אונס בת ה-7: הפרקליטות הצבאית חזרה בה - הנאשם ישוחרר

בעקבות הפרסום בחדשות 13 על מחדלי החקירה, הפצ"ר שרון אפק החליט שכתב האישום נגד מחמוד קטוסה יבוטל, וקבע כי "התשתית הראייתית לא מעלה סיכוי סביר להרשעה - ולא ניתן להמשיך בהליך הפלילי"

זמן צפייה: 01:24

אונס בת ה-7: הפרקליט הצבאי, שרון אפק, הודיע הבוקר (שלישי) כי הפרקליטות הצבאית חוזרת בה מכתב האישום נגד מחמוד קטוסה בגין באונס הילדה בת ה-7 בבנימין - וכי הוא ישוחרר לביתו. זאת, בעקבות הפרסום בחדשות 13 על מחדלי החקירה. אפק קבע כי "התשתית הראייתית הניצבת בבסיס האישום אינה עולה בעת הזו כדי סיכוי סביר להרשעה. על כן, לא ניתן להמשיך את ההליך הפלילי - ויש לחזור מכתב האישום ולשחרר את הנאשם ממעצר". הפצ"ר נפגש עם באי כוח משפחת הילדה, עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, ועדכן אותם בהחלטתו. לאחר ההודעה, השופט ביטל את הדיון שהיה אמור להתקיים בעניינו של קטוסה והורה לשחרר אותו.

בנימוקי הפרקליטות הצבאית נכתב כי נוכח טענות שונות שעלו ושהצדיקו עריכת בחינה מחודשת של הראיות הניצב בבסיס כתב האישום, כי יש מקום לביצוע השלמות חקירה, ולאחריהן נכון לבצע הערכה מחודשת של התשתית הראייתית. "חזרה מכתב אישום ושחרור נאשם ממעצר, במצב בו יש ראיות מסוימות נגדו לביצוע עבירות מין בקטינה, אינם דבר של מה בכך. ועדיין, בנסיבות העניין, ולאור מארג הראיות שנאספו עד כה, זו ההחלטה הנדרשת מבחינה מקצועית", נימק הפצ"ר.

מהמסמך עולה גם שאתמול עדכנה משפחת הילדה שיש ברשותה ראיות נוספות, והן נמסרו לרשות המשטרה. הראיות נשלחו לבדיקת מעבדה ונערכו בעקבותיהן פעולות חקירה שכללו גביית עדויות. בשלב זה תוצאות הפעולות אינן מחזקות את התשתית הראייתית נגד קטוסה. כמו כן, אפק וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה סיכמו כי לאחר סיום החקירה ייערך הליך בחינה ביחס לאופן הטיפול בתיק, במטרה להפיק את כלל הלקחים הנדרשים.

עוד בחדשות 13: 

חודשיים לאחר האונס: המשטרה אספה את בגדי הילדה מביתה

אונס בת ה-7: בעקבות ממצאים חדשים – הילדה נלקחה למתן עדות

אונס בת ה-7: האם והילדה טענו בעדותן שהתוקף צילם את המעשה

שרון אפק
שרון אפק

מפרקליטי המשפחה עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד נמסר: "נכון לאתמול בחצות, הילדה היתה עדיין בחקירה וע"פ המידע שבידנו זיהתה באופן נחרץ את הנאשם כמי שאנס אותה. כידוע לכם, אתמול התקבלו ראיות חדשות מזעזעות ומדאיגות ולא ברור לנו איך יתכן שלמרות ראיות אלו ונחרצות הילדה, המדינה מתעוררת הבוקר לסיטואציה בה משחררים הביתה אדם שילדה בת שבע טוענת בנחרצות שהוא האיש שאנס אותה. תושבי מדינת ישראל צריכים להיות מאוד מודאגים בבוקר זה.

ההחלטה לבטל את כתב האישום היא לא פחות מהפקרות. המדינה הסתכלה אמש לילדה בעיניים בעודה מתארת בכאב עצום את שחוותה ומסבה לה את גבה! הבטחנו לילדה שאנו לא נפקיר אותה ונמשיך מצדנו לעשות הכל על מנת למצות את הדין. בשורה התחתונה, הדבר המדאיג ביותר בהודעת הפרקליטות מהבוקר הוא כי הפרקליט מציין בפירוש כי בוצע אונס בילדה, הנאשם עדיין חשוד והחקירה תמשך ולכן לא ברור איך למרות כל זאת הוא קיבל את ההחלטה המצערת והמדאיגה לשחררו ממעצר ולבטל את כתב האישום. הילדה ומשפחתה בהלם טוטאלי, הילדה שבורת לב ולא מוכנה לצאת מביתה. אנחנו שוקלים ברגעים אלו את המשך דרכנו".

אתמול פורסם בחדשות 13 כי כחודשיים לאחר האונס, אספה אתמול המשטרה את בגדי הילדה במטרה לנסות ולהפיק DNA שיצביע על זהותו של החשוד. בתוך כך, הילדה נלקחה למתן עדות בעקבות ממצאים חדשים ודרמטיים שמצאה בביתה המשטרה.

