מרגע ההיעלמות ועד הפיצוח: כך פוענח רצח ספיר נחום

בבוקר 2 ביוני לקחה בת ה-25 מעכו את בתה לגן - ומאז נעלמה. מדינה שלמה עקבה בדאגה אחר מבצע החיפושים, ובן זוגה לשעבר נעצר בחשד לחטיפה. במשטרה נעזרו במצלמות האבטחה שתיעדו את רגעיה האחרונים, איכוני הטלפון האישי שלה - ואחרי 12 ימים של חיפושים קדחתניים היא נמצאה ללא רוח חיים. כך פוענח תיק הרצח - דקה אחר דקה • בלעדי

זמן צפייה: 13:48

בבוקר 2 ביוני השנה ירדה ספיר נחום מביתה שבעכו וכמדי יום, לקחה את בתה בת השנתיים לגן הילדים. מצלמות האבטחה מספרות סיפור על אם אוהבת שדוחפת את העגלה של הבת לעוד יום בגן. מה ששתיהן עדיין לא יודעות זה שהמפגש ביניהן יהיה המפגש האחרון בין האם לבתה הקטנה, והערב (שישי) חשפנו ב"שישי עם אילה חסון" את כל השלבים שהובילו לפענוח הרצח - מרגע ההיעלמות ועד הפיצוח.

"היא קמה בבוקר, ארגנה את הנכדה שלי, לקחה את הילדה למעון", אמרה סוזי, אמה של ספיר. אחרי האירוע הזה, ספיר נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה. היא הייתה אמורה לחזור הביתה דקה אחרי שהשאירה את בתה בגן. היא אפילו לא לקחה איתה את הטלפון הנייד. בחלוף הימים התגייסה מדינה שלמה בניסיון לפצח את התעלומה.

"אני נשארתי עם הנכד, הבת שלי ישנה. היא התעוררה ב-11:00 ואמרה לי, 'אימא, מה, ספיר, איפה היא?' אני מסתכלת, אני אומרת, 'מה זאת אומרת, איפה היא? מה, היא לא חזרה מהמעון?'", הוסיפה סוזי. עדן, אחותה הצעירה של ספיר, שיתפה: "לא היו לי דקות אחרונות להחליף איתה. המשפט האחרון שאמרתי לה היה 'לילה טוב'. היא לא העירה אותי לגן, לקחת איתה את הילדה".

סוזי נחום, אימה של ספיר
סוזי נחום, אימה של ספיר | צילום: שיר תורם, פלאש 90

מפקד תחנת עכו, סנ"צ מוליה ניר ג'מבו, אמר כי שמו של וולא חלאילה הדליק אצלו נורה אדומה. "בתחושה שלי, בפנים, אמרתי, זה משהו לא רגיל", אמר ג'מבו. "אני מתחיל לבצע מספר פעולות טכנולוגיות על הטלפון של בן הזוג, על הרכב שלו, עליה, ואני מזהה תנועה של בן הזוג, שהוא נע באזורים שונים בצפון, לכיוון כרמיאל, לכיוון נהריה", הוסיף פקד משה מלכה, קצין מבצעים בתחנת עכו.

"הוא האחרון שראה אותה. אנחנו כבר רואים במצלמות, בתחקור שעשינו רואים כבר שהוא מוריד אותה בחוף ארגמן, היא עוברת לחלק השני של הרכב, ואנחנו כבר רואים בשלב הזה שהוא איתה, שהוא קשור אליה. בשעה 11 בבוקר ביום שישי, אנחנו עושים מעצר שלו בנהריה, צוות של התחנה מגיע ועוצר אותו בנהריה יחד עם אח שלו", אמר ג'מבו.

התיעוד ממצלמת האבטחה בה נראית נחום נכנסת לרכבו של חלאילה
התיעוד ממצלמת האבטחה בה נראית נחום נכנסת לרכבו של חלאילה

"בהתחלה הוא אמר לי שהוא לא יודע איפה היא בכלל, ואז, כשגילינו שהיא כן הייתה איתו ברכב ושרואים אותה במצלמות, הוא התחיל לשנות גרסאות ופה הבנו שאנחנו מתקדמים לאירוע לא פשוט ומורכב" הוסיף פקד משה מלכה. "ברור לי מההתחלה שמדובר באירוע חמור של חטיפה, קודם כול, של מעורבות של החשוד בחטיפה שלה, בהעלמה שלה. אני לא יודע מה המצב שלה וכרגע אנחנו מתייחסים לזה שהיא בחיים, וככה זו צורת העבודה שלנו. זאת אומרת, כל מי שנכנס לעבודה מתחיל לטפל בזה", סיפר סנ"צ יוני חג'ג', ראש מחלק תשאול בימ"ר חוף.

"כשאנחנו מקבלים זירת רצח, אז אנחנו מגיעים לזירת רצח ויש גופה ומתחילים לעבוד סביב הזירה החוצה. פה אין לי, אין לי את הנקודה האחרונה או את הזירה שאני אמור להגיע אליה ולטפל בה. הזירה שלנו היא בעכו. הזירה שלנו היא המקום האחרון שבו אפשר לזהות את ספיר נחום, עם מי היא נמצאת ולאן היא הלכה משם, וככה החקירה שלנו מתמקדת. היא מתמקדת באיסוף מצלמות, מתמקדת בחקירה של החשוד", הוסיף חג'ג'.

