היום: דיון מיוחד בפרשת רצח תאיר ראדה

בית המשפט ידון בממצאי בדיקת השערה שעשויה להתאים לאדיר חבני, לשעבר בן זוגה של אולה קרבצ'נקו (א"ק). הפרקליטות תטען שהמאגר שאליו הושווה הפרופיל של חבני לא רלוונטי משום שאינו ישראלי ותדרוש להביא מומחים משלה שיסתרו את ממצאי הבדיקה

זמן צפייה: 01:31

בית המשפט המחוזי בנצרת יקיים היום (רביעי) דיון מיוחד בעקבות ממצאי בדיקת השערה שנמצאה בזירה. בתוך כך, השופט אשר קולה, יו"ר הרכב השופטים במשפט זדורוב זימן דיון דחוף על ממצאי השערה בבדיקת ה-DNA שבוצעה במכון לרפואה משפטית - הממצא המיטוכונדריאלי, שכביכול מסייע להגנה לומר כי הרוצחת היא א"ק, אולה קרבצ'נקו שלבשה באותה העת פריט לבוש של מי שהיה אז בן זוגה, א"ח - אדיר חבני.

ההגנה ביקשה להגיש את הממצאים לבית המשפט, מה שדורש סקירה של מומחים. אתמול דיווחנו כי הפרקליטות צפויה להגיב ולטעון ש"חלק מהבדיקה אינה נכונה מכיוון שעשו את ההדגמה ל-4,000 דגימות עולמיות, לפרופילים עולמיים ולא לכאלו הנמצאים בישראל". הפרקליטות צפויה לבקש לחקור את מומחי ההגנה ולהציב מומחים מטעמם, מה שעשוי לעכב את משך תקופת המשפט.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1907222032' autoplay='0' credit='' desc='הממצאים החדשים אינם צפויים להשפיע על החלטת השופטים' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658157478/uploads/2022/903177793.jpg' kid='1_uffrivkm' duration='']

עם זאת, הממצאים החדשים אינם צפויים להשפיע על החלטת השופטים, שלאורך כל המשפט נתנו רמזים שהם הולכים לזכות את זדורוב, אבל דווקא הדבר שהם הכי פחות התרשמו ממנו - הוא סיפור הראיה המיטוכונדראלית, ולכן, ככל הנראה, זה לא יהיה מה שיכריע במשפט שמתנהל, גם לאחר התאמת השערה השנייה. בהתאם, ישנה היתכנות גבוהה מאוד שזדורוב יזוכה.

זוהי השערה השנייה שנמצאה בזירת הרצח שהפרופיל שלה יכול להתאים לזה של חבני. בשנת 2018, פרופיל השערה שנמצאה אז היה נדיר, ויכול היה להתאים לעשרות אלפי אנשים. הפרופיל הנוכחי שנבדק בטכנולוגיה חדשה של ריצוף גנטי וברזולוציה משופרת, לא מופיע במאגרים העולמיים ובעל מוטציות נדירות, מה שמצמצם את האפשרויות באופן משמעותי.

פרופיל השערה הנוכחי שנבדק
פרופיל השערה הנוכחי שנבדק

אדיר חבני הוא בן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו. בשנת 2012 טען חבני שקרבצ'נקו הודתה בפניו שרצחה את תאיר ראדה, ולבשה את בגדיו בעת הרצח, מה שיכול להסביר את הימצאות שערותיו בזירה. חבני השמיע את ההאשמות בסרט התיעודי "צל של אמת". סנגורו של רומן זדורוב אימץ את הטענה, אך פרקליט המדינה עמית איסמן סגר נגד קרבצ'נקו את התיק מחוסר אשמה.

הממצאים התגלו באמצעות שימוש בטכנולוגיה חדשה של ריצוף מלא. זו הפעם השנייה שבודקים ממצאים בזירה - שערות, ומוצאים התאמה לתאיר ראדה. תיתכן גם התאמה לאותו אדיר חבני - פעמיים. ביום שני, חבני הגיב לחדשות 13 על חשיפת הממצאים ואמר: "אני שמח שנמצאה ראיה נוספת ומשמעותית כל כך שמחזקת עדותי. אזכיר שעוד ב-2012, ניגשתי ביוזמתי וסיפרתי שאולה רצחה את תאיר ז"ל כשהיא לבושה בבגדיי. אני קורא למשטרה לעצור את שנינו במידת הצורך בכדי להגיע אחת ולתמיד לחקר האמת ולתקן את העוול העצום שנעשה בתיק הזה".

בכל הנוגע לשערה הראשונה, ההגנה טענה כי היא יכולה להתאים לכ-17,000 אלף איש, והשערה השנייה, אמורה להתאים ל-8,000 אנשים. במהלך עדות ההגנה במשפט, השופט קולה אמר כי: "אנחנו טיפל'ה מבזבזים זמן, משום שיש פסיקה של השופט הנדל (ניל הנדל, שופט בית המשפט העליון בדימוס) שאומרת שהתאמת DNA ליותר מ-1,000 איש אינה רלוונטית".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207181623' autoplay='0' credit='' desc='אילנה ראדה מגיבה לפרסומים' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658168962/uploads/2022/903178073.jpg' kid='1_65mtazs3' duration='']

אילנה ראדה, אמה של תאיר הגיבה ביום שני להתפתחות, ואמרה: "הייתי בשתי העדויות, גם של א"ק וגם של א"ח, אלו שהיו בדלתיים סגורות. אני לא יכולה להגיד לכם מה היה בעדויות, אבל אני אספר יצאתי מאוד נסערת מהעדות של א"ק, ברמה שכמעט איבדתי את העשתונות שם. היה רק צריך את הדבר הזה להגיד: אוקיי אילנה זהו זה.

"אני פונה למשטרת ישראל, לפרקליטות המדינה, לפרקליט המדינה עמיית איסמן, וכל שבעת הפרקליטים שהצבת, אני מורה לך ומבקשת ממך לפתוח מחדש את החקירה. עצרו את שני החשודים האלו ומקביל, הוציאו להם צו איסור יציאה מהארץ. זה הצעדים שהם בלתי נמנעים וכל דבר שיעשה אחרת תהיה רשלנות נוספת לנוכח כל העדויות וכל הממצאים שהובלנו במשפט הזה. אני אמרתי שזו השנה של תאיר, והרוצח, הרוצחת או השותפים יתפסו. וכך זה יהיה, הבטחתי ואני אקיים", אמרה ראדה.