מבקר את הפרקליטות ותוקף את נתניהו: המשנה ליועמ"ש בריאיון פרישה

עו"ד רז נזרי יסיים את תפקידו בשבוע הבא אחרי 22 שנה במשרד המשפטים. על תיקי נתניהו הוא אומר כי מעשיו של רה"מ לשעבר היו מסוכנים ומסיתים, מקווה שאי-מינויו ליועמ"ש לא קשור לעמדותיו בתיקי האלפים - ואף מותח ביקורת על חבריו בפרקליטות: "לא יכולים לחיות בתחושה שתמיד צודקים"

זמן צפייה: 08:38

הוא היה העוזר והמשנה של חמישה יועצים משפטיים לממשלה ובשבוע הבא, אחרי 22 שנה במשרד המשפטים, יסיים עו"ד רז נזרי את תפקידו. בריאיון פרישה מיוחד הערב (שבת) לחדשות 13, הוא מדבר על הכול: תיקי נתניהו, אי מינויו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה וגם מותח ביקורת על הפרקליטות.

"לא העליתי על דעתי עד כמה התקופה הזו תהיה מרתקת, מעצבת, מלמדת ומשפיעה. אני אסיר תודה שהייתה לי הזכות לשרת את המוסד הזה", אומר נזרי בריאיון.

נזרי היה מעורב כמעט בכל פסיק בדיונים סביב ההחלטה האם להעמיד לדין את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. נזרי מדבר בעיקר על ההתקפות שהגיעו מימין נגד ההחלטה להעמיד את נתניהו לבסוף לדין. "בשנה-שנתיים האחרונות הגיעו התקפות מימין על מערכת המשפט, התקפות מסוכנות שניסו להטיל דופי פוליטי בדמות תפירת תיקים. אם הייתי חושב שנתפרים תיקים, לא הייתי נשאר במערכת דקה אחת ולא הייתי מגן על המערכת", כך נזרי.

נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה | רויטרס
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

הוא מוסיף ואומר: "תמיד קראתי לזה שיח בין סוגדי נתניהו לשונאי נתניהו. סוגדי נתניהו, מבחינתם שבכל סיטואציה ובכל תנאי ובכל הקשר, נתניהו זכאי ונרדף. מצד שני, שונאי נתניהו שמהיום הראשון בכלל לא היה צריך חקירה ולא היה צריך כתב אישום ולהכניס אותו ישר לכלא. אלה ודאי גישות פופוליסטיות, גישות מסוכנות שמקצינות את השיח בחברה ומעצימות את הביקורת כלפי מערכת אכיפת החוק ופוגעות באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. בוודאי שזה מסוכן".

יש לו ביקורת רבה על נתניהו והצעדים שנקט בין היתר בהתקפות על מערכת המשפט וגם על הניסיון להעביר את מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים, מהלך שלבסוף סוכל. "בהחלט הגענו למצבים שהיה צריך להגיד: אדוני ראש הממשלה, אי אפשר לעשות דבר כזה", אומר המשנה ליועמ"ש הפורש בהתייחס לאי מתן משקל לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט.

עוד אמר: "אם לא מכבדים את העמדה של היועץ, זה מדרון חלקלק ומסוכן בהקשר לפגיעה אנושה בשלטון החוק ובמערכת הדמוקרטיה הישראלית. חלק מהדברים שנעשו על ידי ראש הממשלה הקודם, חלק מהדברים שנאמרו, ודאי מסוכנים ביותר. הן אמירות שקריות, מסוכנות ומסיתות כי הוא מקעקע את היסודות הבסיסיים של שלטון החוק, של דמוקרטיה, ואני אומר את זה בצורה ברורה: קמפיינים של הסתה לא צריכים להרתיע ולא ירתיעו".

על עסקת טיעון עם נתניהו שכמעט יצאה לפועל עמדתו של נזרי ברורה: "מצד אחד יש אינטרס של ההגנה שסנגורים של נתניהו שאם תהיה הרשעה ברורה המשמעות מבחינת הענישה. גם מבחינת התביעה, יש אינטרס להגיע להסדר טיעון כפי שדובר עליו. ככל שזה היה ההסדר שבו מדובר, זה היה ניהול סיכונים נכון של שני הצדדים. תהיה גם תועלת במובן הציבורי ויש גם אינטרס של המדינה. כככל, כשמדובר בעבירות של הפרת אמונים תוך כדי תפקיד, אלה עבירות שיש עמן קלון".

בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לנזרי גם יש ביקורת כלפי חבריו ועמיתיו בפרקליטות ובמשרד המשפטים. "המערכת שלנו משדרת כלפי חוץ שתמיד הצדק חונה על ראשנו ושכל הביקורת נגדנו היא אינטרסנטית. חלק מהביקורות קנינו ביושר", הוא מבהיר. "לחבריי המשפטנים והפרקליטים, אנחנו לא יכולים לחיות בתחושה שאנחנו תמיד צודקים. זה לא נכון. אין גוף שתמיד צודק".

נזרי היה ברשימת המועמדים להחליף את מנדלבליט בסיום תפקידו אלא שהוא כלל לא היה ברשימת שלושת המועמדים האחרונים, דבר שעורר שיח ביקורתי ער והיו כאלה שלא הבינו מדוע הוא לא היה ברשימה האחרונה.

אתה חושב שיש קשר בין עמדותייך לתיקי נתניהו לבין העובדה שעשו לך תרגיל ולא התמנית ליועמ"ש?

"אני לא הכתובת לשאלה הזו. אני רוצה להאמין ולקוות. אני מניח ומקווה שאין קשר. לא התעסקתי בזה. האכזבה שלי היא לא העניין. לא נולדתי יועץ ואף אחד לא חייב לי את התפקיד הזה. זכותו של השר להחליט במי הוא בוחר. לא עזבתי מיד כי אני אחראי וממלכתי. לעזוב בטריקת דלת, זה לא אני".