הקצין היורה למקורביו: "חושש שיהפכו אותי לקורבן של המחאה"

החשוד בירי בסלמון טקה, שהצית את מחאת יוצאי אתיופיה השבוע, אמר כי הוא בטוח בחפותו. "סומך על מח"ש אולם מפחד שהלחץ הציבורי יכניע אותם" • במח"ש מנסים להאיץ החקירה, בה מעורב גם היועמ"ש

זמן צפייה: 03:48

השוטר שירה למוות בסלמון טקה, היושב כעת במעצר בית, סיים את קורס הקצינים והוסמך לפני כשלושה שבועות בלבד. היום (רביעי) הוא נמצא עם משפחתו במלון במרכז הארץ, תחת אבטחה כבדה, לאחר שקיבל איומים על חייו.

החשוד אמר בימים האחרונים למקורביו כי הוא בטוח בחפותו ומשוכנע כי יחזור לעבודתו בתום החקירה. עם זאת, בשיחות העלה את החשש מהלחץ הציבורי וכן מהתבטאויותיהם של פוליטיקאים, בהם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שאמר היום כי פעילותו "מעוררת שאלות קשות".

"פעלתי אך ורק מתוך הגנה עצמית, ואני חושש שיהפכו אותי לקורבן של המחאה", אמר. "סומך על מח"ש אולם מפחד שהלחץ הציבורי יכניע גם אותם, ויגישו נגדי כתב אישום על מעשים שלא עשיתי".

עוד בחדשות 13:

בתום יום רווי אלימות: הושגה שליטה על מחאות הקהילה האתיופית

תיעוד בלעדי: פגישת נציגי המשטרה ומובילי מחאת יוצאי אתיופיה

ארדן: "זו לא הייתה מחאה – אלא גל אלימות"

חיילי יס''מ בצומת עזריאלי בתל אביב חוסמים את המפגינים
חיילי יס''מ בצומת עזריאלי בתל אביב חוסמים את המפגינים | צילום: חדשות 13

בתוך כך, נמשכת החקירה בעניינו במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מעורב בנושא. הכוונה כעת היא להאיץ את החקירה ככל הניתן, כדי להגיע למסקנות במהירות האפשרית. גורמים בכירים במשטרה טוענים כי להבנתם, הקצין כלל לא היה צריך לירות לכיוונו של טקה - ואפשר היה לפתור את האירוע מבלי להשתמש באקדח.

ש', חברו של הקצין היורה, מאמין לגרסתו כי מדובר היה בהגנה עצמית. "אי אפשר להגיד שזה רצח, אי אפשר להגיד שזאת הריגה", אמר. "הוא באמת ניסה להגן על עצמו ועל משפחתו. הוא לא בן אדם גזען, אין אצלו הבדל של דת, גזע או מין, ומאוד עצוב לי לראות בימים האחרונים את הלינץ' התקשורתי שעושים על אותו שוטר".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר הערב בריאיון לחדשות 13 כי מאבק יוצאי אתיופיה הוא מוצדק. "משעות הבוקר אני נמצא בהידברות עם מנהיגי הקהילה האתיופית, עוד לא הגענו למסקנות. הרעיון היה למצוא עוד צעדים שכל יכולים לתרום להרגעת הרוחות. רצינו למנוע תמונות כמו של אתמול. כי זו לא הייתה מחאה - זה היה פשוט גל של ונדליזם ואלימות. ואני בטוח שגם הם מבינים שזה פוגע גם בהם וגם במאבק המוצדק".

מפגינים בצומת עזריאלי - תל אביב
מפגינים בצומת עזריאלי - תל אביב

ארדן התייחס גם לשוטר היורה ואמר: "ודאי שהפעילות של השוטר מעוררת שאלות קשות. בסיטואציה כזאת שוטר לא אמור להגיע למצב שהוא שולף נשק, ובטח שלא למצב שהוא יורה. אבל השאלה אם זה פלילי או לא היא שאלה לפרקליטות".

בתוך כך, הודיעו מארגני המחאה כי נעתרו לבקשת הוריו של סלמון טקה, וכי החליטו להשעות את קיום ההפגנות עד תום השבעה. החלטה זו הגיעה בתום יום שקט יחסית, כאשר מאות בודדות של מפגינים התכנסו במוקדים ברחבי הארץ, והמחאות התקיימו בעוצמה פחותה בהרבה מהמחאה האלימה שאירעה אתמול.

מאות מפגינים הגיעו לצומת עזריאלי - רבים מהם מחו על נושאים שאינם נוגעים ליחס המשטרה ליוצאי אתיופיה, והציר נחסם מפעם לפעם. חמישה פעילים נעצרו בעקבות ניסיון לחסום את הכביש. נתיבי איילון נחסמו בעקבות ירידת מפגינים לכביש, ונפתחו מחדש לאחר כ-40 דקות. בסביבות השעה 20:00 התפזרו המפגינים.

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב
מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

מאות מפגינים הגיעו גם לצומת קריית אתא - הצומת המרכזי באזור, ומשם המשיכו לכיוון זירת הירי - שם ערכו טקס זיכרון. מפגין שהגיע למקום מחה על האופן בו סוקרו ההפגנות, ואמר לחבריו המפגינים: "אל תיגעו בשוטרים. אנחנו נפגין כי כואב לנו, אנחנו לא אלימים", אמר והוסיף: "התקשורת רוצה לשמוע אלימות. הם (השוטרים) חיסלו 14 ילדים, לא ניתן להם לחסל אותנו. נעשה הפגנה שקטה, נביע את המחאה בצורה שקטה".

[brightcove_iframe video_id=' news-domestic-20190703-2051' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='מפגינים מדליקים נרות בזירת מותו של סלמון טקה' kid='1_3b0lwpiu' duration='14'']

מפגינים נוספים התקהלו מוקדם יותר היום בגשר ראשון לציון בכביש 4. במהלך ההפגנה כעשרים מפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה פיזרה את המפגינים ועצרה שני חשודים שבחפציהם נמצאו בקבוקי תבערה. כמו כן, עשרות מפגינים חסמו את הכניסה לתחנת יבנה ויידו אבנים לעבר השוטרים. הם פוזרו על ידי הכוחות, ושישה חשודים נעצרו.