האם החרמת טלפון נייד נדירה בישראל - ואיזה גורם מוסמך לאשרה?

נתניהו האשים את הרשויות ב"פיגוע נגד הדמוקרטיה" בעקבות הליכי החקירה שננקטו נגד דובריו. עם זאת, מדובר בפעולה נפוצה ויעילה, שקיימת כמעט בכל חקירה משטרתית, זאת למרות הפגיעה בפרטיות

זמן צפייה: 01:48

כוורת רה"מ בחקירה: מרגע פרסום חקירת דובריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, טענו בסביבתו כי לקיחת מכשירי הטלפון הנייד של החשודים היא פגיעה קשה בפרטיותם. בפוסט שפרסם היום (שני) בחשבון הפייסבוק שלו הרחיק נתניהו והגדיר את המהלך כ"פיגוע נגד הדמוקרטיה". עם זאת, טענתו של נתניהו היא בסך הכל ספין קיצוני, וכמעט מבודח.

השימוש במה שמכונה "מחקרי תקשורת" נעשה דרך קבע על ידי המשטרה. אין כמעט חקירה שאין בה מחקרי תקשורת, מהסיבה הפשוטה: הטלפון הנייד הוא אחד האמצעים היעילים ביותר להשגת מידע עלינו. כך למשל, המסרונים הדרמטיים בין אהוד אולמרט לשולה זקן היוו ראייה מרכזית בחקירה נגדם. גם מסרונים בין נוחי דנקנר לשותפו שימשו חלק מתיק הראיות, וכך גם מסרונים בין חשודי פרשות ליברמן השונות.

כתבות נוספות בנושא >>

גרסת דוברו של רה"מ בחקירה: "לא הייתה כוונה להטריד את פילבר"

בעל הרכב שהשמיע מסרים ליד בית פילבר: "גורם אנונימי פנה אליי"

המשטרה ומשרד המשפטים: "החרמת הטלפונים נדרשת בשל צרכי חקירה"

יונתן אוריך, שלמה פילבר, עופר גולן
יונתן אוריך, שלמה פילבר, עופר גולן | צילום: חדשות 13

לקיחת טלפונים ניידים מהווה פגיעה בפרטיות, ולכן הנושא מוסדר בחקיקה. לאחר תפיסת הטלפון הנייד, מחויבים החוקרים לקבל אישור משופט להוציא ממנו מידע. ההיתר יכול לכלול חקר מסרונים, מסמכים וכו'.

לעיתים ידם של השופטים קלה מדי על ההדק, ופרטיות נפגעת שלא לצורך, אך אם ישנו חשד ממשי – לפיו דובריו של ראש הממשלה שלחו אנשים עם רמקול לביתו של עד מדינה כדי שישמיעו קריאות בגנותו – ישנה הצדקה לתפיסת הטלפונים הניידים. על מקרים פעוטים בהרבה קיבלה המשטרה אישור להליך.

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

כוורת ראש הממשלה בחקירה

מוקדם יותר היום, נחקרו דוברו של ראש הממשלה, יונתן אוריך, והדובר של משפחת נתניהו, עופר גולן וקשרו עצמם לאירוע הטרדת עד המדינה, שלמה פילבר. בחדשות 13 פורסמה גרסתו של אוריך במשטרה: "כל הסרטון היה חלק מהרעיון של הקמפיין, כל הכוונה הייתה תקשורתית, כלומר לפרסם את זה בתקשורת סביב קמפיין הליכוד", אמר. "לא הייתה שום כוונה להטריד את פילבר או להשפיע עליו". לדבריו, הוא אינו יודע מי עמד מאחורי תכנון האירוע, וראש הממשלה נתניהו לא היה מודע אליו.

במשטרה ובפרקליטות רואים את המעשים בחומרה רבה, ואומרים כי אוריך וגולן עברו עבירה שעונשה הוא עד שלוש שנות מאסר.

בד בבד, התייחס ראש הממשלה נתניהו לחקירת שני דובריו. "החרמת הטלפונים של יועצי הקרובים היא פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ובזכות לפרטיות שעומדת לכל אזרח. אנחנו לא חיים במשטר אפל ואסור לנהוג כך", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "המטרה היא להלך אימים על סביבתי הקרובה ובדרך זו לשלול את יכולתי להגיב למבול ההדלפות הפליליות שנמשך נגדי ללא הפסקה. למה את זה לא חוקרים?"

מנכ''ל משרד התקשורת, שלמה פילבר
מנכ''ל משרד התקשורת, שלמה פילבר | צילום: חדשות 10

כאמור, המשטרה פתחה בימים האחרונים בחקירה נגד בכירים במטה הבחירות של מפלגת הליכוד בחשד שהטרידו את עד המדינה בתיק 4000 ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. על פי החשד, אוריך וגולן דאגו לכך שישלחו רכב של חסידות ברסלב לביתו של פילבר, וישמיעו מתחתיו כינויי גנאי. בשבועות האחרונים החלה בדיקה חשאית של המשטרה, שהפכה חקירה באזהרה בימים האחרונים.