שי ניצן מגיב על הקלטות מנדלבליט: "תיאוריית הסחיטה - מופרכת"

פרקליט המדינה לשעבר התייחס לראשונה להקלטות שבהן נשמע היועמ"ש תוקף אותו בחריפות, וטען: "זו תחושה לא נעימה - אך בשיחות פרטיות אנשים רבים לא נזהרים בלשונם, ומתבטאים גם בבוטות"

זמן צפייה: 09:09

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן הגיב היום (שישי) לראשונה להקלטות שבהן נשמע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תוקף אותו בחריפות. "חשוב לי להבהיר: תיאוריית הסחיטה, שלצערי אני שומע שאנשים אומרים אותה, היא מופרכת", הדגיש ניצן. עוד התייחס לתחושותיו בעקבות שמיעת ההקלטות: "זאת תחושה לא נעימה בכלל, אבל זו לא התבטאות פומבית", אמר. "זו שיחה פרטית בין שני אנשים, חברים קרובים, ואני מניח שאנשים רבים בשיחות פרטיות עם חברים לא נזהרים בלשונם ומשתמשים גם בהתבטאויות בוטות".

כזכור, הפרשה החלה בתיק הפלילי נגד אביחי מנדלבליט על חלקו בפרשת הרפז. במאי 2015 החליט היועץ הקודם, יהודה וינשטיין, לסגור את תיק החקירה נגד מנדלבליט. השאלה שנותרה פתוחה היא: מה תהיה עילת סגירת התיק? מנדלבליט כמובן דרש ניקוי מלא, סגירה מחוסר אשמה. פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, חשב אחרת. "חשבנו שההתנהגות לא הייתה חפה מכל פגם - היא הייתה בעייתית", סיפר ניצן. "לכן לא חשבנו שזה תיק של אין אשמה, שהמשמעות היא שום דופי".

מנדלבליט נותר, כצפוי, עם תחושות קשות. "לא העליתי בדעתי באותה תקופה שכך רואה אותי היועץ המשפטי לממשלה", אמר ניצן. "ידעתי שהוא לא אהב את ההחלטה שלי כלפיו. הוא סבר שאין כל רבב במעשיו, וכאשר לא מילאתי מייד את הבקשה הזאת, ברור לי שהוא כעס וזה היה חשוב לו. אתה שומע בשיחה שזה היה חשוב לו. אז הוא כעס והתבטא בדרך שבה הוא התבטא".

עוד בחדשות 13:

זוהר איים לחשוף הקלטות נגד היועמ"ש; רה"מ: דבריו אינם מקובלים

היועמ"ש על הקלטותיו נגד ניצן: ההחלטות בכל התיקים – מקצועיות

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן | צילום: חדשות 13

"לאורך כל השנים, אנשים שנחקרים, נחשדים, מואשמים, הרבה מאוד פעמים מעלים טענות אישיות: מתנכלים לי כי אני ספרדי, כי אני אשכנזי, כי אני ימני, כי אני שמאלני", הסביר ניצן. "אני באמת חושב שאף אחד חלילה לא התכוון להתנכל למנדלבליט, אף אחד לא תפר לו תיק. ברור שיש לו טענות לגבי תיקו האישי, וגם לראש הממשלה, וגם לאהוד אולמרט. זו לא השאלה. השאלה אם יש בסיס לטענות האלה".

על הטענה שהושמעה לפיה ניצן רצה לכאורה להחזיק משהו נגד מנדלבליט, אמר ניצן: "אני לא תופס אדם בשעת צערו. הוא הגיש בקשה בעניין אישי שלו, בחנתי אותה, התייעצתי עם קבוצה של אנשים, עניתי לו. בחיים לא ציפיתי ממנו שבגלל הסיפור הזה הוא יקבל איזושהי החלטה, גם לא הייתה שום החלטה גדולה בתקופה הזאת".

לאחר השיחה עם נוה, פנה עורך דינו של מנדלבליט לשי ניצן וביקש לסגור את התיק מחוסר אשמה. את דבר הפנייה השנויה במחלוקת חשפה אילה חסון ביוני השנה. לאחר הפנייה, התעכב ניצן במשך שמונה חודשים, עד שהודיע כי החליט שלא להחליט - עיכוב שחיזק את תיאוריית הקונספירציה בקשר בין תיק מנדלבליט לתיקי ראש הממשלה. "זו תיאוריית קונספירציה שקל להפריך אותה בשנייה", הצהיר ניצן. "כי הבקשה האישית שלו, הודעתי לו את התשובה הסופית במארס 2017 וההחלטות בתיקי נתניהו זה שנתיים אחר כך. מה הקשר".

שי ניצן, אביחי מנדלבליט
שי ניצן, אביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

"אדם שיש לו תיק תלוי ועומד, זה הדבר, מבחינתו, הכי קריטי, ואותו לא מעניין שצריך להשלים חקירה, שצריך לעשות התייעצויות. הוא רוצה החלטה מהר-מהר. אבל עם כל הכבוד, סדר העדיפות שלי לא יכול להיקבע לפי עד כמה כל בן אדם לחוץ", הסביר ניצן.

אמש, כזכור, שלח מנדלבליט מכתב לפרקליטי המדינה, שבו כתב כי שוחח עם ניצן ויישר עימו את ההדורים. עוד כתב היועץ המשפטי לממשלה במכתבו כי "השתמשתי בביטויים קשים. ביטויים אלה שיקפו רגשות אותנטיים של כעס שחשתי באותה העת ואני מצר עליהם. כל ניסיון לבנות על בסיס התבטאויות אלה תאוריות סחיטה למיניהן הוא שקר וכזב".