פרשת תאיר ראדה: סבירות גבוהה יותר שהשערה שנמצאה שייכת לא"ח

המרכז הלאומי לרפואה משפטית במשרד הבריאות פרסם את תוצאות דגימות הייחוס של הפרופיל המיטוכונדריאלי מהשערות שנמצאו על הגופה. מהתוצאות עולה כי השערה אינה תואמת את הפרופיל המיטוכונדריאלי של דגימות הייחוס - מה שעשוי להצביע על התאמה גבוהה של השערה לזו של חבני

זמן צפייה: 00:24

המרכז הלאומי לרפואה משפטית במשרד הבריאות פרסם היום (רביעי) את תוצאות דגימות הייחוס של הפרופיל המיטוכונדריאלי (מקטע גנטי קטן יחסית) על השערות שנמצאו על גופתה של תאיר ראדה. מהתוצאות עולה כי השערה אינה תואמת את הפרופיל המיטוכונדריאלי של דגימות הייחוס - מה שעשוי להצביע על התאמה גבוהה של השערה לזו של חבני ומלמד על נדירות הפרופיל המיטוכונדריאלי של חבני, ועל כך שהוא נדיר בהרבה מהשכיחות שנקבעה בעבר.

בשנת 2018, כאשר נמצאה שערה על גופתה של תאיר ראדה שאינה שייכת לה או לזדורוב ועשויה בין היתר להתאים לאדיר חבני, המכון לרפואה משפטית השווה את הריצוף המיטוכונדריאלי של השערה במאגר קיים אליו הוא עשוי להתאים. מדובר במאגר של 9 שושולות של משפחות יהודים מהארץ המהווים 0.45% מהאוכלוסייה הכללית.

פרופיל השערה הנוכחי שנבדק
פרופיל השערה הנוכחי שנבדק

לאחר מכן, המכון בדק האם הריצוף המיטוכונריאלי של השערה הזו, שעשויה להיות זו של אדיר חבני, מתאים לדגימות השערות של אחת מהשושלות האלו. הנחת היסוד במכון לרפואה משפטית הייתה שאם השערה אינה מתאימה לאחת מ-9 קבוצות הדגימה הנ"ל - סבירות התאמת השערה לריצות המיטוכונדריאלי של אדיר חבני גבוהה יותר.

לפני כחודש, בית המשפט המחוזי בנצרת התכנס לדיון דחוף שזומן לאחר סיום המשפט החוזר של רומן זדורוב בעקבות ממצא ה-DNA החדש, שלפיו מתוך 18 שערות שנמצאו על גופתה של תאיר ראדה, אחת מהן אינה שייכת לראדה ז"ל או לזדורוב ועשויה בין היתר להתאים לאדיר חבני, בן זוגה לשעבר של אולה קרבצ'נקו (א"ק).

אולה קרבצ'נקו ואדיר חבני
אולה קרבצ'נקו יחד עם אדיר חבני. ארכיון

ראש הרכב השופטים אשר קולה אמר אז: "כולנו מבינים שעניין השערה הוא לא שובר שוויון". השופטים קבעו בתום הדיון כי לוח הזמנים של המשפט יישאר כמתוכנן. סנגורו של זדורוב ביקש להשלים את כל הבדיקות ואז לקיים דיון ולחקור את המומחים.

בפרקליטות הבהירו כי ערכה הראייתי של ראיית השערה מוגבלת לטענתה. עם זאת, בפרקליטות ציינו כי חוות הדעת נלמדת וכי היא בוחנת אפשרות להתייעץ עם מומחים נוספים בעניין. כמו כן, ציינו כי הגעה לחקר האמת "היא הדבר היחיד שעומד לנגד עיני הפרקליטות" וכי אין לה התנגדות שההגנה תשוב ותביא מומחים מטעמה. המשטרה תעביר את הבדיקות מבית חולים רמב"ם למכון לרפואה משפטית כדי לבחון אותן.