העליון החמיר את עונשו של קצין בשב"ס שהורשע בשוחד מאסיר

קצין מודיעין בשירות בתי הסוהר הודה והורשע בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים ונגזרו עליו 15 חודשי מאסר בפועל. לאחר ערעור הפרקליטות, עונשו הוחמר לשנתיים: "מעל בתפקידו ופגע באינטרס הציבורי"

אסיר בכלא - אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את ערעור פרקליטות המדינה והחמיר את עונשו של קצין מודיעין בשירות בתי הסוהר, רב-כלאי אסף אמר, שהורשע בקבלת שוחד מאסיר, לשנתיים מאסר בפועל, לאחר שקבע כי "מעשיו של הנאשם מחייבים תגובה עונשית מרתיעה".

בנוסף, קבע בית המשפט שהעובדה שלנאשם אין עבר פלילי וכי הוא ניהל אורח חיים נורמטיבי, אינה יכולה להוות שיקול לענישה מקלה, "שכן אחרת הוא לא היה משמש בתפקיד בו שימש". מהפרקליטות נמסר כי "במעשיו, חשף עצמו הנאשם לסחיטה אפשרית מצד האסיר וגורמים אחרים, תוך העמדת כלל משימותיו המקצועיות בבית הסוהר בסיכון".

בית המשפט העליון בירושלים
בית המשפט העליון בירושלים

בפסק הדין צוין כי "בעת ביצוע המעשים כיהן הנאשם כקצין המודיעין של בית הסוהר. בתפקידו זה היה מופקד על מערך איסוף המודיעין בבית הסוהר ועל מניעת עבירות מן הסוג שביצע". בית המשפט קבע כי הקצין הנאשם מעל בתפקידו ויותר מכך – פגע באינטרס הציבורי שעליו הופקד. "הנאשם ניצל את מעמדו לשם ביצוע עבירות שהיה אמון על מניעתן, למען בצע כסף, זאת תוך ניצול כוחו העדיף מול אסיר הנתון לפיקוחו".

הנאשם שימש כקצין מודיעין בכלא אלה, הודה והורשע בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ואיסור הכנסת חפץ לבית הסוהר ובית משפט המחוזי בבאר שבע גזר עליו עונש של 15 חודשי מאסר בפועל בלבד, לצד ענישה נלווית. הפרקליטות ערערה על העונש הקל שניתן לנאשם, ובית המשפט העליון כאמור קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר את עונשו ל-24 חודשי מאסר בפועל.

כלא
כלא

במסגרת האירוע המדובר רב-כלאי אמר פנה ביוזמתו לאחד האסירים בבית הסוהר, והציע להחדיר עבורו טלפון נייד לתוך הכלא, תמורת תשלום. השניים סיכמו ביניהם את התנאים, ולאחר מכן הנאשם נפגש עם אחיו של האסיר וקיבל ממנו טלפון נייד ואביזרי טלפון עבור האסיר, וכן חלק מהתשלום עליו סוכם. רב-כלאי אמר הכניס את הטלפון והאביזרים הנלווים לכלא, ומסר אותם לידי האסיר. החדרת טלפון נייד לתחום בית הסוהר, מהווה כשלעצמו עבירה פלילית, ובהקשר זה טענה הפרקליטות כי "אין משמעות רבה לעובדה שהטלפון נמסר לאסיר שאינו אסיר ביטחוני או בעל פרופיל עברייני כבד, שכן מרגע שהחפץ הוברח אל תוך כתלי בית הסוהר, אין לדעת לאן יתגלגל".

בהמשך, נפגש הנאשם מספר פעמים עם מקורביו של האסיר כדי לקבל מהם את יתרת התשלום. סכום השוחד הכולל שקיבל הנאשם עבור החדרת הטלפון לתוך כותלי בית הכלא ומסירתו לאסיר עמד על 40 אלף שקלים.