אין הגנה על פרטיות, אפודים שיכולים לסכן חיי שוטרים | דו"ח המבקר על המשטרה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מתריע כי מערך הסייבר של המשטרה פועל ללא ציוד טכנולוגי מתאים, כוח אדם מצומצם וגם לא מצליח להגן על ביטחון אישי ופרטיות אזרחים. בפרק נוסף מזהיר המבקר מליקויים שלא תוקנו כמו אפודים פגי תוקף ורכבים שאינם ממוגני ירי וכן אי גביית קנסות לנהגים פלסטינים בהיקף 270 מיליון שקל

ניידת משטרה
ניידת משטרה (ארכיון) | צילום: דוברות המשטרה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מקדיש בדו"ח המבקר שמתפרסם אחר הצהריים (שלישי) שני פרקים למשטרת ישראל. האחד נוגע למערך הסייבר במשטרה והשני למשטרת מחוז ש"י. המבקר מתריע מפני ליקויים בהפעלת מערך הסייבר וכן בליקויים שעלולים לעלות בחיי אדם בפעולות משטרת מחוז ש"י.

דו"ח המבקר - כתבות נוספות:

סגירת תיקים פליליים: לא פחת שיעור התיקים שנסגרו מחוסר ראיות | דו"ח המבקר

המצב העגום בגני הילדים: בלי פיקוח והערכות מקצועיות ומחסור גדול בצוותים

דו"ח המבקר: יותר משליש מדירות עמידר לא אוכלסו כמעט שנה

דו"ח המבקר על טוהר הבחירות: עלות הפיקוח זינקה פי 3, נרכשו יותר מדי מצלמות

באשר למערך הסייבר, במהלך בדיקת משרד המבקר התברר כי מרכז הסייבר הארצי בלהב 433 פועל ללא מתודולוגיה מפורטת וללא ציוד טכנולוגי מתאים. עוד עולה מהדו"ח כי כוח האדם בתחום הסייבר בלהב 433 אינו מספיק והוא מאופיין בתחלופה גבוהה.

יחידת להב 433
יחידת להב 433

המבקר מתריע גם כי תמונת המודיעין המשטרתי לוקה בחסר בכל מה שקשור לסייבר. מבדיקה בשנת 2020 עלה כי המדינה לא שולטת בכלל במרחב האינטרנטי וחמור מכך אינה מצליחה להגן על האינטרסים והביטחוניים והכלכליים שלה ושל תושביה לרבות בהיבט הביטחון האיש והפרטיות, כך לפי לשון הדו"ח.

פערים גדולים נמצאו בביקורת המבקר אנגלמן גם בכל הנוגע ללוגיסטיקה ומכשור הקיימים במשטרה. הדו"ח מציין חוסר בציוד ביחידות הסייבר והזירות הטכנולוגיות. המחסור, כך לפי הדו"ח, פוגע ביכולת איסוף המודיעין של המשטרה ופוגע באמצעי התקיפה והסיכול של פשיעת סייבר. "בהיעדר אמצעים טכנולוגיים, מערך הסייבר והזירה הטכנולוגית (זי"ט) למצות ראיות טכנולוגיות בכלל האירועים", נכתב.

המבקר ממליץ למשטרה לגבש תורת הפעלה חדשה ועדכנית שכוללת גם בנייה חדשה של כוח האדם, תשתית לפעילות משותפת של כל הגופים: מודיעין, סייבר, חקירות ועוד. עם זאת, הביקורת מחדדת את הנושא הרגיש של חקירות דיגיטליות וצורך להתקדם בעניין, אבל לא על חשבון הפרט.

"על המשטרה להקפיד כי כל פעולה הנעשית באמצעים הטכנולוגיים שברשותה, לרבות פריצה למערכות מחשב פרטיות ולמכשירים סלולריים, תיעשה תוך שמירה על זכויות הפרט ובהתאם לאישור המשפטיים הדרושים", קובע המבקר.

מסתובבים עם אפודים פגי תוקף ביו"ש – וגם ביקורת שיושמה

בפרק נוסף העוסק במשטרה מתייחס מבקר המדינה למעקב שנעשה בתחום פעילות משטרת מחוז ש"י הפועלת בשטחי יהודה ושומרון. המבקר מצא כמה ליקויים שלא תוקנו והגדיר אותם ככאלה שעלולים לעלות בחיי אדם. עם זאת, ציין כי כמה ליקויים נלמדו ותוקנו.

אנגלמן מתייחס לנושא רכבים ממוגני ירי של משטרת מחוז ש"י. בדו"ח הקודם בנושא צוין כי רכבים אלה, שאיתם נכנסים הלוחמים והשוטרים להפרות סדר בכפרים הפלסטיניים, אינם מותאמים לביצוע המשימה בצורה הבטוחה ביותר וצריך להחליפם. המבקר קובע בדו"ח המעקב כי המצב בשטח נותר זה והרכבים לא הוחלפו.

