ההנחיה הנשקלת לשוטרים: "לא לעצור רכבים בכל מחיר"

אחרי דריסתו למוות של השוטר רס"ר ברק משולם (29) בצומת רעננה על-ידי חשוד פלסטיני בן 17, במשטרה שוקלים לשנות את ההנחיות לשוטרים במחסומים. לחדשות 13 נודע מפי גורם במשטרה כי בפיקוד הבכיר נשקל לשנות את ההנחיות לשוטרים במחסומים ולא לעצור רכבים "בכל מחיר",, אלא לתת לחשודים לחצות אותם ולנסות לעצור אותם במחסום הבא

זמן צפייה: 06:19

זמן קצר לאחר שהובא למנוחות השוטר רס"ר ברק משולם שנדרס למוות בצומת רעננה לפנות בוקר על-ידי חשוד פלסטיני בן 17 שנהג ברכב גנוב, דווח הערב (ראשון) במהדורה המרכזית כי במשטרה שוקלים לשנות את אופן הצבת המחסומים, לצייד את השוטרים באביזרי מיגון נוספים ולהנחות אותם שבמצב שבו עבריין נחוש לחצות את המחסום - לאפשר לו לעשות זאת ולעצור אותו במחסום הבא.

גורם במשטרה אמר כי משמעות ההנחייה היא "לא לעצור רכבים בכל מחיר". כמו כן, במשטרה טוענים כי דריסתו למוות של רס"ר משולם היא רצח בכוונה תחילה או רצח מתוך אדישות, אך פרקליטו של הפלסטיני החשוד - שמעצרו הוארך ביממה אחת בלבד בבית משפט השלום בפתח תקווה - טוען לגרימת מוות ברשלנות. הסיבה: השוטר לא עטה אפוד זוהר ועמד על אי-תנועה. לתיק מונה פרקליט מלווה מפרקליטות מחוז מרכז.

הלווית רס''ר ברק משולם, השוטר שנרצח אמש בצומת רעננה
הלווית רס''ר ברק משולם, השוטר שנרצח אמש בצומת רעננה

בבית העלמין הצבאי בכפר סבא הובא למנוחות הערב רס"ר ברק משולם. מעט לפני תחילת ההלוויה, אחד מהנוכחים בקהל התפרץ לעבר המפכ"ל יעקב שבתאי וצעק: "שוטרים יוצאים לעבודה ולא חוזרים הביתה. תתביישו". מוקדם יותר היום, בית משפט השלום בפתח תקווה האריך את מעצרו של החשוד ביממה בלבד. המשטרה ביקשה בבית המשפט להאריך את מעצרו ב-10 ימים.

אריאלה, אשתו של ברק ספדה לו: "אהבת חיי כבר 11 שנה. חשוב לי שתדע שאני לא כועסת. אני כל הזמן מספרת איזה אבא מדהים אתה. אני מבטיחה להיות חזקה בשבילם. אתה גיבור. קשה לי להאמין שלא אראה פניך. אוהב אותך לנצח נצחים אריאלה".

אריאלה משולם, אלמנתו של רס''ר ברק משולם, השוטר שנרצח אמש בצומת רעננה
אריאלה משולם, אלמנתו של רס''ר ברק משולם, השוטר שנרצח אמש בצומת רעננה

זוקי, אמו של ברק אמרה עליו: "האור של העיניים שלנו, האבן התומכת, החוט שמקשר בין כולם. זה לא טבעי שהורים יקברו את הילד שלהם. קשה לי להיפרד ממך. בבוקר הגיעה בשורת איוב שרצחו לי את הילד שלי. שאף אחד לא יגיד לי שזו תאונה, זה רצח מכוונה תחילה. הוא גנב אוטו בחולון ונסע עד ברק שלי, לרצוח אותו בצומת רעננה. הוא בסך הכל עשה את התפקיד שלו. אני מבטיחה לך ברק, אני אגדל יחד עם אריאלה את הילדים שלך. לא יחסר להם גם לא סיכה. אני אהיה תמיד לצידך אריאלה. אנחנו חזקים ואנחנו ביחד. שאלוהים יתן לנו כח לעבור כל מכשול ביחד. אני נפרדת ממך בן אהוב שלי. תנוח על משכבך בשלום".

