פרשת המעונות: אשת רה"מ הורשעה בעבירה פלילית

בית משפט השלום בי-ם אימץ את הסדר הטיעון והרשיע את שרה נתניהו בסעיף "ניצול מכוון של טעות הזולת ללא מרמה". במסגרת ההסכם, תידרש נתניהו להחזיר לקופת המדינה 55 אלף שקלים. "סבלתי מספיק"

זמן צפייה: 02:47

פרשת המעונות: אשת ראש הממשלה שרה נתניהו הורשעה הבוקר (ראשון) בבית משפט השלום בירושלים בסעיף "ניצול מכוון של טעות הזולת ללא מרמה". השופט אביטל חן הודיע כי הוא מכבד את הסדר הטיעון שעליו סוכם, לאחר שנתניהו הודתה בכתב האישום המתוקן. במסגרת ההסכם, תידרש נתניהו להחזיר 45 אלף שקלים לקופת המדינה, וכן לשלם קנס בגובה של 10,000 שקלים.

"התיק הזה הוא בעיקר תיק של פרופורציה", אמר השופט לאחר ההרשעה. "אכן הנאשמת השתמשה באופן לא ראוי בכספי ציבור, אבל אני רוצה לומר מספר דברים - מטענות הצדדים עולה כי בעיות משפטיות לא פשוטות מלוות את התיק. הארוחות שנצרכו הוזמנו גם, ואולי בעיקר, לאורחי רה"מ ורעייתו. אין חולק שמדובר במעון אירוח רשמי עם אורחים מכובדים. הנאשמת נעדרת עבר פלילי כלשהו, היא נטלה אחריות וחסכה זמן שיפוטי רב. גם הזמן שחלף מביצוע העבירה מצדיק הקלה בעונש". בתום הדיון, אמרה נתניהו לשופט: "סבלתי מספיק".

חרף הצהרת השופט, כתב האישום וחקירתה של נתניהו עסקו בארוחות פרטיות שהוזמנו למעון רה"מ, ולא למטרות אירוח רשמי, בניגוד לדבריו של חן.

שרה נתניהו יוצאת מבית המשפט לאחר שהורשעה בפרשת המעונות
שרה נתניהו יוצאת מבית המשפט לאחר שהורשעה בפרשת המעונות | צילום: חדשות 13

לעוד כתבות בנושא:

לאחר שחתמה על הסדר טיעון: כתב אישום מתוקן הוגש נגד אשת רה"מ

שרה נתניהו לפרקליטות: אחתום על הסדר טיעון בפרשת המעונות

תיק המעונות: המדינה צפויה להגיש תביעה אזרחית נגד שרה נתניהו

שרה נתניהו מגיעה לבית משפט השלום
שרה נתניהו מגיעה לבית משפט השלום | צילום: חדשות 13

עו״ד ארז פדן ועו״ד ג׳ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים התייחסו להרשעה: ״הכרעת הדין מבטאת אכיפה פלילית נגד חציית הגבולות שבין הוצאה פרטית להוצאה ציבורית, וקובעת כי אדם בעל נגישות לקופה הציבורית, יהא מעמדו בכיר ככל שיהיה, אינו רשאי לעשות בה כבשלו. הוצאת כספי ציבור - במשך שנים בסכומים משמעותיים - בניגוד לכללים ולהנחיות, היא עבירה פלילית שבצידה הרשעה וענישה כלכלית משמעותית״.

"ערב ערב במשך ארבע שנים רדפו אחרי הגברת נתניהו", אמר פרקליטה של נתניהו, עו"ד יוסי כהן, לאחר הרשעתה. "העבירו אותה גיהנום של כותרות מפוצצות, מגמתיות ושקריות. עשו לה שיימינג באולפנים והכל על לא עוול בכפה. הפרקליטות גייסה משאבים אדירים בעלויות של עשרות מיליונים שקלים ופתחה במסע צייד הזוי שלא נודע כדוגמתו, והכול בשביל מה? הרי אם לא היו קוראים לה 'הגברת נתניהו' החקירה הזאת לא הייתה נפתחת. לא היו פותחים חקירה על חמגשיות ועל אוכל. שרה נתניהו משלמת היום מחיר כבד, אישי וכואב, כדי לשים סוף למסע הצייד הזה, ואני מקווה שכך באמת נסיים את הסיפור הזה".

