משפט דומא: העליון הורה על שחרור הנאשם הקטין למעצר בית

בית המשפט דחה את ערר המדינה, ואישר לשחרר את הנאשם שמרבית הודאותיו נפסלו, לאחר שנקבע כי התקבלו תחת עינויים. עורך דינו: "לאחר מאבק ארוך - נעשה צדק"

בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא
בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא | צילום: רויטרס

משפט דומא: בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) את את ערר המדינה והורה על שחרורו של הנאשם הקטין למעצר בית בתנאים מגבילים. בשבוע שעבר קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת משפחת הנאשם לשחררו למעצר בית, אולם הפרקליטות ביקשה לעכב את ביצוע ההחלטה וערערה עליה לעליון.

כזכור, לפני כחודש פסל בית המשפט המחוזי בלוד את הודאות הנאשמים ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא שהתקבלו תחת עינויים. עם זאת, השופטת רות לורך אישרה את הודאות הנאשם המרכזי, עמירם בן אוליאל, שנגבו לאחר הפעלת "האמצעים המיוחדים", פרט לאחת, שנתקבלה מיד לאחריהם.

כל הודאות הנאשם השני בתיק, ששחרורו למעצר בית אושר היום, נפסלו - גם אלו שניתנו תחת עינויים וגם אלו שנתקבלו לאחריהם - פרט לאחת: זאת בה הוא מצביע על בן אוליאל כאחראי לרצח בני משפחת דוואבשה. יש לציין כי הפרקליטות לא חוזרת בה מכתב האישום, לפיו בן אוליאל רצח את שלושת בני מפשחת דוואבשה. כאמור, כתב האישום נסמך במידה רבה על הודאתו של הנאשם השני, המואשם בסיוע לרצח - ההודאה שנתקבלה ע"י ביהמ"ש, בה הוא גם קושר את עצמו לכאורה לרצח.

עו"ד ציון אמיר, המייצג את הקטין, מסר היום כי "ללא ספק, דחיית ערר המדינה נעשתה כדין וכצדק". לדבריו, "אמנם חלפו כשנתיים וחצי של מאבק משפטי ארוך ונוקב, אך יש להתנחם בשני דברים, האחד בשחררו ממעצר, והשני בקביעות אותם קבע בית המשפט על העינויים אותם עבר הקטין במהלך חקירותיו, שכתוצאה מכך נפסלו ההודאות שנגבו באמצעים פסולים כאלו".

עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו" הוסיף כי "ערר המדינה טוב שלא היה מוגש כלל, והוא סימל רדיפה ואת המשך העינויים כנגד הקטין, ובעיקר העדר הפנמה ואי קבלה של הכרעת משפט הזוטא בידי הפרקליטות". לטענתו, "ביהמ"ש העליון מקבל את טענותינו, כפי שקבע גם ביהמ"ש המחוזי, וקובע כי החלטה של משפט הזוטא יוצרת כרסום של ממש בעוצמת הראיות בעיקר כלפי האישומים החמורים".

במהלך הדיון בבית המשפט המחוזי שבו קיבל השופט עמי קובו את בקשת משפחתו של הנאשם, נרשמה תקרית חריגה יחסית כאשר קרובת משפחה של משפחת דוואבשה צעקה על הורי הנאשם ונתבקשה על ידי השופט לצאת מאולם בית המשפט. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הבית היהודי נכח אף הוא בדיון, ופנה במהלכו בפניה לשופט: "תן לקטין לדבר באולם ולספר מה הוא עבר בכל התקופה הזו".

"אנחנו לא נפסיק, אנחנו נלך עד לבית המשפט העליון", אמר בתום הדיון חוסיין דוואבשה, סב המשפחה שהוצתה למוות. "היום הזה הזכיר לי את אותו יום שבו הוא שרף לי את המשפחה, אבקש מהשופט שיהיה צדק במשפט", הוסיף.

ביציאה מהדיון הקודם בפרשה נשמעו קריאות מפי פעילי ימין אל עבר חוסיין דוואבשה, סב המשפחה שהוצתה למוות. הפעילים המתינו מחוץ לאולם בית המשפט וקראו לעבר דוואבשה "עלי על הגריל, על האש, עלי מת" בראיון ל"חמש עם רפי רשף" אמר חבר הכנסת אחמד טיבי כי הסב שמע את הדברים ו"בהתחלה הוא היה המום, אחר כך ראיתי שזלגו דמעות מעיניו, ואז הדוד נאסר פנה אל המפגינים ואמר 'אבל עלי רק ילד', ואז הם שוב קראו 'עלי נשרף' בריקודים ושמחה. זה היה נורא".