נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס יעמוד בראש ועדת החקירה לפרשת הצוללות

אחרי אישור הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר פרשת רכש כלי השיט, משרד המשפטים הודיע כי העומד בראש הוועדה יהיה אשר גרוניס. בוועדה יהיו חברים גם נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג והשופט בדימוס זילברטל

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס | צילום: ערוץ 13

משרד המשפטים הודיע היום (ראשון) כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, יעמוד בראש ועדת החקירה הממלכתית לבחינת פרשת הצוללות ורכישת כלי השיט, המכונה גם "תיק 3000". בנוסף, כחברי ועדה מונו שופט בית המשפט בדימוס צבי זילברטל, נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג, מפקד חיל הים לשעבר אברהם בן שושן ותא"ל במיל' יעקב ברוטמן.

בחודש שעבר הוחלט על הקמת ועדת החקירה. יש לציין כי כל הדיונים יהיו חסויים, כאשר העדות החשובה ביותר תהיה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שצפוי להיות ראש הממשלה הראשון בתולדות המדינה שיעיד בפני ועדת חקירה ממלכתית, במסגרתה יאלץ לפרט את נימוקיו לרכש הביטחוני של הצוללות - כאשר רבות מהחלטותיו היו שנויות במחלוקת.

בפברואר 2016, טרם יצא נתניהו לפגוש את הקנצלרית דאז אנגלה מרקל, טען נתניהו כי ישראל חייבת לרכוש במהרה צוללות - אחרת צה"ל יישאר בלעדיהן. בהמשך, ההסכם על רכש הצוללות נחתם עבור סכום גבוה מאוד רק בינואר 2022, וועדת החקירה תיאלץ לספק תשובות לפערים במחיר.

ועדת החקירה תעסוק בשלושה ראשי פרקים עיקריים - ראשית, הרכש של כלי השיט והצוללות מ-2009 ועד 2016, שנית הניסיון להעביר את השליטה בתחזוקה של כלי השיט ממספנות חיל הים בישראל אל חברת תאגיד "טיסנקרופ", ושלישית הסוגיה המצרית - אם וכיצד ישראל נתנה את הסכמתה למכירת הצוללות למצרים.