מוקדם יותר השבוע זומנה לעדות חדשה האישה שבביתה בוצע לכאורה האונס. לדבריה, היא שהתה בדירה כל אותו הזמן שבו נטען כי המעשים אירעו. כמו כן, נודע לחדשות 13 כי הילדה שנאנסה ואמה אמרו בעדותן במשטרה כי החשוד במעשה, מוחמד קטוסה, צילם את התקיפה שביצע. האם העידה כי הנאשם צילם את הילדה והראה לה תמונות עירום. יש לציין כי המשטרה לא מצאה תמונות של הילדה או כל חומרים פורנוגרפיים אחרים במכשיר הסלולרי של קטוסה.

מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין
מוחמד קטוסה, הנאשם באונס הילדה בת ה-7 בבנימין | צילום: החדשות 13

ביום ראשון התייחס פרקליט המדינה שי ניצן לפרשה, ולספקות שהתעוררו בדבר מעורבותו של החשוד במעשה. "כרגע מה שמעניין אותנו זה להשלים את פעולות החקירה שניתן לבצע במקרה הזה", אמר. "אין ספק שיהיה מקום אחרי זה של הפקת לקחים. יש כאן אדם במעצר וצריך להשלים את החקירה".

פרקליטה של משפחת הילדה, טל גבאי, אמר השבוע: "המשפחה שבורה ומטילה את יהבה על שיקום הילדה. היום זו הפעם הראשונה שהילדה שבה לבית הספר וזאת בליווי גורמי המקצוע. לא ניתן להשלים עם תוצאה לפיה נאשם באונס הכי מזעזע שפקד את מדינת ישראל ייצא לחופשי רק בגלל מחדלי חקירה, ויסתובב בחברה כמו פצצה מתקתקת. בהקשר זה צריך להזכיר ששני חבריו שביצעו יחד איתו את האונס המחריד עדיין מסתובבים עדיין והמשטרה טרם שמה ידה עליהם. לצד זאת יש לומר בהגינות שגורמים רמי דרג בפרקליטות הצבאית עמם נפגשנו בסוף השבוע אמרו לנו בצורה מפורשת שהם עומדים מאחורי כתב האישום ומתכוונים לנהל את התיק עד תומו".

ביום שבת נחשף בתוכנית "המגזין" בחדשות 13 כי מעט לפני שהוגש כתב אישום נגד הנאשם מחמוד קטוסה, האם חיפשה תיעוד שלו במצלמות האבטחה של בית הספר. יש לציין שהתלונה הוגשה למשטרה ב-15 באפריל, בעוד האירוע התרחש באזור ה-5 באפריל. לדברי האם, בעדותה במשטרה הילדה סיפרה על "מתקן" או "שרת" שתקף אותה.

יהודה פריד, עורך הדין של משפחת הנאנסת
יהודה פריד, עורך הדין של משפחת הנאנסת | צילום: החדשות 13

גם עדותו של האב במשטרה הגיעה לידי חדשות 13, ובה אמר: "אשתי צפתה במצלמות האבטחה של בית הספר במשרד של בית הספר, ואכן רואים את אותו מתקן עם אדם נוסף נכנסים מהשער האחורי אל תוך בית הספר, והבת שלי נראית יוצאת עם חברות מהשער של הרגיל, ולאחר מכן כבר לא הצליחה לראות אותה". כלומר, בית הספר בחר שלא לספר לגורמי הרווחה או החקירה על המקרה, למרות שידע על חשדות האם. בכך איבדו גורמי החקירה את האפשרות לבחון ממצאים פורנזיים בתקופה הקריטית שלאחר האונס לכאורה שבוצע בבת ה-7.

ביום חמישי נחשפו עדויות ופרטים מתיק חקירת האונס, שמעלים שאלות לגבי אופן זיהוי הנאשם, ומי בדיוק זיהה אותו כחשוד באונס. טרם הזיהוי, אמרה אם הילדה בחקירתה: "היום הילדה הסכימה לחזור לבית הספר, אחרי שכנועים רבים. כאשר הייתי בבית הספר, פגשתי במורה שאמרה לי שלאב הבית יש אייפון ושכל הזמן הוא יושב עם הטלפון ושהמכנסיים שלו לא במקום ושהוא מתעסק איתם הרבה".

עוד עולה מהתיק כי הילדה סיפרה בחקירתה במשטרה כי אמה ביקשה ממנה לזהות את החשוד, והיא (האמא) זו שאמרה מי החשוד. בתגובה לשאלת חוקרת הנוער "האם אמא אמרה שזה החשוד?", השיבה הילדה: "כן, הצבעתי עליו כי זה היה הוא". כזכור, גורמים בכירים המעורים בתיק החקירה העלו שאלות על התנהלות המשטרה לגבי האופן שבו בוצע הזיהוי.