בת דודתו מאיה הוסיפה: "ברק שלנו, נשמה טובה שלנו, הלב מסרב להאמין. נפש של ילד עם חיוך מדבק. מהיום שנולדנו היינו החברים הכי טובים. תמיד אני אזכור אותנו יחד. גדלת להיות גבר ערכי. אני מבטיחה לך לשמור על הילדים, על המשפחה שלנו מלוכדת כמו שתמיד אהבת שאנחנו".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמר: "הלילות השקטים שלכם האזרחים, הם לילות של מלחמה עבור השוטרים. בכל מקום ובכל זמן אלו הם שוטרי ממשטרת ישראל שנמצאים עבורכם. לעיתים המאבק הזה גובה קורבנות כפי שקרה הלילה עם דריסתו למוות של רב סמל מתקדם ברק משולם. אנו במשטרת ישראל רואים במעשה רצח לכל דבר ועניין. אני מבטיח לכם מעל קברו של ברק, שמשטרת ישראל תלווה ותתמוך בכם מעתה ועד עולם".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ספד למשולם: "הלילה פגש ברק רוצח, עבריין מסוכן. העונש צריך להיות בהתאם. אנחנו מתחייבים להמשיך להיות איתכם. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות למענכם". באמצע הספד בר לב נשמעו צעקות מהמשפחה: "אתם לא נותנים להם אישור לירות, אתם לא מגנים עליהם. הם כמו ברווזים".

"רק בחודש שעבר ליווינו למנוחות את רב-סמל בכיר עמיחי כרמלי זכרו לברכה, שנפל אף הוא בנסיבות דומות וכואבות. גם הלילה, כמו במקרה בו נפל עמיחי, פגש ברק עבריין אלים ומסוכן, שישלם מחיר כבד מאוד על מעשהו הנפשע. אין לנו אלא להתייחס לפושע כזה כאל רוצח, ועל העונש להיות בהתאם. אין שום ספק, שכאשר שוטר נמצא בסכנת חיים כשרכב דוהר לעברו ומאיים לפגוע בו - או בכל מצב נוסף של סכנת חיים - רשאי השוטר לנטרל את הרוצח הפוטנציאלי", הוסיף.

עוד אמר: "נפילתו של ברק חושפת שוב, טפח מהמקום המרכזי ורב הסיכונים בו ניצבים שוטרי ושוטרות משטרת ישראל – בחזית המאבק בפשיעה ובטרור. הם עושים זאת יום ולילה, שעה אחר שעה,  בכל משימה אליה הם נשלחים ובכל מקום בו הם מוצבים. במקצועיות, בנחישות ובמסירות אין קץ".

הלווית רס''ר ברק משולם, השוטר שנרצח אמש בצומת רעננה
הלווית רס''ר ברק משולם, השוטר שנרצח אמש בצומת רעננה

לפנות בוקר, כאמור, השוטר רס"ר ברק משולם בן ה-29 נרצח על-פי החשד בידי פלסטיני תושב רמאללה כבן 17, החשוד כי גנב רכב ופרץ מחסום משטרתי. רס"ר משולם נדרס במהלך ניסיון הימלטות של פלסטיני כבן 17 ממחסום משטרתי ברכב אותו על פי החשד גנב קודם לכן באזור גוש דן. החשוד, תושב רמאללה, נמלט מהמקום ונעצר בתום סריקות רגליות של שוטרים מתחנת כפר סבא בסיוע מסוק משטרתי צפוניות לזירה.

האירוע מצטרף לשלושה אירועים קודמים של דריסת שוטרים שהתרחשו בחודשים האחרונים, ובראשם דריסתו למוות של מתנדב המשטרה רס"ר עמיחי כרמלי בראשון לציון, וכן דריסתו של שוטר מג"ב שנפצע קשה סמוך לשוהם. בנוסף, שוטר נפצע קל כשרוכב אופנוע פגע בו ונמלט בשבוע שעבר בכביש 1.

רס''ר ברק משולם, שוטר תחנת כפר סבא שנרצח בעת מילוי תפקידו
רס''ר ברק משולם, השוטר שנדרס למוות בצומת רעננה

"במהלך הלילה איבדנו שוטר יקר, רס"ר ברק משולם ז"ל", נמסר בהודעת המשטרה, "במהלך פעילות מבצעית בגזרת מרחב שרון, לאחר שתושב רמאללה עפ"י החשד רצח אותו בעת פריצת מחסום משטרתי ברכב גנוב בו נהג סמוך לצומת רעננה". עוד נמסר: "ברק ז"ל, יליד 1992 החל את דרכו במשטרה בשירות חובה כלוחם מג"ב בין השנים 2011-2014 ומיד לאחר מכן התגייס למשטרה כסייר בתחנת כפר סבא. במותו, הותיר אחריו אישה ושני ילדים. הורים ושני אחים.

רה''מ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הממשלה
רה''מ יאיר לפיד בפתח ישיבת הממשלה | צילום: חיים צח / לע''מ

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה יאיר לפיד: "רס"ר ברק משולם נדרס הלילה למוות בזמן פעילות מבצעית. הדורס נתפס בידי כוחות הביטחון. השוטרים שלנו מסכנים את חייהם יום יום, כדי להגן על חיי כולנו. אני שולח מפה בשם ממשלת ישראל, תנחומים והשתתפות עמוקה בצער למשפחתו, לאריאלה אשתו, לאלמה בת השלוש וחצי, ולליאו בן השנה".