תיק המעונות: ביהמ"ש גזר על עזרא סיידוף 30 ימי מאסר על תנאי

נגזר עונשו של סמנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, שהורשע בקבלת דבר במרמה תוך ניצול מכוון של טעות הזולת • שרה נתניהו תחויב להעיד בתביעת הדיבה של מני נפתלי נגד ניר חפץ: "לעדותה חשיבות גדולה"

סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף
סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף | צילום: חדשות 10

תיק המעונות: בית משפט השלום בירושלים אישר היום (רביעי) את עסקת הטיעון וגזר על עזרא סיידוף, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר ומי שניהל את מעון ראש הממשלה, 30 ימי מאסר על תנאי, 150 שעות שירות לציבור וקנס בגובה 10,000 שקלים - בגין עבירות של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת. כזכור, סיידוף הורשע בכך שמילא אחר בקשותיה של רעיית רה"מ שרה נתניהו וגרם לכך שהארוחות במעון ראש הממשלה, ארוחות השף ושירותי מלצרות יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין.

עו"ד ארז פדן ועו"ד ג'ני אבני, מפרקליטות מחוז ירושלים, הסבירו כי "סיידוף מעל בתפקידו כעובד ציבור בכיר כאשר לא עמד מול דרישותיה של הגברת נתניהו. במקום לומר לה 'לא', נעתר להן, וביצע יחד עימה ועבורה עבירות פליליות כדי לאפשר לה לקבל מימון מהקופה הציבורית להוצאות פרטיות. המסר שיוצא היום מבית המשפט לעובדי הציבור הוא שעליהם לעמוד על המשמר ולומר 'לא' ו'עד כאן' גם לאנשים בכירים ורמי מעלה, ולזכור שהציבור הוא 'האדון' שלהם ולא אף אחד אחר".

עו"ד יהושוע רזניק, פרקליטו של סיידוף, מסר לאחר גזר הדין: "נשיא בית המשפט השלום בירושלים גזר את דינו את עזרא סיידוף לאחר שהושג הסדר טיעון בין הצדדים. בית המשפט כיבד את ההסדר וקבע בגזר דינו שמר סיידוף לא יזם את האירועים, ואמר שהפעולות של מר סיידוף נעשו על ידי הוראותיה של גברת נתניהו והוא דאג ליידע אותה שמדובר בהוצאות שאינן מוצדקות".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

מבקר המדינה למחברת דוח המעונות: אצלי לא יהיה מסמך כזה

פרשת המעונות: נדחתה הבקשה לתיקון גזר הדין של שרה נתניהו

שרה נתניהו עדיין נחקרת; סיידוף בחקירה: "הכל היה בתיאום איתה"

סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, עזרא סיידוף
סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, עזרא סיידוף | צילום: חדשות 10

"בית המשפט קבע ואמר שהיה לסיידוף קונפליקט אם להיענות לדרישותה של גברת נתניהו או לא. בית המשפט קבע שהוא תורם ותרם לחברה ומאז שהוא אינו עובד מדינה הוא מתנדב במד"א. תם ונשלם תיק מעונות ראש הממשלה, אני סבור שזה תיק שלא היה צריך להיות מוגש לבית המשפט. כתב האישום לא היה חף מטעויות ואי דיוקים אך משהוגש הגיעו הצדדים להבנה שניתן לסיימו בהסדר טיעון. סיידוף לא לקח פרוטה לכיסו ואפילו לא גרגר של מזון לפיו. סיידוף פנסיונר היום וימשיך לפעול לטובת הציבור. כשיסיים את העבודות לתועלת הציבור ביד שרה אני מניח שיחזור להתנדובותו במד"א שם אחראי על כל נושא הבינוי בארגון".

בתוך כך, בית המשפט קבע היום כי למרות התנגדותה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, תתבקש להעיד בתביעת הדיבה של מני נפתלי נגד ניר חפץ. זאת, לבקשת חפץ, שטען כי הדברים שאמר בריאיון עליהם נתבע נאמרו לו על ידי ראש הממשלה ורעייתו, ולכן יש חשיבות גדולה להזמין אותה לעדות.

בית המשפט קבע כי אכן יש לעדותה חשיבות גדולה וכי אשת ראש הממשלה יכולה להטיל אור על המחלוקות בין הצדדים ויכולה גם להעיד בנושא המשקאות והמזון במעון ראש הממשלה. השופט אף דחה את טענת נתניהו כי זומנה לעדות בשל מניעים זרים.

בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו | צילום: רויטרס

בחודש יוני הגישה פרקליטות הסדר טיעון על חתמה עם סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, עזרא סיידוף, במסגרתו הוא כי הזמין עבור משפחת נתניהו ואורחיה ארוחות בשווי 175 אלף שקלים, על חשבון קופת המדינה. זאת, בזמן שהייתה מבשלת במעון ותוך ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בו מרמה. לצד זאת, פעל סיידוף לקבלת מימון לארוחות שף בשווי 25 אלף שקלים (הנכללים בסכום הכולל של 175 אלף שקלים) וכן לשירותי מלצרים בתשלום עודף של 20 אלף שקלים.

בעקבות הודאתו, סיידוף שניהל את מעון ראש הממשלה, הורשע בשלוש עבירות של קבלת דבר תוך ניצול מכוון של טעות הזולת. במסגרת ההסכם, נקבע כי לצד מאסר על תנאי, ירצה סיידוף גם 150 שעות לתועלת הציבור וקנס סך עשרת אלפים שקלים לקופת המדינה.

שרה נתניהו
שרה נתניהו | צילום: רויטרס

בפרקליטות הבהירו אז כי "הסדר הטיעון הביא בחשבון את העובדה שבהתנהגותו של סיידוף יש משום התמסרות לגב' נתניהו ונכונות לבצע בעבורה עבירות פליליות כדי להיענות לה. מר סיידוף פעל בניגוד מוחלט למצופה מכל עובד ציבור, קל וחומר מעובד ציבור בכיר בתפקידו. יחד עם זאת, הביא הסדר הטיעון בחשבון את העובדה שהנאשם לא קיבל לכיסו דבר, ולמעשה פירות העבירה - כספי ציבור לצרכים פרטיים - בסך 195,000 שקל התקבלו על ידו מהמדינה בעבור הגב' נתניהו".

באותו חודש הורשעה נתניהו הורשעה בבית משפט השלום בירושלים בסעיף "ניצול מכוון של טעות הזולת ללא מרמה". השופט אביטל חן הודיע כי הוא מכבד את הסדר הטיעון שעליו סוכם, לאחר שנתניהו הודתה בכתב האישום המתוקן. במסגרת ההסכם, תידרש נתניהו להחזיר 45 אלף שקלים לקופת המדינה, וכן לשלם קנס בגובה של 10,000 שקלים.

"התיק הזה הוא בעיקר תיק של פרופורציה", אמר השופט לאחר ההרשעה. "אכן הנאשמת השתמשה באופן לא ראוי בכספי ציבור, אבל אני רוצה לומר מספר דברים - מטענות הצדדים עולה כי בעיות משפטיות לא פשוטות מלוות את התיק. הארוחות שנצרכו הוזמנו גם, ואולי בעיקר, לאורחי רה"מ ורעייתו. אין חולק שמדובר במעון אירוח רשמי עם אורחים מכובדים. הנאשמת נעדרת עבר פלילי כלשהו, היא נטלה אחריות וחסכה זמן שיפוטי רב. גם הזמן שחלף מביצוע העבירה מצדיק הקלה בעונש". בתום הדיון, אמרה נתניהו לשופט: "סבלתי מספיק".