במשטרה "חוגגים את הזיכוי", בכירים לשעבר מצננים: "אין סיבה לגאווה"

השר לביטחון פנים כינה את דו"ח הביניים של הוועדה שבחנה את פרשת הריגול המשטרתי כזיכוי מהדהד. בכירים לשעבר במשטרה אומרים לאתר חדשות 13 כי אין שום סיבה לחגיגה. "ייקח שנים לשקם את אמון הציבור, המשטרה צריכה לחשב מסלול מחדש"

קובי שבתאי עמר בר לב
השר עמר בר לב והמפכ"ל קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה/ נועם מוסקוביץ דוברות הכנסת

במשטרה נושמים לרווחה היום (שלישי) לאחר שצוות הבדיקה במשרד המשפטים בעניין פרשת הריגול המשטרתי, בראשות המשנה ליועמ"שית, מצא כי אין כל אינדיקציות שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי מכשירי טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו ב"כלכליסט".

בנוסף, הצוות מצא כי מבין 26 השמות שהוזכרו בתחקיר, רק בשלושה היה ניסיון חדירה – כולם עם צו – ורק במקרה אחד נרשמה הצלחה – במקרה של שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000. השר לביטחון פנים עמר בר לב אמר אתמול כי הדו"ח מהווה "זיכוי מהדהד למשטרה". עם זאת, בכירים לשעבר בצמרת המשטרה – חושבים זו לא סיבה למסיבה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2102222010' autoplay='0' credit='' desc='דו"ח משרד המשפטים: "לא היה ריגול ללא צו"' poster='' kid='1_ok92qvpv' duration='104']

"החשיפה הזאת היא פוגעת במקום מסוים ביכולת של המשטרה לעבוד, מכיוון שארגוני הפשיעה יודעים כעת שיש למשטרה את תוכנת הפגסוס", אומר עו"ד רמי תמם, מנהל משברי סייבר ולשעבר בכיר בלהב 433. "המשטרה יצאה מכאן בשן ועין. אין למשטרה יכולת להגן על עצמה, היא חשופה בפני כל פייק ניוז שקיים. הדוברות שלה לא קיימת. בכירים במשטרה שאני מדבר איתם אומרים לי שהם בשפל המדרגה. המשטרה מונעת פרישות מאנשיה, שוטרים רוצים לעזוב, והם בבעיה, המשטרה חלשה".

תמם גם מציע לצנן את ההתלהבות במשטרה. "גם הם מבינים שחשיפת האמצעים שלהם לעיני כל היא בעייתית מאוד", מסביר הבכיר לשעבר. "צריכים חוק חדש. חוק שיאחד את היכולת להפר פרטיות, שיצור איזונים ובלמים גם במערכת המשפט. אין למשטרה על מה להתגאות עכשיו, גם אחרי הדו"ח, זה גרם לשפל ציבורי באמון המשטרה ואין להם שום סיבה להיות מרוצים".

גם סנ"צ בדימוס עו"ד ניסים דאודי, לשעבר בכיר בימ"ר תל אביב, מבין את המכה האנושה שחטפה המשטרה. "למרות הדו"ח, יש פגיעה באמון הציבור. עדיין קיים חשד מאוד כבד אצל הציבור שהמשטרה לא פועלת על פי חוק. זה מצטרף להרבה אירועים קודמים לפשיעה שמשתוללת. לדוגמא בשומר החומות, לפחות בימים הראשונים, היה כשל אדיר של המשטרה", חושב דאודי.

הקצין הבכיר, שהיה עד לפני כמה שנים אימת העבריינים, מבין שאוכלוסיה מסוימת רק "הרוויחה" מכל הפרשה. "גם הפשיעה בנגב ובמרכז הארץ ועכשיו סיפור פגסוס. העבריינים רואים את האמצעים של המשטרה, הם חשופים לכולם, כולל להם. וזו כבר פגיעה נוספת, בפני עצמה, למשטרה", הוא אומר.

סנ"צ בדימוס דאודי מאמין כי ייקח עוד זמן לשקם את אמון הציבור במשטרה. "זה לא דבר שיהפוך ביום או יומיים אלא זה ייקח שנים", מעריך דאודי. בעקבות הדו"ח הם נושמים מעט, אבל בסוף - הבוס של המשטרה זה הציבור, והציבור לא מטומטם. המשטרה מנסה, אי אפשר להגיד שלא, היא מנסה לעבוד, אבל המשטרה הזאת קטנה וחסרת משאבים וכוח אדם. תוסיף לזה גם גל התפטרויות אדיר בתקופה האחרונה".

דאודי מבהיר כי יש צורך בשינוי יסודי של הנוהלים: "בעקבות ועדת הבדיקה, הם יצטרכו לשנות נוהלים באופן מוחלט. לדעתי, ייכנס פה דרג נוסף, דרג של פרקליטות, שזה יעבור ביקורת נוספת של ההסברים לדרישות הצו, אמצעים שעתידים להשתמש בהם, איזה מידע אתה מעוניין לשאוב. זה חייב לעבור מהפכה, לא פחות".

ניצב בדימוס שלומי קעטבי, מפקד מחוז ש"י לשעבר, מדבר על חשיבות הכלים הטכנולוגיים מצד אחד ומאידך מבקש לשים דגש דווקא בתחנות המשטרה, שם השגרה היום יומית שתחזק את אמון הציבור. "בלי הכלים הללו, אתה לא חי כמשטרה", מסביר קעטבי. "מצעד הגנרלים באולפנים רק מזיק וזה נראה כאילו מנסים להסתיר משהו. תמיד יש תקלות ותמיד יש אירועים חריגים".

לדברי קעטבי, "המשטרה צריכה לחשב מסלול מחדש, כל החבילה הטכנולוגית צריכה לעבור שינוי, גם מבחינת החוק. הארגון מוכרח לעבור התאמה לשינויים, התאמה לממצאים. וצריך להגיד שחסר כוח אדם ולאו דווקא ביחידות העילית, אלא בתחנות המשטרה, שם השגרה מול האזרח. שם האזרח יוצא מרוצה או לא מרוצה".