סגירת תיקים פליליים: לא פחת שיעור התיקים שנסגרו מחוסר ראיות | דו"ח המבקר

לפי הדו"ח שפרסם היום מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנושא הטיפול בסגירת תיקים פליליים, נמצא כי למרות הנחיית פרקליט המדינה לסגור יותר תיקים בעילה של חוסר אשמה, בפועל כ-59% מהתיקים נסגרו בעילה של חוסר בראיות. בנוסף, ביותר משליש מהתיקים לא נשלחה למתלונן או לחשוד הודעה בדבר סגירת התיק

פטיש בית משפט
פטיש בית משפט | צילום: שאטרסטוק

בדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) בנושא טיפול המשטרה והפרקליטות בסגירת תיקים פליליים, נכתב כי למרות הנחיית פרקליט המדינה לשנות את המציאות כך שיותר תיקים ייסגרו בעילה של חוסר אשמה ופחות בעילה של חוסר ראיות - הרי שבפועל לא פחת שיעור התיקים שסגרה הפרקליטות בעילה של חוסר ראיות.

דו"ח המבקר - כתבות נוספות:

הכתובת על הקיר: הכשלים באבטחת סייבר בבתי החולים | דו"ח המבקר

המצב העגום בגני הילדים: בלי פיקוח והערכות מקצועיות ומחסור גדול בצוותים

דו"ח המבקר: יותר משליש מדירות עמידר לא אוכלסו כמעט שנה

אין הגנה על פרטיות, אפודים שיכולים לסכן חיי שוטרים | דו"ח המבקר על המשטרה

כ-59% מהתיקים בשנת 2020 נסגרו בעילה של חוסר ראיות, וכן נמצאו הבדלים של כ-20% בין מחוזות הפרקליטות בשיעור התיקים הנסגרים בעילות השונות. הסיכוי כי התיק ייסגר בעילה זו בפרקליטות מחוז צפון היה כ-33%, ואילו בפרקליטות מחוז חיפה הסיכוי ירד לכ-15%.

בנוסף עלה מהדו"ח כי לגבי 30 עד 40 אחוזים מהתיקים שנסגרו - לא נשלחה למתלונן או לחשוד הודעה בדבר סגירת התיק. ההודעות נשלחות על ידי המשטרה בדואר רגיל, ואין דרך לדעת אם הם נמסרו כדין ומה המועד שבו הם התקבלו.

המבקר מתניהו אנגלמן ציין בדו"ח כי מומלץ שרשויות האכיפה והתביעה יפעלו לתיקון ליקויים המצביעים על חסמים במיצוי זכותם של חשודים ומתלוננים לערער על ההחלטה.

מהפרקליטות נמסר בתגובה לדו"ח: "אנו מברכים על עריכת הביקורת, המסייעת לפרקליטות לה להשתפר ולהתייעל, ועל שיתוף הפעולה עם משרד המבקר, שיש בו כדי לשפר ולטייב את המענה הניתן לאזרחים ולכלל הגופים הפונים אליה. אשר לעילות סגירת התיקים: בחינת התיקים ע"י הפרקליטות לעולם תהיה בחינה פרטנית, של חומר הראיות שנאסף בתיק הספציפי. גם אם במרבית תיקי החקירה נותר ספק בדבר אשמתו של החשוד, אין מדובר בברירת מחדל, אלא זו תוצאה של בחינה פרטנית עניינית, מקצועית ויסודית של הראיות והנסיבות בכל תיק. הנחיית פרקליט המדינה "הזיזה" אומנם את נקודת האיזון לטובת החשודים, אך לא ביקשה לקבוע קטגורית מספר או שיעור של תיקים שייסגרו מחוסר אשמה, שכן כאמור הבחינה לעולם תהיה בהתאם לנסיבות התיק. באשר להגשת עררים על סגירת תיקים: לאחרונה השקנו טופס מקוון להגשת ערר בתיקי הפרקליטות, אשר מקל על תהליך הגשת הערר ומסיר חסמים בהקשר זה".