הרצח במושב פדיה בוצע בידי שב"חים במהלך שוד שהסתבך

הותר לפרסום כי רצח דוד בר קפרא במושב פדיה שבשפלה בחודש יוני בוצע במסגרת שוד. לפי פרטים חדשים שוהים בלתי חוקיים מבית ליקיא ביצעו את המעשה, כאשר ביקשו מהמנוח כסף והיכו אותו למוות במקל. שני החשודים יובאו היום להארכת מעצר, המשפחה זועמת על הטענה שהרקע פלילי: "כל הנסיבות מעידות שהרקע לאומני"

דוד בר קפרא, החלקאי שנרצח במושב פדיה שבשפלה
דוד בר קפרא, החלקאי שנרצח במושב פדיה שבשפלה | צילום: ללא קרדיט

השוד הפך לרצח. היום (חמישי) הותר לפרסום כי רצח החקלאי דוד בר קפרא במושב פדיה שבשפלה בחודש יוני בוצע במהלכו של שוד שהסתבך. את השוד ביצעו פלסטינים בני 21, מוג'אהד דאר עאצי ועלאא דאר עאצי, מבית ליקיא, שניהם שוהים בלתי חוקיים - ואחד מהם הועסק על ידי החקלאי בחודשים שלפני הרצח. המעצר בוצע על ידי מחלק הפשעים ביחידה המרכזית של משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי, בסיוע צה"ל.

בר קפרא בן ה-70 נמצא סמוך למושב מגוריו כשהוא מחוסר הכרה ולגופו חבלות. במשפחתו טענו בימים הראשונים כי מדובר במעשה על רקע לאומני, אולם מהודעת המשטרה והשב"כ, עולה כי הרקע למעשה פלילי. שני החשודים, על פי פרטי החקירה, היכו אותו במקל לאחר שדרשו ממנו כסף ופצעו אותו באורח אנוש. השניים לא מצאו מזומן על גופו, נמלטו מהמקום, הותירו אותו מתבוסס בדמו, ונעצרו בימים שאחרי הרצח בבית ליקיא.

המשפחה: "ניהול החקירה בעייתי ביותר"

משפחתו של הנרצח זועמת על הגדרת המניע בידי המשטרה. "השב"כ בעצמו מודה בהודעה רשמית שמדובר בשני פעילי טרור מאזור רמאללה, כך שטענת המשטרה חמורה ובלתי מובנת לנו", מסרו בני המשפחה, המיוצגים על ידי עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, "הקלות בה נקבע כי מדובר בשוד שהשתבש, וזאת על סמך הודאת המחבלים בלבד שקיבלו זמן רב לתאם גרסאות בכדי לצאת בעונש קל יותר, מעידה על ניהול חקירה בעייתי ביותר.

"אבא היה חקלאי פשוט, בעל כרם ענבים שעבד לפרנסתו, לא היו לו סכסוכים, לא חובות ולא היה עליו רכוש רב", המשיכה המשפחה, "לא נשדד ממנו מאומה, רכבו לא נלקח, קרטונים של ענבים מוכנים לשיווק וטרקטור עם מרסס - הכל נשאר במקומו. כל הנסיבות מצביעות על כך שמדובר במניע לאומני ולא בשוד פלילי. אנו בני המשפחה לא נוותר, דמו של אבינו זועק, אנו נילחם עד שהצדק והאמת יצאו לאור ושהמחבלים יבואו על עונשם".

שני החשודים, בני דודים, מובאים היום לדיון בהארכת מעצרם, בבית משפט השלום בראשון לציון, אז תוגש נגדם הצהרת תובע.

צילום: דוברות מחוז מרכז, משטרת ישראל

מוג'אהד, אחד הרוצחים, עבד אצל החקלאי ועזב את עבודתו כחודשיים לפני הרצח. הוא הגיע עם בן דודו עלאא מירושלים לילה לפני, והשניים ישנו במטעים באיזור המושב. בסמוך לשעה 11:30 השניים צפו מרחוק בסוחר שהגיע לבר קפרא לרכוש ענבים, ולאחר שזה עזב את המקום, השניים ניגשו לבר קפרא ודרשו כסף. במקום התפתח העימות, בסופו מצא החקלאי המבוגר את מותו.

שני העצורים הודו בחקירתם בביצוע אירוע התקיפה החמור, וברציחתו של המנוח. הם היו מוכרים כפעילי טרור עממי והיו מעורבים ביידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל בכפר הסמוך לכביש 443, בו התגוררו. מטרתם, כך מסרו בחקירתם בשב"כ, היתה לא להרוג את המנוח, אלא לאיים עליו ולשדוד אותו. הם נמלטו מהזירה בעזרת טרמפ מרכב שנסע בסמוך לשדה, הגיעו לירושלים, והמשיכו באוטובוס לביתם.

"חקירה זו מדגישה פעם נוספת, את הסכנה הנשקפת משהייתם של שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) בשטח ישראל, ומהעסקתם, ללא אישור, בידי מעסיקים ישראלים", נמסר בהודעת השב"כ.