נתניהו מעיד נגד אולמרט: "לא מכיר התנהגות כזו בין מנהיגים בעולם"

ראש האופוזיציה ומשפחתו מעידים נגד ראש הממשלה לשעבר בבית משפט השלום בתל אביב, בתביעת הדיבה שהגישו נגדו לאחר שטען כי בני הם לוקים בנפשם. "נאמר על ידי ראש ממשלה לשעבר כאילו הוא ממתיק סוד, כאילו הוא משתף את הציבור"

זמן צפייה: 01:59

משפט ראשי הממשלה: בבית משפט השלום בתל אביב מעידים היום (ראשון) ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר, בתביעת הדיבה שהגישו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לאחר שטען כי בני המשפחה לוקים בנפשם.

על דוכן העדים אמר נתניהו: "הפרסומים האלה שקר וכזב וגרועים מזה. אין פה את המצב הרגיל שאנחנו מכירים מהפוליטיקה. זה פאסון דה פרלה. אני לא מכיר דבר כזה בין מנהיגים בעולם. הדבר לא נאמר כהבעת דעה או כהכפשה. נאמר כקביעת עובדה קלינית. נאמר על ידי ראש ממשלה לשעבר כאילו הוא ממתיק סוד, כאילו הוא משתף את הציבור".

"יש קוטונציה כאילו יש לו עובדה מוגמרת", הוסיף נתניהו, "הוא קובע שאנחנו סובלים ממחלת נפש. הוא מתעקש שלא מדובר בהבעת דעה ובגלל זה החלטנו לתבוע. זה נאמר כמטרה ברורה לפגוע בבחירות. נועד להכפיש ציבור שלם של פגועי נפש. זה כמובן לא נכון מה שנאמר עליי ועל משפחתי - אין לי שום הסטוריה פסיכיאטרית".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2206120900' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו ובנו יאיר מגיעים לבית המשפט' poster='' kid='1_3x96aic2' duration='']

עו"ד אמיר טיטונוביץ, פרקליטו של אולמרט, שאל האם ד"ר ברקוביץ', רופאם האישי של בני משפחת נתניהו, נקרא לבית כאשר שרה נתניהו נתקפה בהתקפים בלתי נשלטים, ונתניהו אמר כי הוא מתנגד לשאלה. עו"ד טיטונוביץ תיקן ל"התקפים נשלטים", ונתניהו ענה: "לא זוכר. לפעמים יש מצבי לחץ של אנשים בכל משפחה ומתייעצים עם חברים".

בשלב זה התפרצה שרה נתניהו ושאלה את השופט: "הייתי הרבה פעמים מול שופטים. ככה זה הולך?".  עו"ד טיטונוביץ שאל האם ד"ר ברקוביץ נתן לה תרופה פסיכיאטרית, ונתניהו ענה כי הוא לא מכיר מקרה אחד בו הוא נתן לה תרופה. "כל כך הרבה דברים נכתבו עליי", אמר נתניהו, "כל כך הרבה דברי הבל שאני לא יכול להתייחס לכל פרסום".

שרה נתניהו
שרה נתניהו | צילום: רויטרס

עו"ד טיטונוביץ הציג כתבה שהתפרסמה בארצות הברית בזמן ממשל ברק אובמה, כמו גם ציטוט מדבריו של אהוד ברק נגד נתניהו. נתניהו השיב על כך: "ברק לא היה מפורש. הוא התקרב. אולמרט לגמרי חצה את הגבול. סירבתם להגיד שזו הבעת דעה".

פרקליטו של אולמרט המשיך ושאל: "בכל תקופת כהונתך כראש ממשלה ישראל יצאה למלחמה?", זאת לאחר שהכתבה שהציג כינתה את נתניהו "מוג לב שלא יוצא למלחמות". נתניהו השיב על כך: "שאלה מצויינת. יצאה לכמה פעולות מבצעים צבאיים כמובן ברצועת עזה, מעבר לפעולות רבות בסוריה ובמרחב שלא אפרט. דווקא כאן אני חושב שמייחסים לי את שיקול הדעת וחוסר הפזיזות והיכולת להחליט החלטות קשות - לעצור מלחמה שצריך ואיך לצאת למלחמה כן הוכחתי בדיוק ההפך ממה שאתה רומז ומכוון עליו".

אהוד ברק בישיבת ממשלה
אהוד ברק בישיבת ממשלה | צילום: פול, אריאל ירוזולימסקי

עו"ד טיטנוביץ התלונן שנתניהו מסתובב לקהל העיתונאים ומדבר בפומפוזיות עם הידיים. עוד הוסיף טיטונוביץ שלא ידבר עם אשתו במהלך העדות. נתניהו התבדח והשיב בחיוך: "אבל היא שולטת בי שליטה מוחלטת".

"אתה ואשתך לא אמרתם אף פעם על מישהו שהוא מטורף, חולה נפש?", שאל פרקליטו של אולמרט את נתניהו. נתניהו השיב: "יכול להיות, לא זוכר". טיטונוביץ המשיך ושאל: "האם אתה ורעייתך הייתם מודאגים לתקופה ממצבו הנפשי של יאיר?", נתניהו ענה: "כל הורה דואג, יש מצבים כאלו". טיטונוביץ קשה ושאל: לא בעיות רגילות, אלא על בעיות מיוחדות - הפרעות אכילה, אי שליטה בזעם וכעסים?". נתניהו ענה: "לא משהו מיוחד".

טיטונוביץ אמר: "הפרקליט שלכם שהכיר אתכם, אהב אתכם, היה לו אכפת, מתאר את מצבכם הנפשי כך ואומר שזה הביא לטיפול בתרופות, אז מה תלינו את הנתבע שמאמין?".

