיסים האחוריים של הפשע המאורגן. כל מה שהם מדברים עליו זה סמים, אלימות, ואנשים חפים מפשע שהולכים להירצח". בזכות הפריצה לאפליקציה, סוכלו ניסיונות לתקוף משפחה בת חמש נפשות, ולבצע ירי בבית קפה באמצעות מקלע. לפי שעה, המשטרה האוסטרלית תפסה 104 כלי נשק וכ-45 מיליון דולר במזומן, בנוסף הוגשו 525 כתבי אישום.

התביעה בפרנקפורט דיווחה כי יותר מ-60 חשודים נעצרו ועל 150 מקומות נעשתה פשיטה. גורם שבדי אמר כי 70 נעצרו במדינה ובשטח הולנד נעצרו 49. סמנכ"ל יורופול, המשטרה האירופית, אמר כי רשויות אכיפת החוק באירופה עצרו יותר מ-800 חשודים מ-16 מדינות ברחבי היבשת. בנוסף לכך, נתפסו יותר מ-48 מיליון דולר במזומן ובמטבעות וירטואליים.