"פחדתי ממנו": אחת מקורבנותיו של רונן ביטי - מדברת לראשונה

ס', שהייתה בת פחות מ-14 כשהוטרדה על ידי אביה של הזמרת שהעריצה, מספרת באומץ על החרדות, הטראומה - והאכזבה מהעונש שקיבל. "העונש הזה מבייש אותנו. נותן לגיטימציה לעברייני מין"

זמן צפייה: 12:57

הן היו המעריצות הכי גדולות. היא הייתה הכוכבת האהובה עליהן מגיל צעיר מאוד. והוא, אביה, רונן ביטי, היה מבחינתן הדבר הכי קרוב אליה. השבוע, אחת הקורבנות של רונן ביטי, קטינה גם היום, החליטה להתייצב מול המצלמה ולדבר לראשונה באומץ על הטראומה שעדיין מלווה ועוד תלווה אותה זמן רב. ל-ס', שם בדוי, אחת משבע קטינות בכתב האישום המתוקן, עוד לא מלאו אפילו 14 כשרונן ביטי, היום כבן 50, כבר היה בקשר איתה. "הוא פשוט ניצל את זה שהבת שלו מפורסמת", היא מספרת. "ניצל את זה שהתרגשנו להיות קרובות אליו כי הערצנו אותה. הוא ניצל את זה בשביל להיות מסופק. מאוד פחדתי ממנו. הייתה תקופה שבאמת לא הייתי יוצאת מהבית. הייתי הולכת לבית הספר ובוכה, והייתי חוזרת הביתה באמצע היום מהפחד".

העונש הקל שעורר סערה וביקורת ציבורית רחבה, עבודות שירות בלבד שנגזרו על ביטי, שלא נשלח לכלא, מקומם ומאכזב אותה מאוד: "במה הוא שילם, בעבודות שירות? לחינם. בסופו של דבר זה לחינם, כי עכשיו הוא חזר לחיים שלו. אני מרגישה שנעשה ממש חוסר צדק, העונש הזה ממש מבייש אותנו. זה עונש שנותן לגיטימציה לעברייני מין לבוא ולהטריד - ולבנות אחרות לא לבוא ולהתלונן".

לעדי ביטי היו גדודים של מעריצות. רבות מהן צעירות מאוד ו-ס', כאחת המעריצות, צורפה לקבוצת הווטסאפ שרונן ביטי היה אחד ממנהליה, "ביטי אימפריה", עם עדכונים על הקריירה שלה. "מכיתה ג' הערצתי את עדי ואהבתי אותה", היא מספרת, "הייתי הולכת למפגשים ולהופעות, ולא הייתי מפספסת שום מפגש. הרגשתי שאני מתקרבת אליה ככה". אחרי הקבוצה הגדולה נפתחות קבוצות נוספות של המעריצות איתן הוא מתכתב, אלא שלא היא ולא אחרות יכלו לדמיין מה צופן העתיד המר כשרונן ביטי התכתב איתן. "הייתה קבוצה קטנה עם כמה חברות שבהתחלה הוא התנהל בה רגיל. ואחרי זה הוא התחיל לשלוח שם כל מיני דברים מיניים. הייתי קטנה ולא כל כך הבנתי מה הוא שולח ומה הוא אומר. רק עכשיו אני מבינה שזה לא בסדר".

לכתבות נוספות בנושא >> 

עדי ביטי על פרשת הטרדת המעריצות מצד אביה: "סלחתי לו"

במסגרת הסדר טיעון: רונן ביטי הורשע בעבירות מין בקטינות

מסתמן: אביה של עדי ביטי יודה בעבירות מין במסגרת הסדר טיעון

רונן ביטי
רונן ביטי | צילום: חדשות 13

בפסק הדין נכתב שביטי נהג לשאול את הקטינות האם הן מאוננות, להציע להן לעשות זאת ומחלקן ביקש שישלחו לו הודעה קולית בה הן גונחות. עוד נכתב שהוא נהג לשלוח לחלק מן הקטינות תמונות ותצלומי וידיאו של גברים מאוננים. בגלל המשך הדברים הקשים, נעצור כאן. ס' טוענת כי "הוא קירב אותנו לעדי. הוא נתן לנו להיכנס ולהיות איתה כמה דקות ולדבר איתה. הרגשתי מיוחדת". אחרי תקופה של התכתבות איתו היא מספרת שביטי מבקש ממנה להוריד גם "טלגרם", אפליקציה שבה אפשר להגדיר מחיקה אוטומטית של הודעות וכפי שנכתב בפסק הדין, תכליתה ניהול שיחות סודיות שלא משאירות עקבות. "הוא הזהיר אותי לא לצלם מסך, הוא אמר לי שהוא רואה אם אני מצלמת מסך". אחרי שס' הורידה את אפליקציית "טלגרם", היא הבינה שמשהו לא טוב קורה כאן והפסיקה להתכתב איתו.

