"פארסה אחת גדולה": העבריין שהפך לסוכן - ורימה את המשטרה

זה היה אמור להיות תיק הדגל החדש של היחידה לחקירות בינלאומיות בלהב 433, כאשר גויס עבריין בעל שיעור קומה שהסכים לשתף פעולה עם אנשי המודיעין של היחידה ולהפיל ארגון פשע ושורה של עבריינים בכירים. אלא שבמשטרה התעלמו מהאזהרות, ופעם אחר פעם הסוכן המשיך לבצע פשעים חמורים ולהתל במפעיליו - עד שפרקליט המדינה אסר את המשך הפעלתו

זמן צפייה: 01:28

בלעדי: עבריין ששימש כסוכן משטרתי היתל במפעיליו והמשיך לבצע פשעים חמורים בתקופה בה הוא הופעל, כך נחשף הערב (חמישי) במהדורה המרכזית.

זה היה אמור להיות תיק הדגל החדש של היחידה לחקירות בינלאומיות בלהב 433, ויש כאלה שקראו לו "תיק 512 החדש", כך לפחות הבטיחו חוקרי היאחב"ל ומפקדיהם לשני מפכ"לים, כאשר גייסו עבריין בעל שיעור קומה שהסכים לשתף פעולה עם אנשי המודיעין של היחידה ולהפיל ארגון פשע ושורה של עבריינים בכירים.

אלא שכבר בתחילת ההפעלה, בפרקליטות נרתעו כששמעו על זהות העבריין, שנחשב לבעייתי ולאחד שלא ניתן לסמוך עליו. מפקד היאחב"ל וסגל הפיקוד שלו התעלמו מהאזהרות, ובמשך למעלה משנה שפכה היחידה מיליוני שקלים על המבצע, כאשר עשרות בלשים נרתמו למשימת האבטחה שלו ואיסוף המודיעין.

מטה להב 433
מטה להב 433 | צילום: חדשות 13

פעם אחר פעם, הסוכן הבעייתי גרם לצרות במהלך הפעילות, תוך שהוא ממשיך לבצע פשעים חמורים, ולהתל גם במפעיליו. פעם אחר פעם ביקשו בצמרת הפרקליטות ובכירים אחרים במשטרה להפסיק את הפעילות. "זה מסוכן, אנחנו ניפול איתו", הם אמרו, אלא שמפקד יאחב"ל בגיבוי מפקד להב 433 התעלמו מהאזהרות והמשיכו להפעיל את הסוכן.

"בגלל הפעולה הזאת, היחידה הייתה מרותקת כמעט כולה למבצע הזה ולא התעסקה בדברים אחרים", אמר גורם באגף החקירות, אלא שככל שחלף הזמן, עלו עוד ועוד סימני שאלה לגבי האפשרות בשימוש בסוכן, והוא המשיך לבצע עבירות פליליות.

הנושא עלה לישיבה נוספת שבה גם השתתף פרקליט המדינה עמית איסמן, שאסר על החוקרים להמשיך את ההפעלה של הסוכן, שהייתה כרוכה גם בסיכון גדול וגם בהוצאת משאבים אדירים. "פארסה אחת גדולה", כינה זאת גורם שהיה מעורה בפרטים.

המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים
המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלות בנחישות רבה נגד ארגוני הפשיעה ומנהלת מאבק בלתי מתפשר בעבירות מסוג אלימות, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות חמורות אחרות המתבצעות במגזר הערבי ופוגעות באזרחים. משטרת ישראל פועלת במגוון דרכים ואמצעים חלקם גלויים וחלקם סמויים, בעיקר מתוך חשש לחיי אדם והרצון למנוע פגיעה בהליכי חקירה מתנהלים. נמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת למצות את הדין עם העבריינים וזאת במטרה להעניק לתושבים את הבטחון לו הם ראויים".