נדחתה טענה ל"הונאת אבהות": אישה לא תשלם פיצויים לבעלה לשעבר

גבר תבע את גרושתו לאחר שטען כי רק אחרי שהודיעה שברצונה להיפרד, סיפרה לו שבנם המשותף אינו שלו. בית משפט השית עליה פיצויים בסך 250 אלף ש"ח, אך המחוזי הפך את ההחלטה לאחר שהתברר כי הוא לא סיפר לה שהוא עקר

הונאת אבהות, בית המשפט, גירושין, אולטרסאונד
המחוזי הפך את ההחלטה על הונאת האבהות | צילום: שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים אזרחיים, דחה פסיקה של בית משפט לענייני משפחה, שלפיה גבר זכה בפיצויים בסך 250 אלף שקלים מאשתו לשעבר בטענה כי חווה "הונאת אבהות".

הסיפור החל בשנת 2011 כשהגבר והאישה נישאו במוסקבה. השניים נפרדו כעבור שמונה שנים. כשהאישה הודיעה לבעלה על כוונתה להיפרד ממנו, הוא שאל אותה אם בנם הוא בנו הביולוגי, ואז הוא הופתע כשאשתו אומרת לו שהילד כלל לא שלו.

האישה חשפה בפניו כי קיבלה "תרומת זרע" מחבר לעבודה, והזריקה לעצמה את הזרע לאחר שהתברר כי בעלה עקר. בתביעתו נגדה טען הבעל כי אשתו הציגה בפניו מצג שווא וכי יש לפצותו. בית המשפט לענייני משפחה בירושלים קיבל את טענותיו וחייב את אשתו לשעבר לפצות אותו ב-250 אלף שקלים.

אלא שבית המשפט המחוזי קיבל את ערעורה של האישה ודחה את התביעה תחת ההגדרה "הונאת אבהות". המחוזי קבע כי הערכאה הקודמת שגתה ובית המשפט התעלם מנסיבות העניין. לפי הפסיקה, הבעל ידע שהילד אינו שלו, ובחר שלא להתעמת איתה על כך עד שהוגשה תביעת הגירושין. בנוסף, נטען כי הבעל לא התייחס לילד ולא טיפל בו. עוד נטען כי גם הבעל נהג במצב שווא שהוגדר רשלני בכך שהוא לא חשף בפני אשתו לשעבר כי הוא עקר.

"אין לזלזל בקושי ובצער שעלול להיגרם לאדם מגילוי בדיעבד שילד שנולד מבת הזוג תוך שגידל אותו כבנו נולד מזרעו של אדם אחר", נכתב בפסק הדין במחוזי. "עם זאת, אין להגדיר הימנעות אם מלדווח לבן זוג על אודות המצב כעוולת נזיקית, עוולת 'הונאת אבהות'".