מתלוננת נגד משי זהב: "השאיר אחריו הרבה נפגעים, הוא לא צדיק"

אחת המתלוננות נגד יו"ר זק"א שניסה לשים קץ לחייו בעקבות שורת עדויות על תקיפות מיניות ומת הבוקר בביה"ח הרצוג בירושלים אמרה לחדשות 13: "כמו נמושה הוא ניסה לפגוע בעצמו כדי לברוח מהליך משפטי. אולי הגיע הזמן שנפסיק לייפות אנשים גם אחרי שהם מתים. הם לא הופכים פתאום להיות צדיקים"

זמן צפייה: 00:23

זמן קצר לאחר היוודע דבר מותו הבוקר (רביעי) של יהודה משי זהב, לשעבר מייסד זק"א שניסה לשים קץ לחייו לפני יותר משנה בעקבות עדויות שפורסמו נגדו, ולפיהן נהג במשך שנים לתקוף ולנצל מינית נשים ונערים, אמרה אחת המתלוננות לחדשות 13: "צריך להזכיר שהבן אדם הזה פגע בעשרות, אם לא במאות אנשים, ילדים וחסרי ישע, ואנשים שהיו תלויים בו. ברגע שהפרצוף האמיתי שלו התגלה – אנשים התחילו לדעת במי מדובר". משי זהב היה בן 62 במותו. הוא הלך לעולמו בלילה בבית החולים הרצוג בירושלים, שם היה מאושפז.

לדברי אותה אישה, "הבן אדם, כמו נמושה, תפס את הרגליים וניסה לפגוע בעצמו כדי לברוח מהליך משפטי ולהתמודד עם הבחירות שהוא עשה לאורך חייו. אולי הגיע הזמן שנפסיק לייפות אנשים גם אחרי שהם מתים. הם לא הופכים להיות צדיקים. מאוד חשוב לזכור את זה. הוא השאיר אחריו הרבה מאוד אנשים שנפגעו ממנו ומשלמים בחייהם, יום יום, על הבחירות שהוא עשה ועל ההתנהלות שלו. אז בבקשה תפסיקו להתייחס אליו כאל צדיק, כי צדיק הוא לא".

העדויות נגד משי זהב נחשפו באתר "הארץ" מפיהם של שישה בני אדם, שטענו כי משי זהב תקף וניצל אותם מינית במשך שנים. הוא הכחיש בזמנו את הדברים, ומסר: "מדובר בטענות סתומות ואנונימיות, ההולכות עשרות שנים אחורה. אבהיר מיד כי אין שחר לדברים". זמן קצר לאחר חשיפת העדויות בעיתון, הוגשה במשטרה תלונה ראשונה נגדו בגין סדרה של פגיעות מיניות. אחד המתלוננים, גבר בשנות ה-30 לחייו, סיפר לחוקרי להב 433 על שורה ארוכה של פגיעות מצד יו"ר זק"א, שאירעו לכאורה בעת שהיה קטין.

עקב הטענות, ויתר משי זהב על קבלת פרס ישראל שהוחלט להעניק לו לפני שהתפוצצה הפרשה. בנימוקי הוועדה, נכתב כי הפרס ניתן לו על "תרומתו יוצאת הדופן הן לקידום הסיוע באירועי אסון, והן על פועלו לחיזוק האחדות וקירוב לבבות בחברה הישראלית".

לאחר פרסום העדויות המשטרה פתחה בחקירה פלילית נגד משי זהב בחשד לביצוע עבירות מין. החקירה התנהלה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433. החוקרים יצרו קשר עם אחת מקורבנותיו של משי זהב, במקרה שאירע לפני שבע שנים ולא חלה עליו התיישנות. בשל כך, משי זהב נחשד בניסיון אונס. כמו כן, בחדשות 13 פורסם כי כבר לפני שלוש שנים, לפני אירוע לציון 30 שנה להקמת זק"א, קיבלו ניצבים במשטרה מכתב אנונימי תחת הכותרת "אל תתנו יד לעבריין", ובו קראו נשים לבכירים במשטרה שלא לקחת חלק באירוע.