וולא חלאילה, החשוד ברצח ספיר נחום
וולא חלאילה, החשוד ברצח ספיר נחום

"אני ישבתי איתו שעות על גבי שעות בחדר החקירה ובכל פעם שאני יושב איתו אני מתרשם עוד יותר שהוא לא מתרגש מכלום. הוא עשה והוא שלם עם ההחלטה שלו", אמר ראש צוות החקירה וראש מחלקת תפקידים מיוחדים בימ''ר חוף, רפ"ק ביאן מולא. לאחר מכן, החוקרים החלו להתחקות אחרי הפעולות האחרונות של חלאילה. הם גילו שבימים לפני ההיעלמות של ספיר, חלאילה היה באזור הסלעי והמיוער של הכפר איבטין שבצפון.

"בתחילת החקירה עצמה, שאנחנו מבינים, שהוא לקח אותה לאזור איבטין, ואז אתה אומר לו, 'בוא, יש פה בחוץ מלא שוטרים, מסוקים באוויר, מחפשים, בוא נחסוך. 'בוא, קח אותי אליה', ואז הוא מסתכל עליי, הוא אומר לי, 'אני חף מפשע, לא עשיתי כלום'. אני שותק כזה ואני אומר לו, 'אתה יודע מה? אני, יומיים, שלושה, שבוע, אני אביא אותה'", הוסיף רפ"ק מולא.

"הוא מזהה שאתה מחפש, הוא מזהה את הבגדים שלך ובסוג של צחוק כזה, של 'וואו, איזה קשה אתם עובדים', ממש, אני מחזיק אצבעות לכם שתמצאו אותה", הוסיף סנ"צ יוני חג'ג'. "אני לא אגיד שאין רגעים במהלך השבוע של החיפושים שאתה לא מתחיל לפקפק בעצמך, אתה לא מתחיל לחשוב פעמיים", אמר.

סנ''צ חג'ג' באזור הסלעי והמיוער של הכפר איבטין
סנ''צ חג'ג' באזור הסלעי והמיוער של הכפר איבטין

ואז השוטרים מגלים שהוא רכש טלפון מבצעי, שממנו יצאו עשר שיחות למכשיר הנייד של ספיר ביום ההיעלמות שלה. את הטלפון האישי שלו, על פי כתב האישום, הוא השאיר ביום הרצח בבית. "הוא עשה המון טעויות בדרך. זה מההתנהלות של לרכוש טלפון מבצעי ולהתנייד איתו, זה מכל השקרים שלו שהוא מספר לאורך החקירה, איפה הוא היה ועם מי הוא היה ומה הוא עשה. אנחנו מצליחים לשלול גם את האליבי שלו וגם את כל ההודאה שלו, לשלול נקודה-נקודה", אמר חג'ג'.

ואז, ביום ה-12, רגע לפני שהם מרימים ידיים ומקפלים את מרבית הכוחות, מגיעה הקריאה בקשר לפיה נמצאה גופתה. "היא הגיעה לשם, אם באמתלה או אם בכפייה, על ידי החשוד. אי אפשר להגיע לזירה הזאת. אין לנו ספק שהוא לקח אותה לשם באמירה חד-משמעית שהיא צריכה להגיע איתו לשם. מצאנו אותה באזור בלתי אפשרי באותו אזור שאנחנו מחפשים במשך שבוע", הוסיף חג'ג'.

החיפושים אחר ספיר נחום
החיפושים אחר ספיר נחום | צילום: דוברות המשטרה

בתוך בור שנחפר, מתחת לשיח עבות, נמצאה נחום ללא רוח חיים. החולצה הוורודה עם ציור האננס לא הותירה ספק עוד לפני הבדיקות הפורנזיות. סוף מר לספיר נחום. "בתרגיל כזה או אחר, עלינו על מספר הטלפון שלו וכשאנחנו פותחים את הטלפון ושמים לו את זה בפרצוף, בחקירה עצמה, הוא עמד בהלם. הוא לא האמין. הוא הבין שפה הוא נפל", אמר רפ"ק מולא.

ולמרות כל הראיות הנסיבתיות שנאספו נגדו ושקשורות אותו להיעלמות, חלאילה מסרב להודות ומכחיש בכל תוקף את העובדה שרצח אותה. "בטלפון שלו יש ראיות חד-משמעיות, לא רק לסכסוך הכספי שהתנהל, היא תבעה אותו מזונות. בימי שלפני הוא קיבל תביעה, הזמנה לבית משפט, ולדעתנו, מה שעולה מהחקירה זה בצורה ברורה שזה המניע שגרם לו לקבל את ההחלטה ולקטול את החיים שלה", אמר סנ"צ יוני חג'ג'.

עו''ד אביעד חייט, מייצג את וולא חלאילה
עו''ד אביעד חייט, מייצג את וולא חלאילה - החשוד ההרצח ספיר נחום

"בין בני הזוג הייתה איזושהי מחלוקת לגבי משמורת על ילדים או לגבי סכומי מזונות או שמות של הילדים, כל דבר כזה ואחר. יכול להיות שהיה, אני לא אומר שלא. יחד עם זאת, עד היום לא הוגשה שום תביעה. אני יכול לומר לך שבתיק הזה, מעבר לעובדה שמדובר בתיק עם ראיות נסיבתיות, גם הראיות הנסיבתיות שקיימות בתיק הזה, לשיטתי, כבר היום אני אוכל לומר שהן לא יספיקו בסופו של יום להרשעה" אמר עורך דינו של חלאילה, אביעד חייט.

עדן נחום, אחותה של ספיר נחום ז''ל
עדן נחום, אחותה של ספיר נחום ז''ל

"הייתה לי הרגשה שהיא תחזור, ממש היא תחזור, לא בשבילי, בשביל הילדים שלה. הוא לקח אותה מהילדים שלה, השאיר אותם יתומים", אומרת אמה של ספיר. "אין שעה שלא הייתי מדברת איתה או בודקת מה קורה איתה או סתם מהשעמום", הוסיפה אחותה עדן, "אני מתגעגעת לדבר איתה, לשיחות שלנו, מאוד".