פקקים כבדים והבערת צמיגים: מחאה בקריות עקב הירי בסולומון טקה

אלפים מפגינים על מותו של הצעיר שנורה למוות בידי שוטר וקוראים: "שוטר אלים חייב להיות בפנים" • ארבעה צמתים נחסמו בקריות • מפגינים הגיעו לתחנת המשטרה זבולון שבחיפה • כל העדכונים

זמן צפייה: 01:23

אלפי ישראלים ממוצא אתיופי מפגינים מאז שעות הבוקר (שני) במחאה על מותו של סולומון טקה ועל שחרורו למעצר בית של קצין המשטרה שירה בו. המפגינים חוסמים צמתים מרכזיים באזור הקריות - קריית אתא, בן צבי, מוצרט והצריף, ובנוסף כביש 22 נסגר לתנועה בשני הכיוונים. עומס כבד נרשם באזור, כאשר אלפי כלי רכב עומדים שעות ארוכות בין חיפה לעכו.

המפגינים מבעירים צמיגים וקוראים: "הדם שלנו לא הפקר", "שוטר רצח ילד", "שוטר אלים חייב להיות בפנים". כזכור, מוקדם יותר מח"ש שחרר את הקצין למעצר בית בן 15 ימים. כ-1,500 מפגינים החלו לצעוד לכיוון תחנת זבולון שבחיפה שם מתהווה מוקד הפגנה נוסף. אחד המפגינים בתחנה ציין: "אנחנו עומדים ליד תחנת זבולון, מפה יצא הרוצח - ושיחררו אותו".

לכתבות נוספות בנושא >> 

הקצין החשוד שירה למוות בסולומון טקה שוחרר למעצר בית

הקצין שירה בסלומון טקה נעצר בחשד להריגה: "חשש לפזיזות בירי"

סולומון טקה נהרג מירי שוטר בחיפה; ארדן: "לוודא שיופקו לקחים"

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1237' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה מחוץ לבית שלטענת המפגינים שייך לשוטר החשוד בירי ' kid='1_j1n24vl6' duration='26'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1500' autoplay='0' credit='' desc='ההפגנות בצומת ק.אתא' kid='1_k46g243b' duration='19'']

מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן נפגש עם סגל הפיקוד של מחוז חוף ובדבריו ציין כי מדובר באירוע קשה שמחייב בדיקה מעמיקה: "משטרת ישראל משתתפת בצערה של משפחת טקה על האובדן הטראגי. מדובר באירוע שתוצאותיו קשות ולפיכך מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית. על כן, החלה כבר אמש חקירת מח"ש".

"המשטרה היא חלק מהחברה הישראלית על כל גווניה", המשיך כהן, "אנו נמצאים בקשר רצוף עם גורמי הקהילה גם ברגעים קשים אלו ונעשה כל מאמץ להמשך הדרך המשותפת. הקשר שמשטרת ישראל בונה ומטפחת בשנים האחרונות עם קהילת יוצאי אתיופיה במגוון צעדים ותהליכים המתבצעים בתוך הארגון ומחוצה לו, הוא משמעותי, חשוב וחיוני לכל הצדדים ועלינו לשמר את ההישגים המשמעותיים שהושגו. אני קורא לאיפוק ולאחריות ואף להימנע משיח מתלהם".

אימו של סולומון טקה
אימו של סולומון טקה, ביציאה מתחנת זבולון | צילום: חדשות 13

בסוף דבריו פנה כהן להנהגת העדה האתיופית וביקש מהם "לעשות ככל יכולתם לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות במטרה להמשיך ולקדם תהליך מרכזי וחשוב של שילוב הידיים בין הקהילה לבין השוטרים, לשם חיזוק וקירוב העשייה המשותפת והשירות המשטרתי הניתן לקהילה יקרה זו".

ראש העיר חיפה, ד״ר עינת קליש רותם, התייחסה לתקרית. "אני מזועזעת מהאירוע הנורא שהתרחש אתמול, שבו מצא את מותו הצעיר סולומון טקה", אמרה. "עיריית חיפה מלווה ותומכת במשפחה, בקהילה ובמסגרות החינוכיות הנלוות. צוותי פסיכולוגים, עובדי רווחה ואנשי חינוך מאיישים את מוקדי התמיכה ונפגשים עם התלמידים ובני הנוער בבתי הספר ובמרכז הקהילתי. אני מחבקת את המשפחה ומשתתפת בצערה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1632' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים מבעירים צמיגים בצומת קריית אתא' kid='1_tt1v7sui' duration='11'']

ההפגנות בצומת ק.אתא
ההפגנות בצומת ק.אתא | צילום: חדשות 13

מוטי בליצבלאו, חבר מועצת העיר, אמר בהפגנה בדמעות: "זה לא יכול להיות שזה חוזר על עצמו כל הזמן. זה זעזוע, זה בלתי נתפס. למה הוא לא ירה באוויר? למה הוא בכלל הוציא את האקדח? בתור תושב וחבר מועצת העיר ובוועדת הקליטה, אמרתי למשטרה שהם לא יודעים לקלוט את האוכלוסייה הזאת".

