"מתוך מניע לאומני דתי": 9 שנות מאסר לצעיר שביצע לינץ' ביהודי

ביהמ"ש המחוזי בב"ש גזר את העונש על בדל עזיז עמראני, בן 21 מהפזורה הבדואית, שבמהלך אירועי "שומר החומות" נטל חלק בהתפרעויות בכביש 25. "מדובר במעשה טרור אשר ביצע הנאשם תוך שהוא גורם לפגיעה חמורה בגופו של אדם ובביטחון הציבור"

.בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר הבוקר (רביעי) עונש של 9 שנות מאסר בפועל על עבדל עזיז עמראני, בן 21 מהפזורה הבדואית, שנטל חלק באירוע לינץ' באזרח ישראלי, על רקע גזעני ומתוך מניע אידיאולוגי-לאומני, במהלך מבצע "שומר החומות" במאי אשתקד.

הנאשם השתתף בהתפרעויות בכניסה ליישוב שגב שלום בכביש 25, אשר התרחשו במסגרת גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ. כשהוא מפר תנאים של מעצר בית מלא, הצטייד הנאשם במקלע מבד (קלע דוד) וכפפות, וכשהוא רעול פנים נטל חלק יחד עם אחרים בהפרות סדר, שכללו יידוי אבנים על רכבים וניידות משטרה, וחסימת כבישים באמצעות צמיגים בוערים.

ב-11 במאי יידה הנאשם, יחד עם אחרים, אבנים על רכב של נהג יהודי אשר נקלע למקום ההתפרעות. הנהג, ביקש שיחוסו עליו, צעק שהוא ערבי, אך ההמון, ובו הנאשם, התנפל עליו, הוציאו מרכבו והטיחו לארץ. הוא הוכה בראשו, גבו וצלעותיו באמצעות ידיהם, בבעיטות ובאלות, נזרקו לעברו אבנים, תוך צעקות לשחוט אותו משום היותו יהודי וכן רכבו נופץ על ידי הנאשם וההמון.

נפגע העבירה חולץ מהמקום על ידי כוחות משטרה, אשר נאלצו להשתמש ברימוני הלם, על מנת להרחיק את ההמון מעליו. הנאשם הודה בביצוע המעשים, אך כפר בכך שהיה מדובר במעשה טרור. בית המשפט המחוזי דחה את הטענה, והרשיע את הנאשם בביצוע מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה לפי חוק המאבק בטרור, עבירות של יידוי או ירי של אבן או חפץ אחר לעבר כלי תחבורה, היזק במזיד לרכב ממניע גזעני, התפרעות והפרת הוראה חוקית.

התפרעויות בלוד
התפרעויות במהלך שומר החומות | צילום: חדשות 13

בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות לקבוע בעניינו של הנאשם מתחם עונש הולם בין 10-7 שנות מאסר בפועל, ולהשית עליו עונש ברף העליון של המתחם. עו"ד זוהר נאור מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) ציינה בטיעוניה, בין היתר, כי "תופעת האלימות על רקע גזעני, לאומני ואידיאולוגי בייחוד בתקופה בה אנו מצויים, מחייבת עליה ברמת הענישה וההרתעה לשם שמירה על בטחון הציבור".

ביהמ"ש קבע כי "מעשה זה בוצע מתוך מניע לאומני דתי שכוון כנגד המתלונן אך בשל היותו יהודי. מדובר במעשה טרור אשר ביצע הנאשם תוך שהוא גורם לפגיעה חמורה בגופו של אדם ובביטחון הציבור. במסגרת חוק המאבק בטרור, ובהכפלת הענישה, במגבלת 25 שנים, יש כדי שינוי משמעותי בבחינה של המענה העונשי ההוכל למעשים אלו".