אוחנה: "בעיית האמון במח"ש קשה - וחוצת מגזרים"

שר המשפטים אמר כי הוא שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית כדי לאתר את שורש בעיית אי האמון במחלקה לחקירות שוטרים • כתב אישום הוגש נגד בן 27 ממוצא אתיופי, בגין הצתת רכב במהלך המחאה

שר המשפטים אמיר אוחנה
אמיר אוחנה | צילום: רויטרס

שר המשפטים אמיר אוחנה (ליכוד), אמר היום (רביעי) כי הוא שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, שתתחקה לדבריו אחר שורש בעיית האי-אמון של הציבור במחלקה לחקירות שוטרים. "בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש - זו בעיה חוצת מגזרים", אמר אוחנה בכנס הכלכלי של לשכת רואי החשבון. "אין זה אומר בהכרח שהביקורת מוצדקת. על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות".

"בימים אלה שמענו מכל עבר על בעיית אמון קשה במח"ש. אלה לא רק יוצאי אתיופיה, זו בעיה חוצת מגזרים", הדגיש אוחנה. "אין זה אומר שהביקורת מוצדקת, ייתכן שהיא נובעת מסיבות לא ענייניות – אך אם לא נבצע בדיקה יסודית, איך נדע לאתר את שורש בעיית אי האמון? איך נדע לטפל בה? על כן אני שוקל להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט, כדי לאתר את שורש הבעיה ולקבל החלטות", אמר.

כתבות נוספות בנושא >>

נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "יש בעיה גדולה במח"ש"

הירי בסלמון טקה: מח"ש תסיים את החקירה בשבוע הבא

"זמנך קצוב": איומים על חייו של סניגור השוטר שירה בסלמון טקה

שלט המחלקה לחקירות שוטרים (ארכיון)
שלט המחלקה לחקירות שוטרים (ארכיון) | צילום: חדשות 13

עוד אמר אוחנה כי "אחד הדברים שאני שואף לחזק זה את הביקורת. הביקורת, והשינויים שהיא מביאה איתה – יחזקו את אמון הציבור במערכות השונות של עולם המשפט, בתי המשפט, הפרקליטות, מח"ש", והוסיף כי "אני רואה לנגד עיני מטרה אחת, עיקרית וחשובה: לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט. אני מאמין שהדרך לעשות זאת איננה מגננת יתר על המערכת, מגננה המונעת כל שינוי ושיפור. הדרך היא לפעול, בכבוד ובדרך ארץ, כדי לבנות – לא כדי להרוס – וכך אעשה".

בתוך כך, הוגש הבוקר לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד צעיר בן 27 ממוצא אתיופי, המואשם בהצתה וחבלה במזיד. על פי כתב האישום, במהלך ההפגנות הסוערות של יוצאי אתיופיה בשבוע שעבר, הצית רכב. מעצרו הוארך בשמונה ימים.

עו"ד יעל פינקלמן ניסן, המייצגת מטעם הסניגוריה הציבורית את הצעיר שמואשם במעורבות בהצתת רכב במהלך ההפגנות, אמרה: "מדובר בצעיר נורמטיבי הפועל ותורם רבות למען החברה. הצעיר הגיע להפגנה כמו אלפים רבים כדי למחות על היחס והאפלייה כלפי יוצאי אתיופיה. באותו ערב היו מאוד מוקדים בהם התלהמו הרוחות והוא מצא עצמו עצור. הצעיר מכחיש את האישומים המיוחסים לו, לאחר שנלמד את חומרי החקירה נגיב בבית המשפט".

אתיופים, אימהות, מחאה
מחאת האימהות מהעדה האתיופית | צילום: צילום מסך מהמהדורה המרכזית

חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש) הגיש היום תלונה למח"ש, בה טען כי במהלך הפגנת יוצארי אתיופיה ביום רביעי שעבר, נדחף ונגרר ע"י שוטרים, נלקח ממנו מכשיר הטלפון הסלולרי שלו בו מצוי חומר רגיש של עבודתו בכנסת ולדבריו: "נגרם חשש כבד כי חומרים שהיו בו נמחקו". על פי התלונה, הפגיעה התרחשה כאשר כסיף "ליווה את העצורים אל לובי קריית הממשלה בו הוחזקו עד העברתם לניידת". לדבריו, הוא הזדהה כחבר כנסת מול מפקד הכוח במקום, ומול השוטרים אשר תקפו אותו, אשר אחד מהם השיב: "לא מעניין אותי".

במקביל, נודע לחדשות 13 כי לאחר כמה ימים שבהם לא זומן למחלקה לחקירות שוטרים, נחקר אתמול באזהרה הקצין החשוד בהריגתו של סלמון טקה, שמותו הצית את גל המחאות הנרחב ברחבי הארץ. הקצין חזר על גירסתו לפיה ירה בקרקע ולא התכוון לפגוע בצעיר, וככל הנראה מדובר בחקירה האחרונה שיעבור במסגרת הפרשה. כזכור, קצין המשטרה שירה למוות בסלמון טקה טען במהלך השחזור שלא ירה בצעיר בשל צבע עורו או מוצאו האתיופי, וכי היה בסכנה של ממש.

השבוע אישרה מח"ש כי ממצאי הדוח הבליסטי קובעים כי קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע, וכתוצאה מכך הנתז פגע בסלומון טקה - וגרם למותו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. ממצאי הדוח אישרו את גרסת השוטר, שטען כי ביצע ירי לעבר הרצפה.

איומים על חיי סניגור השוטר שירה בסלמון טקה

יאיר נדשי, סניגורו של קצין המשטרה שירה למוות בסלמון טקה, קיבל אתמול איומים על חייו. תלונה הוגשה במשטרה. האלמוני שלח מספר הודעות טקסט לטלפון של עורך הדין, בהם כתב: "סנגורו של הרוצח. תענה. זמנך קצוב. עשה תשובה. יום הדין קרב".

במקביל, כמאה צעירים בני העדה האתיופית הפגינו מחוץ לשער תחנת זבולון שבחיפה, קראו למח"ש להגיש עוד השבוע כתב אישום באשמת הריגה, ואמרו של המפכ"ל לפטר את קצין המשטרה בהקדם. לא היו אירועים חריגים בהפגנה, ולא היו כוחות משטרה גדולים.

סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

ביום שני נפגשו עורכי דינה של משפחת טקה עם ראשת מח"ש קרן בר-מנחם, הפרקליטים העוסקים בתיק והמשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר. במסגרת הפגישה שמעו נציגי מח"ש והפרקליטות בהרחבה את טענות בני המשפחה ואת בקשותיהם, והודגשה החשיבות הרבה בקיום שיח עם בני המשפחה.

בפגישה נמסר כי החקירה מצויה בשלב מתקדם לקראת העברה לבחינת פרקליטות מח״ש. עד כה, בוצעו בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק בו בוצע הירי, ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. המשפחה, המיוצגת על ידי הקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, ביקשה לקבל את ממצאי נתיחת הגופה וממצאי הדוח הבליסטי. בתגובה, ביקשו ראשת מח"ש והמשנה לפרקליט המדינה לשקול את העניין

במהלך הפגישה הובהר כי החקירה עדיין נמשכת, וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים. כמו כן, הובהר כי עדיין מוקדם לקבוע מה המשמעות המשפטית של הממצאים.

עוד הדגישה מח"ש כי פרסומים שונים בתקשורת אודות עברו הפלילי של טקה הם שגויים, והוחלט כי מח״ש תערוך בדיקה בנוגע לכך.