חשיפה: עדויות חדשות של בכירי מערכת הביטחון בפרשת הצוללות

מתצהירים של שניים מהאנשים שהיו במוקד קבלת ההחלטות בעת רכש כלי השיט, עולות שאלות לגבי התנהלות נתניהו. "ספק אם בסמכות רה"מ לקבל החלטה כזו - הליך חריג שמחייב בדיקה" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 04:45

בתחילת השבוע הודיע שר הביטחון בני גנץ על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. מתצהירים של שניים מהאנשים שהיו במוקד מערכת קבלת ההחלטות באותה התקופה, ונחשפו הערב (חמישי) לראשונה בחדשות 13 עולות שאלות על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשה.

אחד הבכירים הוא האלוף במילואים אודי שני, שמילא תפקידים שונים בצה"ל ובמערכת הביטחון במשך יותר מ-30 שנה. מ-2010 עד 2013 שימש מנכ"ל משרד הביטחון, והשתתף בכל תהליכי קבלת ההחלטות, בהם רכש הצוללות וכלי השיט מגרמניה שעומדים בלב עבודת ועדת הבדיקה שהקים גנץ.

בתצהיר שהגיש לבית המשפט במסגרת העתירה של התנועה לאיכות השלטון, שדורשת חקירה פלילית בפרשה, חשף שני פרטים חדשים המעוררים שאלות קשות. לדבריו, כלי השיט של התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" כלל לא התאימו לאספקת ספינות השטח להגנה על שדות הגז בים. לכן, הוא החל לבחון עסקה מול חברת מספנות בקוריאה הדרומית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מיקי גנור: יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות

נתניהו: הם מובילים לבחירות; כחול לבן: אם לא המשפט היה תקציב

היועמ"ש לבג"ץ: יש להוציא צו על תנאי למינוי מפכ"ל המשטרה

צוללות (ארכיון)
צוללות (ארכיון) | צילום: דו''צ

"נפגשתי עם סוכני המספנות הקוריאנים. לאחר המפגש קיבלתי הודעה כי עורך דין המייצג את מספנות גרמניה, קובל על כך שנפגשתי עם הקוריאנים. תשובתי הברורה הייתה כי 'זה ממש לא עניינו'. בדיעבד אני מבין שזה היה עורך הדין דוד שמרון (בן דודו של ראש הממשלה ואיש אמונו, שנחקר בתיק 3000).

שני מספר כי לאחר שהוגשה הצעה לממשלה בעניין רכש הספינות, הוחלט לפתע לשנות את המפרט הטכני שלהן - כך שיתאים למספנות בגרמניה. "הוחלט שלא לבצע את הרכש באמצעות מכרז, אלא מחברת טיסנקרופ כספק יחיד", הצהיר שני. "תמוה בעיניי הנסיבות לשינוי זה, שאיננו קשור לצורך המבצעי כפי שהוגדר, ואפשר והוא נובע משיקולים אחרים שאינם ידועים לי". שני אף הסביר שהמספנה שתזכה במכרז תרוויח כסף רב מתחזוק הספינות לאורך שנים.

כמו כן, שני מתח ביקורת חריפה על הודעת משרד ראש הממשלה, שטענה שההליך היה יסודי ותקין ושמפקד חיל הים הוא זה שהמליץ על הרכש מגרמניה. לדברי הבכיר, "אין סמכות ואישור לדרג הצבאי לקבוע מהיכן יבוצע רכב אמל"ח. מינהל הרכש ונוהלי משרד הביטחון הם אלה שאמונים על ההליכים - והם בלבד". שני גם מתייחס לאישור שנתן נתניהו לממשלת גרמניה למכור צוללות למצרים: "מדובר בפעולה חריגה, בלתי סבירה, וספק אם בסמכותו של ראש הממשלה לקבל החלטה כזאת".

צוללת חיל הים הישראלי
צוללת חיל הים הישראלי | צילום: רויטרס

תצהיר נוסף ומעניין לא פחות הוא של שאול חורב, יושב ראש הוועדה לאנרגיה אטומית בזמן רכש הצוללות והספינות שגם מילא שורת תפקידים בחיל הים, ונחשב לאיש צללים המכיר את כל סודותיה הכמוסים של מדינת ישראל. "לא ידוע לי על נתון כלשהו בקשר לעסקה ביטחונית כזו שיש להסתירו כסוד מפני בעלי התפקידים וגורמי המקצוע במערכת הביטחון", מסר חורב בתצהיר. "מדובר בהליך חריג ביותר שאין לו הצדקה ומחייב בדיקה חיצונית".

גם הוא אינו מבין מדוע הוחלט לרכוש את הספינות מגרמניה ללא מכרז: "על החלופה הזו הוחלט בניגוד לתוצאות הבדיקה שנערכה בדרג המקצועי - והתמונה העולה היא של הליך קבלת החלטות שתוצאתו מחייבת חקירה עצמאית".

התצהירים שהגישו השניים לטובת עתירת התנועה לאיכות השלטון מצטרפים ל-50 תצהירים שיוגשו גם הם לוועדת הבדיקה בראשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. השניים גם יהיו מראשוני העדים שהיא תזמן לפניה כאשר תחל לפעול.

מהליכוד נמסר בתגובה: "באופן לא מפתיע מגישי הבג''ץ, שמזוהים עם ארגוני השמאל הקיצוני, לקחו תצהירים דווקא ממחנה 'רק לא ביבי', וכמובן לא גבו תצהירים מבכירים אחרים במערכת הביטחון. זהו ניסיון מחזור נואש של פרשת הצוללות, לרבות נושא הצוללות המצריות, שנסרקה במסרקות ברזל ע"י כל רשויות האכיפה שקבעו שלא נפל רבב בפעולותיו של ראש הממשלה".

תנועת "חקירה עכשיו" בתגובה: "עכשיו ברור יותר מתמיד - דרושה חקירה מעמיקה בפרשת הצוללות וכלי השיט. בhטחון המדינה הוא לא סיגרים ושמפניות, זה הדבר שמחזיק את מדינת ישראל. הגיע הזמן להגיע לאמת, לברר את הפשעים לכאורה שנתניהו ביצע' אין מחילה על התעסקות עם קודשי הקודשים של בטחון המדינה".