נתניהו השיב: "עו"ד וינרוט אומר שהוא לא פסיכואנטליקן, ויחד עם הפסיכואנלטקנית של אילנה דיין קובעים את מצבי הנפשי. הוא היה בסוף ימיו. נדהמתי שהוא אמר את הדברים האלה. בשביל מה? כדי לזכות בעוד כמה דקות שידור אצל אילנה דיין? הוא היה בערוב ימיו, אחרי ששמעתי את הראיון אמרתי לוינרוט 'למה אמרת את הדברים למה הוצאת את דיבתינו?' הוא אמר לא התכוונתי משכו את זה ממני. הוא ביקש להתנצל על שאמר. הוא לא התכוון לומר ולה שהשתמע מהם".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

טיטונוביץ שאל למה לא ביקש ממנו שיתנצל באופן פומבי, ונתניהו השיב: "הוא היה על ערש דווי. אתה כעו"ד ואנשי משפט יודעים שעורך דין לא יכול לומר דבר כזה זה מראה על רמת הערעור הנפשי שלו".

לאחר יו"ר האופוזציה, עלתה לדוכן העדים רעייתו, שרה נתניהו, וסיפרה: "הרגשתי שהפרסומים חצו קו אדום. מי שאמר את זה הוא ראש ממשלת ישראל לשעבר ולא התקשורת. הוא אמר את זה כעובדה. כל המשפט הזה מתוייג בצורה שלילית על אנשים שיש להם בעיה נפשית. אני לא חולת נפש. אבל אני בתפקידי כפסיכולוגית מפנה ילדים לפסיכולוג או לפסיכיאטר. אני רואה את זה בחמלה רבה".

שרה נתניהו
שרה נתניהו | צילום: רויטרס

שרה התייחסה לפרסום של ריצ'רד סילברסטיין על אשפוזה בווינה, בירת אוסטריה, ואמרה: "הוא לא פנה אליי מעולם. הסבירו לי לא מזמן מי זה האדם ההזוי הזה", טיטונוביץ טען כי יש תגובה שלה בכתבה, פרקליטה יוסי כהן התנגד ושרה התרגזה ואמרה לפרקליטו של אולמרט: "זה ששלח אותך היה פעם איש טוב. הוא היה הבוס שלי כשהיה ראש עיריית ירושלים", והוסיפה: "מעולם לא הגבתי על הכתבה הזאת".

"אני מתקופת הקורונה הוצאתי מדי פעמים סרטונים באינסטגרם לקוראים שלי, כמה אלפים, ואז היו עשרות אלפים", אמרה שרה, "היה לי חשוב לשמור על קשר בסגרים ולתת הוראות לאנשים. בשלב מסויים שמעתי שמועות שנעלמתי אז הוצאתי סרטון שלא נעלמתי שאני עובדת. זה פייק ניוז שנעלמתי . תשאל את טופז לוק, הוצאתי בקורונה ואחרי הרבה בסרטונים".

לאחר מכן הושמעה באולם הקלטת ה"פ-ס-י-כ-ו-ל-ו-ג-י-ת" שפורסמה ב"וואלה", ובה נשמעת שרה נתניהו צועקת, והיא טענה: "זו קלטת שבושלה ושודרה. זה לא הקול שלי. נעשו מניפולציות בעריכה".

טיטונוביץ שאל את שרה: "מדוע כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה כיוונים בוחרים לתאר אותך בביטויים שקשורים לבריאותך הנפשית?", שרה השיבה: "רוב האנשים בחיי אוהבים ומעריכים אותי. מה שקורה בבית המשפט כיום מוכיח עם בעלי, מוכיח כי תפרו תיקים כדי להפיל את בעלי. מרים אדלסון הבינה שאם תגיד דברים רעים עליי היא תצא חביבה".

"יש כאלו שמקבלים תמלוגים כספיים", הוסיפה רעיית ראש האופוזיציה, "גם בחקירת החמגשיות הגיעו אלי אנשים, ואמרתי במשטרה 'חוקרים מאות אנשים שאמרו לי אומרים לנו אם לא תגידו דברים רעים על שרה נתניהו תשבו בכלא'.על גבר מעולם לא היו דברים כאלו. יש משהו בתרבות השוביניסטית התקשורתית שנורא נוח להפוך נשים למשוגעות. דמוניזציה".

יאיר נתניהו
יאיר נתניהו | צילום: פלאש 90

לאחר רעיית נתניהו עלה לדוכן העדים בנם של הזוג נתניהו, יאיר, ואמר: "הפרסומים חצו את הגבול גם בגלל מי שאמר אותם. ראש ממשלה לשעבר. יש כאלו בשמאל הקיצוני שיכולים לקחת אותו בתור איש רציני. הוא אמר את זה בתור עובדה".

טיטונוביץ שאל את יאיר כמה זמן ביום הוא משקיע היום ברשתות החברתיות, והקריא ציטוטים מציוצים של בחשבון הטוויטר של יאיר נתניהו, בהם הוא מזכיר מחלת נפש. יאיר אישר שהוא קרא בחשבון הטוויטר שלו "חולי נפש" לאלדד יניב, שי ניצן, אביחי מנדלבליט, אלי אבידר ועוד.

אהוד אולמרט, משפחת נתניהו
אהוד אולמרט, משפחת נתניהו | צילום: רויטרס

כזכור, בית המשפט אישר לפרקליטו של אולמרט לחקור את נתניהו, רעייתו ובנו, ואף דחה את בקשת נתניהו שביקש לבטל את רשימת עדי אולמרט, בהם רופאם האישי של בני המשפחה, דוקטור ברקוביץ', עד המדינה ניר חפץ ופרופסור עוזי ארד.