"... מזה שנים אנו קוראות להעלות לסדר היום הציבורי את פגיעותיו המיניות בנשים של מר משי זהב, אנו יודעות שאנשי משטרה מוזמנים לאירועים עמו והוא מתהדר בנוצות טווס כשמאחוריהן איש מסוכן עם כוח, שפלא שעד כה לא נערכה חקירה מקיפה לגבי פגיעתו הרעה בנשים...", כתבו הנשים. בשל המכתב, אף ניצב לא הגיע לאירוע, אך בעקבותיו נפתחה חקירה כדי לבדוק מי אחראי להפצתו וכמה אנשים זומנו לחקירה באזהרה. בתגובה לפרסום, המשטרה מסרה כי "כל תגובה נבדקת ביסודיות, אך לא כל מכתב אנונימי מאפשר פתיחת חקירה באזהרה. המשטרה תמשיך לנהל קשרי עבודה מקצועיים עם כל ארגוני החירום וההצלה".

יהודה משי זהב
יהודה משי זהב | צילום: פלאש 90

התקיפה מהשנים האחרונות והטראומה של המתנדב בן ה-11: העדויות נגד משי זהב

בד בבד, בחדשות 13 נחשפו עדויות נגד משי זהב, שמהן עלתה תמונה מטרידה של עבירות מין שיטתיות לכאורה מצד יו"ר זק"א. כך למשל, ד' סיפר כי היה רק בן 11 כשהכיר את משי זהב. "הייתי הזונה של יהודה. הרבה נגיעות מיניות, הרבה פורקן שלו", סיפר לחדשות 13. "הוא פגע בי עשרות פעמים, אם לא מאות. ידעתי על מקרים נוספים, לא אחד ולא שניים, שתמיד היו שם בשבילו, והוא היה יודע גם לפנק ולתת חזרה".

מ' הייתה צעירה חרדית בת 19, כשלפני 7 שנים בלבד נכנסה למשרדו. נ', חברתה שחיכתה לה בחוץ, סיפרה על האירוע הטראומתי. "היא יורדת משם נסערת, בוכה. היא מספרת לי שהוא פשוט טרק אחריה את הדלת, כיבה את האור, הצמיד אותה לקיר בכוח וניסה להכניס לה ידיים מתחת לחזייה", סיפרה. לדבריה, מ' חששה להגיש תלונה במשטרה בשל כוחו של משי זהב.

נ' עצמה, סיפרה לחדשות 13 כי קיבלה ממשי זהב הצעה מגונה בזמן שהיה בקשר רומנטי עם חברתה הגרושה - לצפות בהם מקיימים יחסי מין, תמורת תשלום. "יום אחד היא הייתה איתו בחוף הים. הוא עשה לה הפתעה. הוא הביא לה איזה בחור חסיד, בן 18. אני לא אשכח את זה. הוא פשוט אמר לבחור לגעת בה והוא יצפה בהם. הוא פשוט צפה בהם והוא נתן ל... לא יודעת אם זה לאנוס אותה, איך לקרוא לזה, אבל היא קפאה, ובסופו של דבר היא יצאה משם מסויטת מהסיטואציה", סיפרה.

עדות נוספות שהגיעה לידי חדשות 13 היא של מרדכי לוגסי, שלדבריו ביקש ממשי זהב להפסיק להטריד את אשתו, שעבדה בזק"א. "הוא אמר לי 'אם אתה רוצה, אני יכול להביא לך אישה אחרת במקומה'", סיפר לוגסי. "הוא איים עליי ואמר לי 'אם עוד פעם אתה רק תדבר על הנושא הזה... אני אישית אבוא עם הג'יפ שלי, של זק"א, ואדרוס אותך'. הוא הרס לי את הבית, ארבעה ילדים, הרס אותי ממש נפשית".