טענות לעינויים: ביהמ"ש יכריע אם ההודאות בפרשת דומא קבילות

פרקליטי הנאשמים בהצתת משפחת דוואבשה טענו כי הודאותיהם אינן קבילות • סבו של התינוק שנשרף למוות: "אם לא היה מדובר בישראלים - הם היו מקבלים עונש מוות במקום"

בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא
בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא | צילום: רויטרס

פרשת ההצתה בדומא: בית המשפט המחוזי בלוד צפוי להכריע היום (שלישי) בדבר טענות הנאשמים בנוגע לעינויים במהלך חקירתם. השופטת רות לורך צפויה להציג את ההחלטה במשפט הזוטא בשעות הצהריים.

פרקליטי הנאשמים טענו כי הודאותיהם של הנאשמים ברצח בני משפחת דוואבשה אינן קבילות בגלל העינויים שעברו לכאורה במהלך חקירתם בשב"כ. הנאשמים טענו כי הודו באשמה בגלל העינויים המדוברים, אבל בפרקליטות טענו מנגד כי אין קשר בין "האמצעים המיוחדים" שהופעלו על הנאשמים להודאתם.

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את הנאשמים, טען בפתח הדיון כי "בין אם הטענות יתקבלו ובין אם לא, אני יודע את מה שאני ראיתי - חמש דקות לאחר שעמירם בן אוליאל עלה מחדר העינויים, אני פגשתי אותו, לאחר 21 ימים ללא עורך דין. המחזה שנגלה לעיניי היה קשה, קשה מאוד".

"אני מכיר את אבירם בתור אדם חזק, בחור מאוד חזק גם בנפש, גם בבריאות", הוסיף בן גביר, "פגשתי שבר כלי. הוא רעד, קילל. אמר לי, 'טוב מותי מחיי'". לטענת בן גביר, תחת העינויים שעברו הנאשמים, "רוב האנשים במדינה היו מודים בכל מה שיבקשו מהם להודות".

הוא הוסיף: "הניתוק המלאכותי והספינים של שב"כ בימים האחרונים לא יעזרו. עמירם בן אוליאל והנאשם הקטין הודו תוך כדי שהם פוגעים בהם, שוברים אותם, לוקחים מהם את הרצון החופשי". בן גביר סיכם כי "מדינת ישראל חייבת היום בשביל עצמה, בשביל המוסר, בשביל ההגינות, לעצור את הדבר הזה. ישראל היא לא איראן, היא לא סוריה". לדבריו, אם הטענות לא יתקבלו, "נהיה בדיוק כמו מדינת עולם שלישי. ישברו אנשים, ירביצו להם, יכסחו להם את הצורה בחדרי חקירות, והם יגידו לחוקרים מה שהם רוצים לשמוע. זו לא דמוקרטיה".

חוסיין דוואבשה, סבו של התינוק עלי שנשרף למוות במקרה, אמר: "אנחנו רוצים לדעת מה הם מחליטים היום ומה הם הולכים להגיד על הפושעים האלה, ששרפו ממשפחה שלמה. הילד כל הזמן רוצה את אבא שלו ואת אימא שלו".

לדבריו, "אני מבקש מהשופט שישים את הילד הזה מול העיניים שלו, ויהיה צדק במשפט הזה". לטענתו, אם הנאשמים לא היו ישראלים, "היה משהו אחר לגמרי, היו נותנים להם עונש מוות במקום, לא מחכים למשפטים ודיון".

ח"כ אחמד טיבי הגיע גם הוא לדיון, ומסר כי "מדובר באחד הפשעים הנפשעים ביותר שהיו לאחרונה. גם הסב וגם הדוד רוצים שהפושעים ייכנסו לכלא עד סוף חייהם".

"במערכת הפוליטית יש מי שהסית נגד הפלסטינים באופן כללי, וההסתה הזו גרמה לאלימות מידית במעשה הפשע הנפשע הזה", הוסיף טיבי. "אנחנו מאשימים שרים ופוליטיקאים בהסתה שגרמה לשריפת המשפחה". לדבריו, "גם מתנחלים שביצעו עבירות קודמות ופשעים דומים לא הובאו לדין, ולכן המסר היה שאפשר להקל ראש בניסיונות של הצתות ופגיעה בפלסטינים, שהתוצאה הסופית שלהם הייתה שריפתה של משפחת דוואבשה".

משפחת דוואבשה הודיעה לפני כשנה כי הגישה תביעת ענק נגד המדינה, בסכום של 15 מיליון שקלים בגין רציחתם של בני הזוג סעד וריהאם והתינוק עלי. את התביעה הגישו בבית המשפט המחוזי בנצרת, באמצעות "מרכז אל-מיזאן לזכויות אדם".

בני המשפחה הודיעו על התביעה במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה בבית סוקולוב בתל אביב. במהלך המסע"ת האשים הדוד, נסר דוואבשה, את מדינת ישראל כי הפקירה את ביטחונם. "המדינה היא שצריכה לשאת במלוא האחריות", אמר.