החרמת הטלפונים של יועצי רה"מ: עופר גולן הגיש תלונה במח"ש

לאחר שדובר הליכוד יונתן אוריך התלונן על לקיחת מכשירו הנייד, מנהל קמפיין המפלגה פנה אף הוא למחלקה לחקירות שוטרים • ביהמ"ש קבע: מועד החיפוש יידחה ל-7 בנובמבר, כדי שהשניים יוכלו לערער

זמן צפייה: 01:01

מנהל קמפיין מפלגת הליכוד, עופר גולן, הגיש היום (חמישי) תלונה במחלקה לחקירות שוטרים נגד חוקרי יחידת להב 433. זאת, לאחר שדובר המפלגה, יונתן אוריך, הגיש תלונה על לקיחת מכשירו הנייד לצורך החקירה בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר שנחשפה בחדשות 13.

מאוחר יותר, בית המשפט קיבל את בקשת פרקליטיהם של אוריך וגולן, עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, לדחיית מועד החיפוש במכשירים הניידים עד ה-7 בנובמבר כדי שיוכלו להגיש ערעור.

בתוך כך, שר התקשורת דודי אמסלם הביע ביקורת על המשך החקירה בפרשה ואמר: "למרות הביקורות, חגיגת הרדיפה והחטטנות מקבלת עוד אור ירוק. לצערי אנו חיים בעידן שלהיות יועץ קרוב לרה"מ הופך אותך כבדרך אגב ליעד של המשטרה/פרקליטות ולאדם חסר זכויות והגנה. זוהי תקופה מפחידה ומסוכנת לדמוקרטיה". אמסלם ציטט את דברי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והפך את המסר שלהם בגנות מערכת המשפט: "צודקת הנשיאה חיות: 'ימים שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו'".

יונתן אוריך
יונתן אוריך | צילום: חדשות 13

אתמול קיבל בית משפט השלום את מתווה המשטרה והפרקליטות וקבע כי ניתן לערוך חיפוש בניידים של יועצי ראש הממשלה החשודים. השופט נימק בהחלטתו מדוע הוא מקבל את עמדת המשטרה והפרקליטות: "כמה מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד, כאשר מדובר במספר מעורבים שחברו יחדיו לצורך מטרה זו. צווי החיפוש המבוקשים יכולים לסייע בקידום החקירה ובשפיכת אור על עומק מעורבותם של החשודים ואף על מעורבים אחרים. השתכנעתי כי אופן החיפוש שהוצע בעניין הנחיות מחלקת הסייבר לחיפוש 'מדוייק' של חומרי חקירה וראיות הקשורות לאירוע המסויים, לצד המנגנון המוצע שם, יכולים לצמצם את הפגיעה בזכויות החשודים לפרטיות".

עם זאת, השופט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה: "נפלו מספר פגמים בהתנהלות היחידה החוקרת אל מול החשודים. חיפוש ותפיסה של מכשירי הטלפון מבלי שקדמה לכך בקשה לבית המשפט להוצאת צו שיפוטי הוא פגם משמעותי. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעבירה שחלף זמן בין המועד בו עלה שמם של החשודים כמעורבים לבין מועד חקירתם. בזמן זה, ניתן היה לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צו שיפוטי".

מקורבי יועצי ראש הממשלה אמרו לאחר ההחלטה: "אלמלא היה מדובר בחקירה פוליטית, די היה במחדלים הבלתי חוקיים אותם פירט בית המשפט בכדי לסגור את התיק המופרך הזה עוד הערב".

עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין המייצגים את דוברי ראש הממשלה עופר גולן ויונתן אוריך מסרו בתגובה: "שופט בית משפט השלום עלאא מסארווה קבע שנפלו פגמים חמורים בחקירות דוברי ראש הממשלה. הביקורת החריפה של בית המשפט נגד המשטרה והפרקליטות מחייבים את סגירת התיק והחזרת הטלפונים הניידים ליועצי ראש הממשלה. אנחנו נבחן את ההחלטה ונערער לאלתר".

שלמה פילבר בבית המשפט
שלמה פילבר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר פורסם בחדשות 13 כי המשטרה מחזיקה במסרון ששלח יונתן אוריך לאחד הנחקרים האחרים בפרשה, בו כתב: "יש אישור לפילבר". בעקבות כך, במשטרה תוהים אם מישהו נתן אישור מלמעלה לשלוח את רכב הברסלבים לביתו של עד המדינה שלמה פילבר, או שמא פעל אוריך על דעת עצמו.

בסביבתו של אוריך דובקים בטענה כי מדובר בפעולת קמפיין לגיטימית שמקבלת אישורים ותקציבים. בשל כך מבקשת הפרקליטות לפתוח את הטלפונים הניידים של החשודים ולעיין בהם.