היועמ"ש: מינוי אורלי בן ארי חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות

מנדלבליט אמר לשר המשפטים אוחנה כי קיימת מניעה משפטית למינויה של המשנה לפרקליטת מחוז מרכז למ"מ פרקליט המדינה. זאת לאחר שנציב שירות המדינה אמר כי המינוי עלול לערער את תפקוד הפרקליטות

זמן צפייה: 01:40

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה היום (שלישי) לשר המשפטים אמיר אוחנה ואמר שמינוי אורלי בן ארי לתפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות וכי קיימת מניעה לאשרו.

"מ"מ פרקליט המדינה נדרש להיות פרקליט מהדרג הבכיר ביותר, בעל ניסיון וותק רב, שמילא מספר תפקידים ניהוליים בכירים", כתב היועמ"ש בחוות הדעת שהגיש לאוחנה. "יש להעדיף לתפקיד זה את מי ששימש קודם לכן כמשנה לפרקליט המדינה או לכל הפחות כפרקליט מחוז".

בתוך כך, נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, פנה לאוחנה, ואמר כי ראוי היה למנות אדם בכיר יותר מבן ארי. לדבריו, בן ארי "עומדת בתנאי הסף – אולם היא לא בדרג הבכיר של הפרקליטות, ועלולה לערער את תפקודה".

מוקדם יותר היום הודיע אוחנה על מינוייה של בן ארי, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, לתפקיד ממלאת מקומו של שי ניצן. זאת, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - שתמך במועמדותו של שלמה למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. בתגובה להודעה, צפוי היועמ"ש לקבוע כי יש מניעה משפטית למינויה.

עוד בחדשות 13:

נגד עמדת היועמ"ש: אוחנה בחר באורלי בן ארי למ"מ פרקליט המדינה

אוחנה: אין חובה להתייעץ עם היועמ"ש על מינוי פרקליט המדינה

היועמ"ש נגד אוחנה: "מנה את עו"ד למברגר כמ"מ לפרקליט המדינה"

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: ללא קרדיט

"אין לי ספק שבן ארי תפעל לשימור כל הראוי לשימור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו", הצהיר אוחנה. "בן ארי מכהנת כ-28 שנים בפרקליטות בשורה של תפקידים. היא בעלת ניסיון רב ועשיר בתחום הפלילי ובתחום הביטחוני, בוגרת המכללה לביטחון לאומי, בעלת תואר שני במדעי המדינה (ביטחון לאומי) ותארים ראשון ושני בהצטיינות במשפטים. מכהנת בהתנדבות כראש הרכב בבית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין ובמשך שנים שימשה כראש הפורום הביטחוני של פרקליטות המדינה".

אתמול שלח נציב שירות המדינה הרשקוביץ, מכתב ליועמ"ש ולשר המשפטים, ובו הזכיר להם כי הסתיימה כהונתו של פרקליט המדינה ניצן, וציין כי הם טרם התייעצו עימו בעניין המועמד להחלפתו - כפי שקובע החוק. הרשקוביץ כתב כי עם השגת הסכמה על מועמד בין היועמ"ש לאוחנה, הוא ידון באפשרות מינויו, והוסיף: "מקווה שזה יקרה מהר".

בתגובה, ענה לו שר המשפטים כי "לא קיימת חובת היוועצות עם היועמ"ש בעניין המועמדים", והוסיף: "המועמדים ידועים גם לך. אם יש לך מניעה לגבי אחד מהם - תגיד לי".

אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
אביחי מנדלבליט בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל | צילום: חדשות 13

כזכור, בחודש שעבר הודיע השר אוחנה כי בכוונתו למנות ממלא מקום לתפקיד פרקליט המדינה לתקופה של שלושה חודשים במקומו שי ניצן. בריאיון לתוכנית "המטה המרכזי" הסביר כי "בזמן ממשלת מעבר, לא תקום ועדת איתור על מנת למנות את הבא בתפקיד. מתפקידי, על פי החוק, למנות ממלא מקום וכך אעשה".

כמו כן, אמר אוחנה כי ממלא המקום יהיה אדם מתוך הפרקליטות ואף הציג רשימת מועמדים: שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ואושרה גז-איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב.