בצל המחלוקת על ממלאת מקומו: שי ניצן ייפרד היום מהפרקליטות

לאחר שאוחנה בחר באורלי בן ארי למ"מ פרקליט המדינה, יתקיים טקס פרידה מניצן, במתקן "יהודאי" שבירושלים. בכירי משרד המשפטים ייפגשו באירוע, ברקע המתיחות סביב המינוי השנוי במחלוקת

זמן צפייה: 01:13

היום (רביעי) יתקיים טקס הפרידה מפרקליט המדינה שי ניצן במתקן "יהודאי" של משמר הגבול בירושלים. ניצן סיים את תפקידו בתום שש שנות כהונה, שכללו מחמאות על תיפקודו, לצד לא מעט חיצי ביקורת שנשלחו לעברו לאורך השנים מכיוונם של פוליטיקאים שונים.

כזכור, אתמול החליט אוחנה, כי מי שתכהן כממלאת מקומו של ניצן תהיה אורלי בן ארי - צעד שנוי במחלוקת שעורר ביקורת ציבורית, כאשר בין היתר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע לשר המשפטים אוחנה כי המינוי חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות וכי קיימת מניעה לאשרו.

הבוקר, התייחס למינוי גדעון סער וכתב: "המינוי אומנם אינו מינוי שגרתי, אך הוא נעשה במסגרת סמכותו של שר המשפטים. על המערכת המשפטית להימנע מהתערבות במינוי, משום שהשאלה איננה אם לדעת מישהו אחר יש מועמד מתאים יותר לתפקיד, אלא אם השר פעל בגדר סמכותו החוקית". אתמול, אמר סער כי אינו בטוח שהיה ממנה לתפקיד את בן ארי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בית הנבחרים יצביע היום על הדחת טראמפ – ויאשר את סעיפי ההליך

אמא המנהלת, אבא המורה: כך זינקה בישראל שיטת "החינוך הביתי"

"שאבא יראה אותי": בת להרוג מאסון הכרמל הדליקה אבוקה לזכרו

שי ניצן, פרקליט המדינה
שי ניצן, פרקליט המדינה | צילום: דוברות משרד המשפטים

"מ"מ פרקליט המדינה נדרש להיות פרקליט מהדרג הבכיר ביותר, בעל ניסיון וותק רב, שמילא מספר תפקידים ניהוליים בכירים", כתב היועמ"ש בחוות הדעת שהגיש לאוחנה. "יש להעדיף לתפקיד זה את מי ששימש קודם לכן כמשנה לפרקליט המדינה או לכל הפחות כפרקליט מחוז".

במקביל, בתוך כך, נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, פנה לאוחנה, ואמר כי ראוי היה למנות אדם בכיר יותר מבן ארי. לדבריו, בן ארי "עומדת בתנאי הסף – אולם היא לא בדרג הבכיר של הפרקליטות, ועלולה לערער את תפקודה".

אמש, נודע לחדשות 13 כי פרקליטים טוענים שבן ארי כינתה בעבר את ניצן כ"היטלר" ו-"אל-קאעידה". לדבריהם, שש שנים לאחר הרשעה ברצח בתיק שהיא ניהלה, התברר לפרקליטות שמידע קריטי שהיה יכול להועיל לנאשם - הוסתר ממנו. הם התחילו לברר את הנושא בתוך המשרד, ועדכנו את ניצן והיועמ"ש. בן ארי הרגישה רדופה והתנהגה בעוינות כלפי הניסיון לבדוק את הנושא - דבר שלא מצא חן בעיני הגורמים.

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג | צילום: חדשות 13

לפי טענת הפרקליטים, בעקבות חוסר האמינות של הפרקליטה, ניצן שינה את דעתו עליה והחליט שלא למנות אותה לפרקליטת מחוז - תפקיד אותו רצתה בן ארי. ברקע המחלוקת, הפרקליטים טענו כי "מאז שלא נבחרה ומאז הפיצוץ שהיה ביניהם, היא הסתובבה ממורמרת והשמיעה ביטויים מאוד קשים נגד ראשי המערכת. את שי ניצן היא כינתה כמה פעמים לאוזני עובדים שהיו לידה 'היטלר' ו-'אל-קאעידה'".

לפני כשבועיים, פורסם בחדשות 13 כי שר המשפטים פנה לאחרונה לפרקליטים במחוז הדרום, כדי לנסות לברר על התנהלות לא תקינה בפרקליטות. על פי ההערכה, אוחנה ניסה לאסוף חומר מכפיש על ניצן. זמן קצר לפני כן, נטען כי ראש המטה של אוחנה הגיע ללשכה של אחת הבכירות במשרד המשפטים, וצילם ללא אישור מסך מחשב שהציג מידע בנוגע לישיבה בפרקליטות אצל שי ניצן.

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק:Amir Ohana - אמיר אוחנה

כאמור, לאורך כהונתו ספג ניצן תגובות קשות על החלטות משפטיות שונות שקיבל, בהן פרשת הנשיא קצב. "הוא הגן על קצב, הוא לא השאיר לצוות ההגנה שלו צורך בכלל להגיד אולי כמה משפטים בודדים", ציינה עו"ד כנרת בראשי, שייצגה בפרשת קצב, בריאיון לחדשות 13. גם העניין סביב מינויה של נשיאת ביהמ"ש המחוזי הילה גרסטל לתפקיד הנציבה שאמורה לפקח על הפרקליטות עורר תגובות סוערות. גרסטל כתבה דוחות נוקבים נגד התנהלות הפרקליטות ואף השמיעה במספר הזדמנויות שונות הערות אישיות נגד ניצן. לאחר עימותים ממושכים בין השניים, גרסטל התפטרה מהתפקיד.

בחודש שעבר, ברקע ההכרעה בתיקי ראש הממשלה ובפרשת הירי בסלומון טקה, הוחלט להצמיד לניצן אבטחה לאורך כל שעות היממה.