"הביוב זרם אל הוואדי": אישום תקדימי נגד ראש העיר ביתר עילית

מאז 2013 ועד לפני כשנה זרמו מים מזהמים מתחנת הסליקה שבעיר לנחלים שבאזורה. לטענת המשרד להגנת הסביבה, העייריה התעלמה מהאסון האקולוגי, וכתב אישום הוגש נגד מאיר רובינשטיין העומד בראשה

זמן צפייה: 02:24

מאז שנת 2013 ועד לפני כשנה, זרם ביוב מתחנת הסליקה שבביתר עילית לנחלים שבאזור. מאות אלפי קוב שזרמו לנחל פוכין ולנחל שורק, וזיהמו אותם. לטענת המשרד להגנת הסביבה, העירייה והעומד בראשה התעלמו מהאסון האקולוֹגי שהולך ומתפתח. הדבר הוביל לכתב אישום תקדימי שהוגש נגד מאיר רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עילית. "זרם ביוב לפעמים במשך שעתיים-שלוש, או יומיים שלושה מתחנת הסליקה לכיוון הוואדי ואף אחד לא עשה דבר", אמר ירון רוזנטל, פעיל סביבתי בגוש עציון.

כתב האישום שהוגש נגד רובינשטיין מתאר כיצד למרות פניות חוזרות ונשנות של פעילים למען איכות הסביבה והמשרד להגנת הסביבה, רובינשטיין לא תיקן את הליקויים בתחנת הסליקה והביוב של העיר שמונה כ-56 אלף תושבים, המשיך לזרום בכמויות אדירות לנחלים. "עמדנו, התקשרנו, התחננו, שלחנו הודעות, מכתבים ומיילים – ושום דבר לא עובר", אמר רוזנטל.

ירון רוזנטל, פעיל סביבתי בגוש עציון.
ירון רוזנטל, פעיל סביבתי בגוש עציון. | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הזיהום בנחלי הצפון: הבניאס והירדן נפתחו; 4 אתרים עוד סגורים

זיהום בנחלי הצפון: 6 אתרים נסגרו בעקבות כמות חיידקים חריגה

ביהמ"ש בקנדה: אסור לסמן יין שיוצר בהתנחלויות כ"תוצרת ישראל"

הנחלים שבהרי ירושלים הם מנכסי הטבע המוכרים והחשובים בישראל. נחל שורק ונחל רפאים מושכים במשך כל עונות השנה אלפי מטיילים ומטיילות. "יש פה 11 מעיינות, מאות בריכות, הרבה מאוד חקלאות. כשהביוב זורם מלמעלה מכיוון ביתר הוא בעצם מזהם את המעניינות, הגידולים החקלאיים ומחלחל לתוך מי התהום של המים שאנחנו שותים", הוסיף רוזנטל.

בתגובה מסרה עיריית ביתר עילית: "אין חולק כי מקור התקלות הינן תשתיות ביוב לקויות. תשתיות אלו תוכננו ונבנו כולן על ידי משרד הבינוי והשיכון, שבגמר הבנייה העביר את האחריות לעירייה. האשמה בגין תכנון ובניית תשתיות ביוב לקויות, מוטלת במלואה על משרד הבינוי והשיכון, שכאמור תכנן ובנה תשתיות לקויות אלו. מאחר והמשרד לאיכות הסביבה אינו יכול להעמיד לדין משרד ממשלתי אחר, הוא בוחר להתגולל באופן מוזר על עיריית ביתר, ועוד בגין אירועים שהיו לפני כעשור. העירייה תוכיח בביהמ"ש עובדות אלו לאשורן".