לפיד: "החזרנו את ההרתעה בעזה - כך נעשה מול הפשע והשחיתות"

ראש הממשלה ביקר במכללה הלאומית לשוטרים יחד עם שר הבט"פ בר-לב, והציג את תוכניתו למיגור האלימות ברחובות ובתוך המשפחה. "במשך שנים מערכת אכיפת החוק הוזנחה - הגיע הזמן לשינוי בסדר העדיפויות שלנו"

זמן צפייה: 00:21

ראש הממשלה יאיר לפיד ביקר היום (שלישי) במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש יחד עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, ואמר: "אנחנו הולכים להציב את הביטחון האישי של אזרחי ישראל בראש סדר העדיפויות הלאומי".

לדברי ראש הממשלה, 5,000 שוטרים יוצבו בתוכנית רב-שנתית, 26 פלוגות מג"ב במילואים, 30 אלף מתנדבים למשמר הישראלי ו-450 ניידות תנועה לתוכנית חירום לאומית למאבק בתאונות הדרכים. בנוגע לשיטור העירוני, נמצא כי מתוך 257 רשויות שיש בישראל, כיום ישנן יחידות שיטור עירוני רק ב-75 ישובים.

לדברי לפיד, "אנחנו צריכים להרחיב את השיטור העירוני לכל ישוב במדינת ישראל, ובמיוחד בחברה הערבית. כמו שהחזרנו את ההרתעה מול עזה, נחזיר את ההרתעה מול כנופיות הפשע, מול האלימות ברחובות, מול האלימות במשפחה והשחיתות השלטונית".

ראש הממשלה לפיד בביקור במכללה הלאומית לשוטרים
ראש הממשלה לפיד בביקור במכללה הלאומית לשוטרים | צילום: אלעד גוטמן

עוד אמר לפיד: "במשך שנים מערכת אכיפת החוק הוזנחה, הורעבה, היתה תחת התקפה, לא קיבלה את הכלים שהיא זקוקה להם כדי להפוך את ישראל למדינה בטוחה לאזרחיה. הגיע הזמן לשינוי בסדר העדיפויות שלנו. הממשלה נתנה בשנה האחרונה 1,400 תקנים חדשים. הכי הרבה תקנים שהמשטרה קיבלה בשנה אחת על פני כל העשור האחרון, אבל זה לא מספיק".

"הממשלה חתומה גם על ההתעצמות הגדולה ביותר בהיסטוריה של מג"ב בשנה אחת, אבל גם זה לא מספיק", הוסיף לפיד, "אנחנו נשים על השולחן תוכנית רב-שנתית להתעצמות קבועה. נדרש להשקיע בשוטרים הצעירים - סיירים, חוקרים, בלשים ולוחמי מג"ב. לשפר את התנאים, לשפר את המשכורות. זה לא מספיק להוסיף תקנים, צריך לוודא שאנשים איכותיים ומצויינים יבואו לאייש אותם".

ראש הממשלה לפיד מבקר במכללה הלאומית לשוטרים
ראש הממשלה לפיד מבקר במכללה הלאומית לשוטרים | צילום: אלעד גוטמן

את הביקור הוביל מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ובו השתתפו גם סגן שר הבט"פ יואב סגלוביץ, יו"ר ועדת ביטחון הפנים מירב בן ארי, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מנכ"ל משרד הבט"פ תומר לוטן, סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, מפקדי מחוזות ואגפים, שוטרים וחניכי המכללה.

לרה"מ לפיד הוצגו תרחיש טיפול ניידת סיור באירועים דמה, כגון נטרול אדם חשוד, סחר בסמים בשילוב מציאת סמים ע''י כלב גישוש, חפץ חשוד, טיפול חבלן במטען באופן ידני, פריצה לדירה וצוותי בילוש בהסוואה שביצעו מרדף ומעצר אחר חשודים. כל התרחישים מדמים את פורמט האימון בקורסים במכללה. בהמשך, ביקר ראש הממשלה בפינת מורשת והיסטוריה של המשטרה. בתום הסיור, נפגש ראש הממשלה עם כ-600 חניכים מקורסי הסיור, הקצינים, הבילוש, החקירות ומג"ב, והציג להם את חזונו ותכנית העבודה.

ראש הממשלה לפיד והמפכ''ל יעקב שבתאי במכללה הלאומית לשוטרים
ראש הממשלה לפיד והמפכ''ל יעקב שבתאי במכללה הלאומית לשוטרים | צילום: אלעד גוטמן

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר: "ראש הממשלה, לא רק שאוזנך קשבת לצרכי המשטרה - אתה רותם את כלל הגורמים הרלוונטיים כדי לסייע למשטרת ישראל להתעצם, ולחזק בעיקר את השוטרים בשטח בשנותיהם הראשונות. משטרת ישראל ניצבת היום בחזית המאבק לשמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל, והשוטרים והשוטרות חוצצים באומץ לב בגופם בין האזרחים לבין מחבלים".

"בניגוד לתקופת מבצע 'שומר החומות', הפעם במהלך מבצע 'עלות השחר', לא נרתענו מהרקטות שנורו אל עבר ירושלים. השקט נשמר, גם בערים המעורבות. ההצלחה הזו אינה מקרית. משטרת ישראל עברה תהליך חשוב, והיא היום מוכנה יותר להתמודד ולגדוע, ניסיונות להפרות סדר בפנים הארץ. אני גאה במפקדים, במפקדות, בשוטרים ובשוטרות".

המפכ"ל שבתאי אמר: "ראש הממשלה, נהוג לסיים בתודות אך אני רוצה במעמד הזה דווקא לפתוח איתן ולומר לך תודה על הביקור במכללה הלאומית לשוטרים, על ההזדמנות לחשוף אותך על קצה המזלג לדברים בהם עוסקת משטרת ישראל. משטרת ישראל בדומה למשטרות רבות בעולם ובשונה מחלקן, היא משטרה א-פוליטית. איננו נוקטים צד או עמדה, אך כמפכ"ל שמוביל את הארגון הכל-כך חשוב הזה, אני אומר לך שמשטרת ישראל חייבת לקבל את ההכרה לה היא ראויה במעשים, בצעדים ובהחלטות שיש בכדי הדרג המדיני לקבל ולהוביל".

"זו אינה משאלת לב אלא חובת המציאות שבה כולנו חיים כאן מדינת ישראל. אנו חייבים זאת לשוטרינו, לאזרחינו, ובעיקר בעיקר לילדינו, דור העתיד שגדל כאן ומצפה שנוריש לו מדינה בטוחה יותר, ערכית ומוסרית יותר. מדינה שאפשר להמשיך להתגאות בה, עם מוסדות שלטון ואכיפת חוק חזקים שימשיכו לשמור ולחזק את חוסנה של המדינה".