חצי שנה, היא אומרת לנו, היא התייסרה והתחבטה עד שאזרה אומץ לספר להורים שתמכו בה מאוד אחרי ששמעה גם מחברות נוספות שהיא לא לבד בסרט הנורא הזה: "היה לי מאוד קשה לדבר על זה. גם בחקירות וגם עם ההורים שלי, התביישתי בזה שעברתי דבר כזה". אז, מספרת ס', נעשתה פנייה לאימא של עדי ביטי בתקווה שזו תבין את חומרת הדברים ותעצור אותם. "לא רצינו להתלונן", היא אומרת. "רצינו שהיא תעזור לנו למצוא פתרון. באנו אליה עם מצוקה ואז היא פשוט איימה עלינו, שלחה לנו הודעה ארוכה שאנחנו שקרניות ושהם יבואו עם סוללה של עורכי דין ושההורים שלנו יצטרכו לשלם להם כל החיים". אחת הגרסאות המקוממות ביותר של ביטי, שהכחיש את המעשים, הייתה לפי דבריו בחקירה בתמלילים שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" שהן אלה שהטרידו אותו בטלפון ואיימו עליו ועל אשתו.

אבל נראה שהראיות שאספה המשטרה היו חד-משמעיות. ביטי הודה שבין היתר, במסגרת השיחות ב"טלגרם", שאל את אחת הילדות אם היא מאוננת ועודד אותה לעשות זאת וביקש שתשלח לנו תמונות שלה בעירום. במספר הזדמנויות אמר לה שבזמן השיחות איתה הוא מאונן. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בביצוע מעשים מגונים והטרדות מיניות בשבע קטינות. ס' מספרת על ההתמודדות שלה בזמן הפרשה: "הייתי הולכת ליועצת, והייתי בחרדות מטורפות ממנו. היו כל הזמן חקירות ועברתי תקופה נוראית. ובעיקר כשהתחילו הכתבות". המחיר האישי הכבד שהבנות האלה שילמו ילווה אותן עוד זמן רב. עדי ביטי עצמה דיברה לאחרונה בריאיון על הפרשה, וציינה שהיא סלחה לו. "היה לי מאוד קשה לשמוע את זה, מהרגע הראשון ששמעתי את זה", אומרת ס'. "הם גם מקטינים את זה, מתנהגים כאילו זה כלום, כאילו זה בסך הכול הודעות בוואטסאפ. זה ממש לא היה רק הודעות".

רונן ביטי בבית המשפט
רונן ביטי בבית המשפט

הפרקליטות ראתה בחומרה את המעשים ואף ביקשה מבית המשפט ארבע שנות מאסר בפועל אבל השופט מיכאל קרשן בבית משפט השלום שבכפר סבא גזר עליו עונש של עבודות שירות בלבד, עונש שעורר סערה ברשתות החברתיות וגם, איך לא, בנפשן של הנפגעות של ביטי. לטענת ס', "צריך לערער על העונש. הייתי מאוד מאוכזבת. כל התקופה הקשה שעברתי, זה היה בסוף לחינם כי עכשיו הוא יצא מבית המשפט והוא מסתובב חופשי. הוא לא שילם על העונש שלו בכלל. בגלל שיש לו ילדים הוא לא צריך לשלם על מה שהוא עשה?". למרות שהשופט כותב באופן מפורש שהעונש ההולם הוא 15 חודשי מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח, לבסוף הוא גוזר על ביטי, שאותו ייצג יו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי, רק את עבודות השירות בגלל חריג של שיקול הדעת. אביה של ס' ציין: "כל פעם שאני חושב על זה, אני נסער. זה מרתיח אותי שבא אדם בן 50, מנצל את הבנות, פוגע להן ברגש, מחדיר בהן פחדים, פוגע בהן מינית, ובסוף מגיע שופט מלומד בישראל וכל מה שמעניין אותו בפסק הדין - זה טובת הנאשם".

רבים שאלו את עצמם איך ייתכן שאחרי הרשעה בעבירות מין בקטינות, בילדות, לא נכנסים לכלא. גזר הדין הזה מצטרף לתחושה הציבורית הקשה שהולכת ומתעצמת בישראל שאין מאבק אמיתי בתקיפות מיניות ובעבירות מין ושהקורבנות נזנחות בצד הדרך כשרשויות האכיפה מגלות לעתים יחס מחפיר כלפי הנפגעות. רק במהלך השבוע האחרון יצאו אלפים לרחובות למחות בעקבות האונס הקבוצתי של בת 16 שבסך הכול יצאה לנופש בבית מלון באילת. ישראלים רבים כתבו ברשתות החברתיות שמערכת החוק בישראל לא מטפלת בצורה ראויה בעבירות האלה ושהנשים, קטינות כבוגרות, מופקרות לאור יום. דווקא בימים האלה חשוב לשמוע את הדברים שאומרת הקורבן של ביטי, ילדה שנקראה שוב ושוב לתחנת המשטרה, לא הייתה מסוגלת ללכת לבית הספר, עד היום החרדות מלוות אותה ומסע ארוך מאוד לשיקום ולאיחוי השברים בנפשה עוד לפניה.

מעורך דינו של רונן ביטי נמסר בתגובה: "העבירות בהן מרשנו הודה הן ברף נהנמוך והתרחשו כולן במרחב הווירטואלי. מרשינו לעולם לא שלח תמונות או צילצומי וידאו שלו, ומעולם לא פגש את המתלוננות. גזר הדין המפורט והמנומק של בית המשפט מדבר בעד עצמו. העונש שנגזר על מרשינו הוא העונש הראוי, הנכון והצודק בנסיבות העניין".