בכיר לשעבר במשרד הביטחון: רה"מ לחץ על ברק לתמוך ברכש הצוללות

מתצהירים של איש הצללים של מערכת הביטחון עולה כי נתניהו דרש משר הביטחון לשעבר שיתמוך בקניית כלי השיט. בכיר נוסף טוען בעדותו כי קניית הספינות מ"טיסנקרופ" מעלה ספקות: "הופתעתי"

זמן צפייה: 02:47

בתחילת השבוע הודיע שר הביטחון בני גנץ על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. מתצהיר שהגיש שאול חורב, איש הצללים של משרד הביטחון, בעתירת התנועה לאיכות השלטון בפרשת הצוללות וכלי השיט, ונחשף הערב (שישי) בחדשות 13, עולים ספקות לגבי אופן קבלת ההחלטות.

"למיטב ידיעתי החלטות שהתקבלו בשנת 2009 על רכש הצוללת השישית, החלטה שבה אני תומך, נעשו בצורה שונה", אמר מי שהיה ראש הוועד לאנרגיה אטומית. "זכור לי שבר הסמכא בעל התפקיד הבכיר ביותר במערכת הביטחון שהחליף אותי, לא נכח בדיון ועדת השרים להצטיידות שאישרה את הרכש".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשיפה: עדויות חדשות של בכירי מערכת הביטחון בפרשת הצוללות

מחשש לניגוד עניינים: חברה בוועדת הבדיקה לפרשת הצוללות פורשת

התנקשות דרמטית בטהראן: חוסל "אבי פצצת הגרעין האיראנית"

צוללת חיל הים הישראלי
צוללת חיל הים הישראלי | צילום: רויטרס

חורב מספר, כאמור, על הלחץ שהופעל ועל כך שלא נעשתה עבודת מטה לקניית הצוללת השישית. בידי התנועה לאיכות השלטון נמצא תצהיר של בכיר נוסף שכותב שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הפעיל לחץ רב על שר הביטחון דאז, אהוד ברק, כדי שיתמוך בקניית הצוללת.

חורב התייחס גם לרכש הספינות שנקנו כדי להגן על מתקני הגז וכתב כי "חברת טיסנקרופ" איננה מייצרת ספינות שמשקלן 1,200 טון, ולכן לא הייתה אפשרות שתזכה במכרז. על פי דברים שמסרו גורמי המקצוע במנהל הרכש, כולל ראש מנהל הרכש דאז שמואל צוקר, בתחילת 2015 בוטל המכרז בנסיבות שמעלות סימני שאלה של ממש".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לדברי חורב, הוחלט מטעמים לא ברורים לרכוש ספינות גדולות מ"טיסנקרופ". לחדשות 13 אף הגיע תצהיר של שמואל צוקר, ששימש ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון במשך כשבע שנים, וגם הוא טוען שקניית הספינות מהתאגיד הגרמני מעלה ספקות. לטענתו, "הופתעתי כאשר בניגוד לעמדה קודמת חל שינוי משמעותי בעמדת חיל הים והייתה העדפה לבצע רכש של ספינות רק מהמספנה הגרמנית. ידוע לי שסוכן החברה, גנור, היה פעיל מאוד בניסיונותיו לשכנע גורמים שונים בעניין זה".

לדברי צוקר, גם סגן ראש המל"ל, אבריאל בר יוסף, הפעיל לחץ אדיר ש"טינסקרופ" הם אלה שימכרו את הספינות - ולא חברות דרום קוריאניות. תצהירים אלו מצטרפים לתצהירים נוספים שהגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ ויצורפו לוועדת הבדיקה שהקים שר הביטחון, בני גנץ, וצפויה להתחיל את עבודתה ביום שלישי הקרוב.