אביו של אחד הצעירים שהיו יחד עם טקה בזמן התקרית סיפר לחדשות 13: "הבן שלי סיפר לי מה היה. השוטר כיוון את האקדח ואז סולומון הסתתר. סולומון כנראה היה מטרה יותר קלה בשביל השוטר והחליט לפגוע בו ולא בבן שלי. צר לי, לא יודע למה זה נעשה, איך זה יכול לקרות במדינת ישראל. מה שקרה זה רצח. זה לא הריגה, זה לא בטעות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1441' autoplay='0' credit='' desc='אביו של אחד הצעירים שהיו יחד עם טרה בזמן הירי' kid='1_2wj5g0us' duration='87'']

במהלך ההפגנה, אחד ממוביליה קרא: "אנחנו לא נזוז מפה עד שאחד השרים של מדינת ישראל יבוא לפה ויפטר מבחינתי את המפכ"ל, שלקח על עצמו שוטר כזה. איך יכול להיות שמפכ"ל לוקח שוטר כזה ונותן לו אקדח? צריך להתעורר. השוטרים שאנחנו אמורים להיות בטוחים לידם. זה בושה".

באחד ממוקדי המחאה מפגינים הדליקו נרות לזכרו של טקה על כתם הדם, שנותר זכר לאירוע הקשה אמש. במוקד מחאה נוסף, מפגינים הבעירו פחי אשפה. יובל, אחד המפגינים, אמר: "הורידו אותו. על מה ולמה? ועוד ליד מועדון נוער. יש יותר גרוע מזה? יש לנו ילדים וזה כואב לנו". על שחרור השוטר למעצר בית אמר יובל: "עשו לשוטר כסת"ח, דאגו לו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1509' autoplay='0' credit='' desc='שריפת צמיגים במהלך ההפגנה בקריית אתא' kid='1_e88sgko3' duration='17'']

מפגין אחר צעק לעבר השוטרים שאבטחו את ההפגנה: "מדים כמו מחבל. טרוריסטים, תתביישו לכם. מי אתם בכלל, על מי אתם מגנים? רוצחים".

מהרטה ברוך רון, לשעבר סגנית ראש עיריית תל אביב, התייחסה אף היא

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190701-1214' autoplay='0' credit='' desc='הדלקת נרות לזכר של סולומון טקה על כתם הדם שלו ' kid='1_but9trz7' duration='15'']

ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סלומון טאקה
ההפגנה בחיפה בעקבות מותו של סלומון טאקה | צילום: חדשות 13
משפחתו של השוטר בבית המשפט
משפחתו של השוטר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

שר הביטחון לשעבר, חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון, התייחס למותו של טקה ואמר: "המוות המיותר של סולומון טקה ז״ל מחייב חקירה ותחקיר, כדי להבין את הארוע הטרגי, להפיק לקחים, כדי למנוע ארועים דומים בעתיד, וכדי לתת תשובות אמיתיות לטענות ולתחושות של בני העדה האתיופית". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את הקצין החשוד, אמר כי: "הקצין הותקף על ידי קבוצה של אנשים בעודו בטיול עם משפחתו. לטענתו הוא נאלץ להשתמש בנשק האישי שלו לצורך הגנה עצמית וזאת רק לאחר שכילה את כל האפשרויות האחרות. בין היתר התקשר למשטרה במהלך האירוע, זאת מפאת חשש מידי וממשי".

"התוצאה היא טרגית ביותר, כולנו מצרים עליה, אך אני חושש שאלמלא השימוש בנשק שעשה מרשי אזי התוצאה הייתה יכולה להיות חמורה בהרבה, ייתכן שמרשי לא היה כאן עם בני משפחתו שבה גם ילדיו הקטנים", הוסיף עורך הדין. "אין ממש בטענה שיש באירוע קשר לצבע העור או השיוך העדתי של מי מהמעורבים באירוע. יש חשש לביטחונו של הקצין, לכן מתקיימים אמצעי אבטחה מחמירים על מנת שלא יתקרב אליו או אל בני משפחתו. בדיון היום יש הסכמה על שחרור הקצין, אני שמח שמח"ש הבינה שלא מדובר כאן באדם שהוא מסוכן לציבור או אדם שיכול לשבש את מהלכי החקירה, ולכן הגענו להסכמות על השחרור. הקצין יודע שעמיתיו למקצוע תמוכים בו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-1018' autoplay='0' credit='' desc='עורך הדין המייצג את השוטר ' kid='1_8o63p6ce' duration='79'']

כאמור, מוקדם יותר היום המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הסכימה לשחרורו של הקצין החשוד למעצר בית בתנאים מגבילים למשך 15 יום. מוקדם יותר גורם בחקירה אמר כי "על פניו עולה חשד כבד לפזיזות בירי". המפגינים צעדו לבית שלטענתם הוא ביתו של הקצין החשוד, הדליקו נרות על כתם הדם בזירת האירוע, סמוך לבית הנוער, וקראו קריאות לעבר השוטרים במקום.

אביו של טקה, דוד, אמר במהלך ההפגנה: "שאלוהים יעשה צדק עם האנשים שלקחו ילד בתרם עת, שעוד לא עשה כלום, לא הספיק כלום. רק הגיע לשחק עם החברים שלו בשכונה ומצא את המוות". כמו כן אמר בדמעות: "ילד עם שמחת חיים, שיודע לכבד, לעזור ולתמוך, שהיה אכפתי ועם לב ענק, עם נתינה עצומה. ילד שרצה להגיע לחי"ר, רצה להתגייס".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190701-0952' autoplay='0' credit='' desc='דוד טקה, אביו של סולומון טקה שנורה למוות על ידי קצין משטרה' kid='1_6kme120j' duration='32'']

הקצין אמר הלילה במהלך חקירתו הראשונית כי "זרקו עלי אבנים ונפגעתי כתוצאה מכך. הרגשתי באותו רגע שאני בסכנה של ממש". כמו כן הוסיף: "הצגתי את עצמי כשוטר בצורה הכי מקצועית כמו שמקובל בשטח כמו כל שוטר על אזרחי שנקלע לאירוע פלילי ורוצה לסייע או להתערב. לא עשיתי שום דבר בפזיזות".