אלשיך בהתייחסות ראשונה לפרשת הריגול: "לפרסומים אין אחיזה במציאות"

המפכ"ל לשעבר, שנטען כי בתקופתו נעשה השימוש בתוכנה של NSO לצורך מעקב אחר אזרחים, אמר כי עד כה לא הביע עמדה "כדי לא לגרום לנזק להליך המשפטי", וטען כי מדובר ב"טענות כלליות בגדר עננה ללא ראיות וללא קצה חוט לבדיקה". על הפעלת כלי הריגול נגד חשודים בעבירות: "נעשה כחוק על פי צו שופט ועל פי כל דין"

זמן צפייה: 04:18

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך התייחס הערב (רביעי) לראשונה לפרשת הריגול, במסגרתה נחשף בעיתון "כלכליסט" כי המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול "פגסוס" של NSO כדי לרגל אחר אזרחים, ואמר כי "כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה, אין לה אחיזה במציאות".

"זאת ועוד", הוסיף אלשיך, "נוכח העובדה שסוף סוף היו שמות בגוף הפרסום ידעתי לומר כמי שמכיר את המערכות הטכנולוגיות הרלוונטיות, שמרגע זה, ניתן לאמת או לשלול ולקבל תמונה עובדתית ברורה. אילו הפרסום היה נכון - אכן זהו זעזוע עמוק לדמוקרטיה, לא פחות מכך".

NSO / משטרה / סייבר
NSO / משטרה / סייבר | צילום: שאטרסטוק

אלשיך הסביר כי עד כה לא התייחס לנושא מתוך אחריות וממלכתיות הנובעת משתי סיבות עיקריות: "הראשונה, בשל קישור שבוצע בין פרסומי כלכליסט לפרסומים אחרים הנוגעים למשפט מתנהל, החלטנו שלמרות המתקפה החזיתית עלי ועל עמיתי, ראוי שנישאר משרתי ציבור כפי שנהגתי במשך עשרות שנים של שירות בטחוני ולהימנע מלזהם את ההליך המשפטי".

"בחרנו להשאיר את הזירה ליועמ"ש לממשלה, לפרקליטות, למשטרה ולרשות לניירות ערך, הגם שזה מתסכל מאד, במישור האישי", הוסיף אלשיך, "הסיבה השנייה - הקושי להתמודד מול טענות כלליות שהן בגדר עננה ללא ראיות, אך גם ללא קצה חוט לבדיקה".

"עם זאת", המשיך המפכ"ל לשעבר, "שלשום בבוקר נחשפנו לכותרות דרמטיות לפיהן לכאורה משטרת ישראל בכלל, ובראשותי בפרט, התעלמה מכל דין והפכה פעילות שאמורה להיות ממוקדת ומפוקחת לפלטפורמה ל'פישיניג' חסר שליטה. חברי הקרובים כמו רבים מאזרחי ישראל, נדהמו מהפרסומים הרבים ופנו אלי לקבלת תשובות. כאן חלה נקודת המפנה מבחינתי".

מפכ''ל המשטרה רוני אלשיך בדיון על מסמך יצחקי בכנסת
מפכ''ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך

"המתנו כולנו בסבלנות רבה", הוסיף אלשיך, "עד שהמשטרה השלימה בדיקה פנימית מעמיקה ולאחריה עוד אחת צולבת. לא הופתעתי לגלות שממצאי הבדיקה הוכיחו, כי לרשימה שורבבו שמותיהם של אנשים תמימים שמשטרת ישראל לא חשדה בהם מעולם בשום פעילות פלילית, לא פוקחו על ידי משטרת ישראל, לא רק בכלי האיסוף שפותח ב- NSO, גם לא בכל כלי איסוף כלשהו, כלים שבמדינה דמוקרטית מחויבים באישור ובצו שופט".

עוד אמר המפכ"ל לשעבר: "גם אלה ששמם הופיע ברשימה ואכן נחשדו בעבירות שחייבו פיקוח מכל סוג שהוא, נבחנו והתברר כי כלי החקירה השונים הופעלו מולם כחוק, על פי צו שופט ועל פי כל דין. לצערי, ראיתי באיזה זלזול התקבלו ממצאי בדיקות המשטרה, על ידי חלק מהגורמים".

"כמי שמכיר מקרוב את הבודקים שעסקו הפעם במלאכה, לא רק שאינני מזלזל בהם, אני משוכנע שהם בדקו בידיים נקיות ככל שידם מגעת", הוסיף אלשיך, "ראיתי אותם בעבר בפעולה נגד עבריינים, סומך עליהם, גם כאשר מוטלת על כתפיהם האחריות להחזרת אמון הציבור במערכת אכיפת החוק".

המפכ''ל אלשיך בוועידת לשכת עורכי הדין
מפכ''ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך

בהמשך אמר אלשיך: "כמי שהוביל במשטרה, ערכים וכלים של שקיפות ריסון הכח ומידתיות כגון: מבדקים ממוחשבים כתנאי לקידום, בדיקות פוליגרף לבכירים ועוד, אני מברך אישית על קריאת המשטרה לכל בודק חיצוני שיקבע והכל כדי לתקן את הנזק ולהחזיר את אמון הציבור במשטרה ובשלטון החוק מהר ככל האפשר".

"הנזק העצום שנגרם למערכת אכיפת החוק, מחייב תשובות ברורות ומקיפות יותר מכל הגופים והאנשים הנוגעים בדבר", הוסיף אלשיך, "בכוונתי להציג את עמדתי באופן מעמיק ומקיף. אולם, העת לכך תגיע כשאשתכנע כי אין בכך כדי לגרום חלילה נזק להליך משפטי, או הליך בדיקה".

לסיום אמר המפכ"ל לשעבר: "מחזק את ידי אחי השוטרים. אמשיך להיות שגריר למשטרה, משטרה שלא בטובתה נחבטה ללא הרף, נמנע ממנה מפכ"ל מכהן לאורך למעלה משנתיים, תקציביה קוצצו ללא רחם, כבר ב-2019 ערב ה'אין תקציב מדינה' ועוד ועוד. אין לנו משטרה אחרת. אעשה ככל יכולתי, לסייע למשטרה לעמוד מחדש על רגליה".