שרה נתניהו בבית משפט השלום
שרה נתניהו בבית משפט השלום | צילום: חדשות 13

עם תחילת הדיון, שאל השופט את נתניהו אם כתב האישום מוכר לה, והיא השיבה בחיוב - מהלך שמשמעותו הודאה בעבירה. לדברי נציג הפרקליטות, "הסדר הטיעון הושג לאחר הליך משמעותי. כמו בכל הסדר טיעון יש ויתורים - ומהצד שלנו נעשה ויתור משמעותי". עורך דינה של נתניהו, יוסי כהן, נקב בעבירה המיוחסת לאשת רה"מ, והדגיש: ״ניצול מכוון של טעות הזולת שלא במרמה. שוב - ללא מרמה״. לדבריו, ״מתחילת החקירה החלו ההדלפות, כל ערב וכל יום. אף אדם לא היה יכול לעבור את מה ששרה עברה במשך כל התקופה הזו. במשך 6 שנים חקרו וחקרו כל דבר שהיא אמרה״.

בהתייחס להסדר הטיעון ולעונש שעליו הוחלט, הצהיר כהן כי האינטרס הציבורי נשמר. לדבריו, "יש עונשים בלתי כתובים - זה מסוג העונשים הקשים ביותר". עוד הוסיף הפרקליט כי דיון בשאלת הקלון לא יתקיים כעת, אלא בעוד חודש או חודשיים.

מדובר בעבירה ברף פלילי נמוך, שעליה הסכימו עורכי דינה של נתניהו והפרקליטות. במקביל, צפויה הפרקליטות להגיש תביעה אזרחית נגד נתניהו, במידה שהיועמ"ש יאשר זאת. במסגרת התביעה האזרחית, במידה שתוגש, תוכל הפרקליטות לדרוש כי נתניהו תשלם 175 אלף שקלים - סכום הארוחות שעליו סוכם בכתב האישום המקורי.

שרה נתניהו בבית משפט השלום
שרה נתניהו בבית משפט השלום | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה נתניהו פרסם אמש פוסט בפייסבוק, שבו שיבח את רעייתו שרה. נתניהו דחה את הטענות כי אשתו מתערבת במינויים שהוא מבצע וכתב כי "אני הוא זה שמחליט בראייה רחבה של מכלול השיקולים על המינויים שאני ממנה. אבל כמובן שהאמת לא מעניינת את מקהלת הארס, שהפכה לאחרונה גם למקהלת ההרס".

נתניהו טען כי רעייתו שרה נרדפת על ידי התקשורת, ופירט אודות מעשיה החיוביים ופועלה למען החברה. "אינני מכיר שום אישה או רעיה שהייתה עומדת במשך עשרות שנים תחת מטר אין סופי של השמצות שקריות ומרושעות כאלה ורצח אופי כזה - עומדת איתן וממשיכה לעזור לנזקקים, להיות אם מסורה לבנינו ולתת לי משענת וסעד", חתם נתניהו את דבריו.

ביום רביעי, הגישה הפרקליטות כתב אישום מתוקן נגד אשת ראש הממשלה, בהתאם להסדר הטיעון שעליו חתמה באותו בוקר ולאחר שיום קודם לכן הודיעה כי היא מסכימה להסדר. ההסדר כולל כאמור הודאה בעבירה פלילית ופיצוי וקנס בסך 55 אלף שקלים - אך במקום שנתניהו תורשע ב"רמיה והונאה", היא תודה ב"ניצול מכוון של טעות החשבים במשרד".

בכתב האישום המקורי צוין במפורש שנתניהו רימתה והונתה את המדינה לגבי הסתרת המבשלת, במתוקן המילים "רמיה והונאה" אינן מוזכרות. נוסף על כך, סכום הארוחות המפורט בכתב האישום העדכני קוצץ בחצי - כלומר עומד על 175 אלף שקלים במקום 350 אלף שקלים.

בתגובה לכתב האישום, מסרה הפרקליטות כי "הודאת הגברת נתניהו בעובדות המתוארות ובביצועה של עבירה הפלילית והסכמתה להיות מורשעת בה, מבטאת לקיחת אחריות, שלה יש לתת משקל רב בנסיבות העניין, בוודאי כאשר משך תקופה ארוכה היא סירבה להודות כי ביצעה עבירה פלילית וטענה כי לא נפל במעשיה כל פגם. להודאה זו ולהרשעה, יש חשיבות רבה מבחינה ציבורית".