בניגוד לעמדת שקד: בג"ץ קיבל עתירה נגד ביטול האשרה לאזרחי אוקראינה

הנשיאה אסתר חיות וצוות השופטים ביטלו את החלטת משרד משרד הפנים להגביל את כניסת האוקראינים שנמלטו מהמלחמה למכסה של 5,000 אנשים, ולפיכך הפליטים יוכלו להגיע לשלושה חודשים ללא צורך במילוי טופס מקוון. זלנסקי בירך: "שלטון החוק וכיבוד זכויות האדם הם בדיוק מה שמייחד דמוקרטיה אמיתית ומפותחת"

שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים, איילת שקד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בג"ץ קבע היום (ראשון) כי צו הכניסה לישראל (פטור מאשרה) חל גם על אזרחי אוקראינה שמבקשים להיכנס לישראל לתקופה של עד שלושה חודשים, לרבות במצב שנוצר עקב המלחמה במדינה. בתוך כך, בוטלה החלטתו של משרד הפנים ושרת המשרד, איילת שקד, לפיה תוגבל כניסת האזרחים שנמלטו מהמלחמה במדינה למכסה של 5,000 אנשים. המשמעות היא שאזרחים אוקראינים שרוצים להגיע ארצה, אינם מחויבים עוד בהגשת טופס מקוון למשרד הפנים - ויוכלו להיכנס לארץ ללא הגבלה, לתקופה של עד שלושה חודשים.

החלטת בג"ץ אינה פוגעת ביכולתו של משרד הפנים למנוע ולהגביל את כניסתם של אזרחים אוקראינים למדינה, אם כי הדבר יצטרך לקבל את אישור ועדת הפנים של הכנסת. בהתאם לכך, בית המשפט הבהיר כי המסקנה אליה הגיע אינה גורעת מסמכות שרת הפנים להכריע מי יבוא בשערי המדינה, ובסמכות לסרב כניסתם של אזרחי אוקראינה שיגיעו לארץ על בסיס שיקול דעת פרטני, לפי הוראות הצו, או לחלופין, תיקון הצו, תוך היוועצות בוועדת הפנים.

איילת שקד
שרת הפנים, איילת שקד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרת הפנים, איילת שקד נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "המדיניות שהתוותי בעניין כניסתם של תיירים מאוקראינה הוכחה כהצלחה. מחד אפשרנו לסייע לקרובים של ישראלים להגיע לישראל ואף אפשרנו להם לעבוד, ומנגד בנינו מנגנון אחראי שיווסת את הכניסה לארץ וימנע הצפה חסרת תקדים. בשבועות האחרונים, בזכות אותו מנגנון, יותר אוקראינים אף עוזבים את הארץ מאשר נכנסים".

שקד הוסיפה: "לצערי, בג"ץ פסק באקטיביזם חריג שהמתווה יופסק אם לא ידון בכנסת. ברור כי לא ניתן יהיה להשלים עם כניסה בלתי מוגבלת של אזרחים זרים, שלא ברור אם ומתי הם מתכוונים לצאת. לכן, פניתי היום לועדת הפנים בבקשה לקיים דיון בעניין צו הכניסה לישראל".

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, בירך על החלטת בית המשפט העליון בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "שלטון החוק וכיבוד זכויות האדם הם בדיוק מה שמייחד דמוקרטיה אמיתית ומפותחת!"

קבלת הפליטים בנתב''ג
קבלת פליטים אוקראינים בנתב''ג, מרץ 2022 | צילום: דוברות אל על

בחודש פברואר האחרון, כשפלשה רוסיה לאוקראינה - אלפי אוקראינים ביקשו לקבל מקלט בישראל. משרד הפנים בראשות איילת שקד גיבש מתווה, לפיו 5,000 אזרחים אוקראינים נוספים (לא כולל 25 אלף האוקראינים ששהו בארץ טרם המתווה, אלה הזכאים לעלות ארצה דרך חוק השבות, או תושב קבע שקיבל הזמנה להתארח מקרוב משפחתו) יורשו להיכנס לישראל.

לטענת בית המשפט העליון, 4,904 מאזרחי אוקראינה שנכנסו לישראל מאז פרוץ המלחמה ועד ה-8 במאי, עזבו את המדינה. בית המשפט קבע כי נתון זה סותר את הנחת היסוד שעליה התבססו במשרד הפנים לפיה בתקופת מלחמה בכלל, ובפרט בנסיבות של המלחמה באוקראינה, ניתן לקבוע באופן גורף כי אזרחי אוקראינה שיכנסו לארץ לא יצאו ממנה בחלוף שלושה חודשים.