שומרון, מג''ב, פיגוע, זירה
רכבים לא ממוגני ירי, אפודים פגי תוקף. מחסום בשומרון (ארכיון) | צילום: דוברות המשטרה

ליקוי נוסף שמזהיר המבקר מפניו הוא האפודים הקרמיים, שאותם לובשים הלוחמים בזמן פעילות מבצעית. בביקורת הקודמת עלה כי פג תוקפם של מרבית האפודים ברשות מחוז ש"י וגם כאן הליקוי לא וקן מאז. "האפודים אינם עומדים בדרישות היצרן, דבר העלול להגדיל את הסיכון לחייהם של השוטרים וכן עלול לפגוע ביכולתם למלא את המשימות", נכתב בדו"ח המעקב.

המבקר מציין גם את נושא התחבורה ביהודה ושומרון ומציין כי אגף התנועה במחוז ש"י לא מקבל מידע עדכני על פרטי רכבים ונהגים פלסטינים שנוסעים בכבישי יו"ש. גם במקרה זה, משרד מבקר המדינה העיר על כך בביקורת הקודמת, אך גם זו לא תוקנה.

אנגלמן מצביע בדו"ח גם על ליקוי בתחום קנסות התעבורה. "עד דצמבר 2021, המינהל האזרחי לא נקט אמצעים נגד נהגים פלסטינים שלא שילמו קנסות ולא פעל למנוע את כניסתם לישראל", נכתב בדו"ח שבו מצוין כי היקף הקנסות שלא נגבו בין השנים 2021-2014 מוערך בכ-270 מיליון שקלים.

לצד הליקויים, בשני סעיפים שונים שעליהם העיר מבקר המדינה בדו"חות הקודמים, בדו"ח זה הוא מציין כי הם יושמו ותוקנו. הראשון שבהם הוא שיפור מוקדי 100 של המשטרה, כשלמרבה הצער הלקחים הופקו רק לאחר חטיפת ורציחתם של שלושת הנערים בקיץ 2014, כאשר אז נקבע בתחקיר כי אחראית המוקד, הממונה על המוקדנים, כשלה כשל חמור במהלך האירוע. 8 שנים לאחר מכן המבקר כותב בדו"ח כי הליקוי תוקן והוא רואה בחיוב את השיפור בנושא הטכנולוגי של המרכזיות.

סעיף נוסף שהמבקר מצא לנכון לכתוב כי הליקוי תוקן הוא בנושא חקירתם של מחוז ש"י שחוקר בעצמו את שוטרי מג"ב שהיו מעורבים באירועי ירי שגרמו לפציעה או מוות של פלסטינים שלא בהתאם לפקודות המשטרה. "בינואר 2018 החליט ראש הממשלה כי הטיפול בתלונות נגד שוטרי מג"ב שפעלו תחת פיקוד צה"ל באיו"ש תהיה בידי צה"ל או מצ"ח. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי תוקן.

תגובת המשטרה

בעניין פשיעת הסייבר נמסר: "משטרת ישראל מטפלת כל העת בתלונות בגין עבירות מקוונות ופועלת לאכיפה ומניעה של תופעות פשיעה במרחב המקוון, לרבות ברשתות החברתיות. משטרת ישראל מנהלת אכיפה מקצועית, בשיתוף ארגוני משטרה בעולם, נגד פשיעה המתבצעת במרחב המקוון, ומפעילה מערך חוקרים מימון ויחידת סייבר המובילה בתחומה בעולם לכל העבירות במרחב הווירטואלי. חוקרי יחידת הסייבר פועלים במרחבי הרשת באופן גלוי וסמוי ומפעילים כלים טכנולוגיים מתקדמים לניתור, מניעה, איסוף תשתית ראייתית והבאת עבריינים לדין".

"לצד החקירות היזומות שהתבצעו בשנים האחרונות שהובילו למספר פרשיות, למעצר מאות חשודים בעבירות אמל"ח, מין ופדופיליה והעמדות לדין, מטפלת המשטרה גם בתלונות המתקבלות בנושא מגורמים שונים ואלה מטופלות באופן מקצועי ביחידות הרלוונטיות. במהלך השנים האחרונות מבצעת המשטרה תהליך ארגוני רב מערכתי הכולל, בין היתר, הקמת מטה מקצועי, הקמת ענף שיטור דיגיטלי, רכש טכנולוגי מתקדם ופיתוח מתודולוגיות עם שותפי משימה מחוץ לארגון , קידומי חקיקה, פיתוח הכשרות מתקדמות ושינויים מבנים ארגונים מתוך מטרה לקדם את יכולות המשטרה במענה רלוונטי עם פשיעת הסייבר".

בעניין ההתנהלות במחוז ש"י נמסר: "באשר לשדרוג ציוד נציין כי משטרת ישראל רואה חשיבות רבה בכל הנוגע להצטיידות, התעצמות ובניין הכוח, טיוב איכות כוח האדם ושדרוג ציוד. הכל במטרה להבטיח שירותי שיטור טובים וראויים לאזרחי מדינת ישראל תוך שמירה על שלומם וביטחונם של השוטרים".

"באשר לנתוני רכבים ונהגים פלסטינים נציין כי משטרת ישראל מבצעת פעילות אכיפה נחושה נגד נהגים המבצעים עבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות בכביש. בכל הנוגע להעברת נתוני נהגים פלסטינאים הרי שבנתונים שהועברו למשטרת ישראל נמצאו פערי מידע ואנו פועלים מול הגורמים הרלוונטיים בנושא".